ناراحتی ایرانیان از دی کاپریو در نقش مولانا

© AP Photo / Cliff OwenАмериканский актер Леонардо Ди Каприо
Американский актер Леонардо Ди Каприо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از مشارکت ترکیه در ساخت پروژه تا اعتراض به قرار ندادن فردی خاورمیانه ای در نقش مولانا همگی علل اصلی آزردگی طیفی از ایرانیان از دی کاپریو به دلیل برعهده گرفتن نقش مولوی در فیلم مربوط به او بوده اند.

سرویس بین الملل خرداد: سایت تحلیلی المانیتور می نویسد:"هالیوود به زودی قرار است فیلمی را درباره مولانا شاعر ایرانی قرن سیزدهم میلادی بسازد که در آن لئوناردو دی کاپریو نقش او را بازی خواهد کرد. "دیوید فرانزونی" که فیلمنامه فیلم گلادیاتور را نوشته در این پروژه با ترکیه همکاری خواهد کرد. بر سر مولانا دعواست ترک ها و افغان ها نیز مدعی هستند که این شاعر ایرانی متعلق به آنهاست. "احمد طالبی نژاد" نویسنده و منتقد فیلم ایرانی به "المانیتور" می گوید:"ایالات متحده و غرب شیفتگی زیادی نسبت به مولانا دارند آنان از او به عنوان رومی از سال ها قبل یاد کرده اند. تفسیر خاص او از زندگی و جهان آنان را به سوی او کشانده اند. از دید رومی کل جهان خانه ماست و از این رو تنها به گروه خاصی از مردم تعلق ندارد".
این سایت در ادامه می افزاید:"مولانا به همراه خانواده اش در زمان حمله مغول ها از بلخ فرار کرد و به بغداد، مکه و دمشق رفت. این سفرها پیش از استقرار او در قونیه بود. او پس از آن با شمس دیدار کرد که شخصیت عارف بوده و منبع الهام بخش پشت اشعار اوست. گفته شده که 40 روز همنشینی با شمس تاثیری در مولانا داشته که او دیوان شمس و مثنوی معنوی را سروده است. "رضا صدیق" روزنامه نگار و منتقد فیلم نیز باوردارد که هالیوود قادر به درک رابطه واقعی میان مولوی و شمس نیست و در این باره می نویسد":"شاید چهره ای چون خیام بیش تر مورد علاقه هالیوود باشد چرا که اشعار او به دوران مدرن نزدیک تر است. برای مثال، خیام گفته که از لحظه حاضرتان لذت ببرید و این لحظه زندگی شماست. او این پرسش را مطرح می کند که آیا یک تولید غربی قادر به درک عرفان شرقی است. صدیق باور دارد که احتمالا هالیوود تصویری مخدوش از مولانا و شمس را ارائه خواهد کرد و در این باره می نویسد:"متاسفانه این موضع همیشگی هالیوود نسبت به شرق بوده است. اگر نگاهی به فیلم حضرت نوح به کارگردانی آرنوفسکی داشته باشید می توانید تحریف زیاد میان داستان واقعی و اثر ساخته هالیوود را ببینید.

ابن سایت در ادامه اشاره می کند که علت اصلی خشم ایرانیان از ایفای نقش دی کاپریو به جای مولوی آن است که او شباهت با شخصیت واقعی او نداشته است و در این باره می نویسد:"معترضان می گویند که رومی سفید پوست نبوده و چرا این نقش به بازیگری از خاورمیانه داده نشده است. آنان این موضوع را نشانه ای از نژادپرستی هالیوود می دانند".
طالبی نژاد اما باور دارد که علت اصلی این اختلاف سیاسی است و می گوید که ترکیه، ایران و افغانستان همگی می گویند که میراث مولانا متعلق به آنهاست او می گوید که نگران است تکرار سناریوی مشابهی نیز درباره سعدی اتفاق بیفتد. او اما درباره برعهده گیری نقش مولانا توسط دی کاپریو می گوید:"او چهره ای جذاب دارد و این می تواند ما را به معنویت اصلی شخصیت او نزدیک تر سازد. از سوی دیگر واقعا نمی دانیم آیا او می توان واقعا نزدیک به شخصیت مولانا بازی کند یا خیر".

صدیق نیز باور دارد که مشارکت ترکیه در این پروژه نشان دهنده انگیزه های سیاسی پشت ساخت فیلم است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала