گزارش و تحلیل

کارمند فرودگاه اتاتورک به اسپوتنیک تعریف کرد: «من شاهد بودم که یک تروریست خود را منفجر کرد».

© REUTERS / Goran Tomasevic Медики оказывают помощь пострадавшим при взрыве в аэропорте Стамбула
Медики оказывают помощь пострадавшим при взрыве в аэропорте Стамбула - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاهدان عینی حمله تروریستی به فرودگاه اتاتورک در باره این حادثه تعریف کردند

کارمند فرودگاه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که یک مهاجم انتحاری توانسته است خود را تا سالن مسافران خطوط هوایی ترکیه برساند و در آنجا خود را منفجر کرد. به گفته وی تروریست ها ابتدا در نزدیکی ورودی ساختمان فرودگاه آتش گشودند و بعد به سوی اِسکان اشعه ایکس نارنجک انداختند و یکی از آن‌ها نارنجک انداخت و خود را منفجر کرد. یک کارمند مهماندار گفت که تروریست سوم در سالن مسافران تورکیش ایرویز خود را منفجر کرد و بر اثر انفجار دیوار های شیشه‌ای آن سالن ویران شدند و کارمندانی که در داخل بودند جراحاتی بر داشتند و چند نفر بخاطر مجروح شدن شوکه و بیهوش شدند

Президент РФ Владимир Путин во время ежегодной специальной программы Прямая линия с Владимиром Путиным - اسپوتنیک ایران
ابراز همدردی پوتین با قربانیان حادثه تروریستی در استانبول
به گفته شاهدان دیگر، حمله کنندگان قبل از یک سری انفجار ها با کلاشنیکف بسوی افراد بی‌دفاع آتش گشودند که در حال سراسیمگی درجستجوی پناه بودند. بنا به داده‌های اخیر در نتیجه این عمل تروریستی حد اقل 35 نفر کشته شدند. مقامات این حمله را با «دولت اسلامی» مرتبط می می دانند.

احمد فرقت گورتونا کارمند سرویس امنیت فرودگاه اتاتورک که در موقع انفجار های وحشتناک در شعبه وارسی گذرنامه کار کرد با کانال آر تی جزئیات آن حمله را در میان گذاشته گفت:

«من یک تروریست را دیدم، وی کلاشنیکف داشت و به مسافران تیر اندازی می کرد. پلیس می‌خواست او را بکشد، سپس من صدای انفجار را شنیدم». به گفته وی فرودگاه اتاتورک دارای سطح بسیار بالای امنیت بود. وی علت وقوع این فاجعه را نمی داند. او گفت: «نمی دانم چه اتفاقی افتاده و وقتی تروریست های بین‌المللی در صدد بر آمدند حمله کنند چه می‌شود کرد».

با وجود محافظت شدید از فرودگاهی که از نظر تعداد مسافرین سومین در اروپا است مهاجمان توانستند عملاً بدون مانع وارد ساختمان شوند. دوربین های ویدیو، موقع ای را ضبط کردند که یکی از اشرار بوسیله محافظان مجروح شد ولی باز هم توانسته است بمب خود را بکار بیاندازد.

Автомобили спасателей и скорой помощи рядом с местом взрыва в Стамбуле - اسپوتنیک ایران
یک ایرانی در بین کشته شدگان در انفجارات فرودگاه استانبول
بنا به داده‌های مقدماتی سه نفر مهاجم این حمله را انجام دادند.

یک زن شاهد گفت:

«من با چشم خود دیدم که درست در برابر چشمان من مردم مجروح زمین خورده و چهار نفر تکه‌تکه شدند». دیگران حکایت کردند که هنگام تیراندازی نامنظم مردم سراسیمه شده سعی می‌کردند محل امن را پیدا کنند ولی هیچ پناهی یافت نمی شد.

یکی از کارمندان فرودگاه گفت: «ما در دفتر در شیفت شب کار کردیم. ابتدا صدای 10 شلیک را شنیدیم و بعد صدای انفجار اول به گوشمان رسید. ما محل دفتر را ترک کردیم و خواستیم فرار کیم و در آن هنگام یک انفجار دیگر رخ داد و بعد پانیک همگانی شروع شد».

روزنامه‌نگار الله الدین کیلیک به نوبه خود گفت:

«خیلی ها هنوز هم در حالت بیهوشی قرار دارند. این یک فاجعه واقعی است. اینجا افرادی هستند که عزیزان خود را از دست دادند، آن‌ها گریه می‌کنند و حالشان وخیم است».

لازم به یادآوری است دیشب در فرودگاه اتاتورک استانبول لا اقل دو انفجار رخ داد و بر اثر آن‌ها بیش از 35 نفر کشته و 147 نفر دیگر جراحاتی بر داشتند. اکثر کشته شدگان شهروندان ترکیه هستند ولی رسانه‌ها در باره یک فرد روس زخمی شده گزارش دادند. بعلاوه مطابق داده‌های وزارت خارجه اوکراین بر اثر این عمل تروریستی یک زن اوکراینی به هلاکت رسید و یک شهروند دیگر آن کشور مجروح گردید.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала