زنگنه: قیمت تمام شده تولید نفت در ایران هفت دلار است

© AP Photo / Ronald ZakМинистр нефти Ирана Бижан Намдар Зангане
Министр нефти Ирана Бижан Намдар Зангане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زنگنه: قیمت تمام شده تولید نفت در ایران هفت دلار است

به گزارش خبرگزاری"ایسنا"، وزیر نفت ایران با اشاره به اینکه اگر قیمت نفت خیلی بالا برود، زمینه برای توسعه تولید نفت غیرمتعارف فراهم میشود، گفت: قیمت خیلی بالای نفت به ضرر تولیدکنندگانی است که نفت را با قیمت تمام شده پایین تری تولید میکنند.
بیژن زنگنه، در گفت‌وگو با خبرنگار "ایسنا" با اشاره به اینکه ایران از کشورهایی است که به دلیل نعمتهای خدادادی، قیمت تمام شده نسبتا پایینی برای تولید هربشکه نفت دارد، افزود: قیمت تمام شده تولید نفت در ایران و منطقه حدود هفت دلار برای هربشکه است که قیمت پایینی است و این رانتی است که کشورهای نفتخیز منطقه از آن استفاده میکنند، اما کشورهایی هستند که تولید نفتشان تنها با قیمتهایی بالا و حدود ۵۰ دلار توجیه پذیر می‌شود.
وی با بیان اینکه هرقدر قیمت نفت بالا می رود از نظر استراتژیک به ضرر کشور هایی است که نفت را با قیمت پایین تولید می کنند، خاطر نشان کرد: چرا که نفت های گران مثل نفت و گاز شیل که در آب‌های عمیق به دست می آیند وارد بازار شده و تولید آنها اقتصادی می شود. وقتی تولید این نوع نفت و گاز اقتصادی شود دو حالت به وجود می آید؛ یکی اینکه با افزایش تولید در خارج از اوپک و ادامه یافتن سطح تولید در اوپک توازن بین عرضه وتقاضا به هم میخورد و قیمت ها افت می‌کند.
زنگنه ادامه داد: در این حالت اوپک برای انکه تعادل را به بازار برگرداند عرضه خود را کم کرده و سهم خود را به نفع نفت و گاز غیر متعارف خارج از اوپک از دست می دهد و اگر این کار در دراز مدت انجام شود اوپک به طور مداوم سهم خود و در نتیجه اثر گذاری اش در بازار را از دست می‌دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала