رفع عواقب سانحه در نیروگاه « فوکوشیما-1» ژاپن

© AP Photo / Tom Curleyنیروگاه « فوکوشیما -1» ژاپن
نیروگاه « فوکوشیما -1» ژاپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دستگاه پاکسازی آب های آلوده به تریتیوم در روسیه ساخته شد.

طراحان روسیه بخوبی از  عهده  ساخت دستگاه آزمایشی  پاکسازی آب های آلوده تریتیوم  نیروگاه « فوکوشیما —1» بر آمدند. 20 ماه ژوئن  این دستگاه که در  کارخانه «  روس رائو» در استان لنینگراد  ساخته شده است  به رسانه های ژاپن  نشان داده شد.  در شهر «  ساسنووی بور»  واقع در 70 کیلومتری  سنت پطربورگ   آنا اورالووا خبرنگار « سپوتنیک» نیز  همراه  خبرنگاران «  NHK » ، « Kyodo » و «  Nikkei» در مراسم معرفی دستگاه روسی حضور داشت.

 شعبه لنینگرادی « روس رائو» به عنوان جانشین  کارخانه « رادون» که در سال 1962 میلادی تأسیس شد، به پاکسازی و حمل و نقل  و نگهداری  فضولات  رادیو اکتیو مایع و جامد  می پردازد.  به گفته  ریاست  شعبه لنینگرادی « روس رائو»  اولین دستگاه های پاکسازی آب از تریتیوم  طی سال های 2008 الی 2011  میلادی  طراحی شد.  تا زمانی که دولت ژاپن  مناقصه بین المللی  ساخت دستگاه  پاکسازی  اب های آلوده به تریتیوم نیروگاه « فوکوشیما —1» را اعلام کرد،  در روسیه فناوری detritiation طراحی شده بود  و ضریب پاکسازی  100 بار بیش از درخواست  ژاپن بود.

خودویژگی دستگاهی که برای شرکت در مناقصه ژاپن ساخته شده است در آن است که برای اولین بار از سه فناوری  در ساخت آن استفاده شده است — پاکسازی آب به روش اصلاح در دمای 60 درجه سانتیگراد، CECE Process و اسفنج تیتانی برای جذب مواد زائد تریتیوم.

دستگاه آزمایشی طی 6 ماه ساخته شد. فوریه سال 2016 میلادی نمایندگان  انستیتوی تحقیقاتی « میتسوبیشی» دستگاه را دیدند و 31 ماه مارس  تاریخ مناقصه ساخت  دستگاه پاکسازی  آب آلوده « فوکوشیما —1» بسر رسید.  هم اکنون دولت ژاپن در حال بررسی  نتایج است و از شرکت کنندگان در مناقصه، ارسال اطلاعات مربوطه را تقاضا می کند.

 به غیر از  کارخانه روسی « روس رائو»، شرکت آمریکایی « کوریون»  همراه با شرکت کانادایی — ژاپنی « GE/Hitachi» در این مناقصه شرکت کردند.

الکساندر باگوتسکی رئیس شعبه  لنینگرادی « روس رائو» روسیه  در مصاحبه با خبرنگار « سپوتنیک» در این خصوص گفت: « ما منتها سعی خود را  کردیم تا  ثابت کنیم پروژه ما کاراتر و سودآورتر است.  امیدواریم  بتوانیم به  ملت ژاپن کمک کنیم. آنچه به  قبول طرح ما مربوط می شود، انتخاب با ژاپن است».

بیش از 150 متخصص  از 5 شرکت  کرپراسیون دولتی « روس رائو» روی این طرح کار کردند.  مطابق با محاسبات آنها  روش  آبشار ، یعنی ایجاد آبشاری از 40  دستگاه پاکسازی  در نیروگاه اتمی « فوکوشیما»  امکان پاکسازی  830 هزار متر مکعب آب آلوده به تریتیوم طی 6-5 سال را فراهم می سازد. در عین حال،  به گفته سرگی فلوری  طراح  ارشد این دستگاه،  مقدار مواد زائد  تریتیوم که نیاز به دفن دراز مدت دارد در 40  کنتینر به ظرفیت  3 مترمکعب جا می گیرند.   تریتیوم در  داخل کنتینرها  پس از حدود 150 سال از بین می رود.

در روسیه جاری شدن مواد زائد  تریتیوم مایع به رودخانه، دریا و دریاچه ها ممنوع است.  به گفته  سرگی فلوری، از دستگاه  مشابه پاکسازی  آبهای آلوده به مواد رادیو اکتیو که برای شرکت در مناقصه ژاپن ساخته شده است  می توان در  هر یک از  نیروگاه های اتمی  روسیه استفاده کرد. در آینده مخارج پاکسازی آبهای آلوده به  تریتیوم  که در  نیروگاه های اتمی درحال کار جمع می شوند به حداقل رسانده خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала