پهپادهای سرکش

© REUTERS / Chaiwat Subprasom خودرو مارک رولز رویس
خودرو مارک رولز رویس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مینی بوس برقی بدون راننده با چاپگر سه بعدی چاپ شد.

پهپادها ، رانندگان را مجبور به ترک جاده ها می کنند.  خودروهای بدون راننده  در  تمام عرصه های زندگی انسان راه پیدا کرده اند.در آمریکا چاپ  مینی بوس های  اتوماتیک با چاپگرهای سه بعدی را  یاد گرفته اند.  در اروپا نیز  خودرویی ساخته شده است  که احتمالا گرانترین و  لوکس ترین خودروست.

 مینی بوس برقی  بدون راننده  با چاپگر سه بعدی چاپ شده است  و بزودی  در  جاده های آمریکا  ظاهر خواهد شد.  شرکت «لوکال موتور»  در ردیف شرکت هایی قرار گرفت که تصمیم گرفتند  به « بازآفرینی»  وسیله نقلیه عمومی بپردازند.  این شرکت از تازه ترین فناوری ها از جمله  چاپگر سه بعدی استفاده می کند.

شرکت « لوکال موتور» چند نمونه  خودرو چاپی ساخته است که آزمایشات آنها در  جاده ها و حتی پیست های خودرورانی موفق بوده است.  هم اکنون مینی بوس بدون راننده ظاهر شده است که  باعث تغییر جدی زیر ساخت  ترانسپورتی  خواهد شد.

منی بوس  بدون راننده به گنجایش 12 نفر را «  Olli» نامیدند.  این خودرو کاملا اتوماتیک است و از رادار و  دوربین استفاده می کند  و سریعتر از انسان نسبت به  هر گونه وضعیتی واکنش نشان می دهد.  سازندگان « Olli»  اطمینان می دهند که اینگونه مینی بوس  را می توان  طی 10 ساعت در کارخانه های کوچک چاپ کرد و یکساعت  صرف مونتاژ آنها خواهد شد.

 قرار است در تابستان سال جاری،  اتوبوس های ساخت « لوکال موتور»  در  مناطق تجاری و تفریحی  با 150  مغازه  و رستوران در « مریلند»  حرکت خود را آغاز کنند.  اواخر سال 2016 میلادی   مینی بوس « Olli»  ممکن است در میامی و لاس وگاس نیز ظاهر شوند.  مطابق با ایده  طراحان با کمک برنامه ای برای  اسمارتفون می توان این  مینی بوس را سفارش داد  و از نقطه « آ» به نقطه « ب» رسید.  شرکت قول میدهد با  مقامات شهری  و  مشتریان شرکت های بزرگ همکاری کند.  برنامه ویژه سفارش این مینی بوس  آماده شده است و طراحان « لوکال موتور»  آن را روی خودروهای  چاپ شده با چاپگر های سه بعدی امتحان کردند.

جالب آن است که « آی. بی. ام»  با سوپر کامپیوترها و  هوش مصنوعی  با پروژه  اتوبوس های بدون راننده « لوکال موتور»  همکاری می کند.  البته  « واتسون»  به عنوان  ربات — راننده ایفای نقش نمی کند. واتسون از وظیفه خاصی دراین پروژه برخوردار است —  واتسون در باره  جاذبه های دیدنی شهر با مسافر تعریف خواهد کرد  و  توضیح خواهد داد که مینی بوس در حال انجام چه کاری است.

 به عنوان مثال، در پاسخ به این سوال: « چرا توقف کردیم؟ ، واتسون می تواند بگوید: « تا عابر پیاده رد شود» و یا در جواب به این سوال: « چقدر در  ترافیک  خواهیم بود»؟  واتسون گزینه های مختلف را  محاسبه کرده و  خواهد گفت: « با توجه به  سرعت حرکت،  حدودا 10 دقیقه». بدین ترتیب هر دو شرکت قصد دارند این نوع خودروهای بدون راننده را  وارد خیابانها کنند و  سطح ترس  و  بی اعتمادی  نسبت به خودروهای آینده  با ربات — راننده را کاهش بدهند.

 سنگاپور نیز خودرویی شبیه « Olli»  را آزمایش کرد.  با توجه به نتایج این آزمایشات، مقامات  قصد دارند امکانات بیشتری در اختیار  وسایل نقلیه اتوماتیک قرار بدهند.  تا آخر سال 2016 میلادی، خودرو های نه چندان بزرگ  بدون راننده  به گنجایش 12 نفر  در  خیابانهای شهر شروع به کار خواهند کرد.  این خودروها با چاپگر سه بعدی چاپ نشده اند و  همصحبتی  به شکل  واتسون — سوپرمن کامپیوتری در آنها نیست.  البته پس از مدتی  چیزی شبیه واتسون نیز در خودروهای سنگاپوری ظاهر خواهند شد.

خودروهای بدون راننده چنان جهت مدرنی شده است که همه  به آن توجه کرده اند و انواع خودروها ساخته می شوند:  اتوبوس های ارزان قیمت سه بعدی ، کامیون و حتی تراکتور  نیز چاپ شده است.  شرکت بریتانایی « رولز-رویس» چندی پیش  خودرویی را نشان داد که فاقد جای راننده  است.  می گویند که این خودرو کاملا اتوماتیک است و از مواد کامپوزیت در ساخت این خودرو استفاده شده است.

 امکان هدایت دستی خودرو  اصلا در نظر گرفته نشده است، ازاینرو در سالن خودرو، صندلی راننده ، فرمان  و هیچگونه دستگاهی وجود ندارد. دزاین آن  فوق العاده « فوتوریستی» است. در این خودرو چرخ ها زیر طاق های  مربع شکل پنهان شده اند.  سقف خودرو از شیشه تیره رنگ  تاشو است.

از  اجزاء واقعی  « رولز-رویس» کنونی  فقط « توری مشبک  عمودی رادیاتور » ، مجسمه Spirit of Ecstasy روی خودرو باقی مانده است.

 اعلام شد که  این نمونه ای  است که  مدل های آینده این مارک   تا سال 2040  بر اساس آن ساخته خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала