گزارش و تحلیل

آنتونیو گوترس: باید مشکل پناهجویان را امروز حل کرد

© AFP 2023 / Toshifumi Kitamuraآنتونیو گوترس نامزد دبیر کلی سازمان ملل
آنتونیو گوترس نامزد دبیر کلی سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز، مشکل سوری هایی هستند که جایی برای پناهندگی ندارند و جامعه ملل از آنها حمایت نمی کند

آنتونیو گوترس نامزد کرسی دبیر کلی سازمان ملل و کمیساریای عالی سابق سازمان ملل در امور پناهجویان در گفتگو با کانال راشا تودی می گوید: «حتی اگر سیل پناهجویان به اروپا را کم کنیم، باز هم مشکل بر قوت خود باقی است. امروز، مشکل سوری هایی هستند که جایی برای پناهندگی ندارند و جامعه ملل از آنها حمایت نمی کند».

آنتونیو در پاسخ به سوال خبرنگار راشا تودی راجع به بحران مهاجرت در اروپا می گوید: «نباید موضوع مهم حمایت از پناهجویان، بازگذاشتن مرزها برای آنها و حل مشکلاتشان را از نظر دور کرد. اما مهمتر این است که از وقوع اختلاف و درگیری پیش گیری کنیم. بیش از 65 میلیون نفر در سراسر دنیا خانه و کاشانه خود را به خاطر جنگ و درگیری رها کرده اند. نقاط تنش جدید ظاهر می شود و درگیری های گذشته نیز همچنان ادامه دارند. به همین خاطر مهم است که ما از منابع تکمیلی برای تاثیر گذاری بر طرفین درگیری استفاده کرده و جلوی تشدید خشونت را گرفته، تنش ها را آرام کنیم. من فکر می کنم که در حال حاضر این جدی ترین وظیفه جامعه بین الملل است و باید به تلاش ها برای حل این مساله ادامه بدهیم. باید کاری کنیم که پناهجویی نباشد، که بعدا مساله کمک به آنها هم مطرح نشود.

آنتونیو گوترس ضمن تفسیر توافقات بین ترکیه و اتحادیه اروپا که باعث کم شدن ورود پناهجویان به اروپا شده می گوید: «من این توافقات را زیاد دنبال نمی کنم. قطعا توانسته اند تعداد افرادی که به اروپا سرازیر می شوند را بگیرند، اما مشکل اینجاست که به نظر من، مشکلات حل نشده باقی مانده و مهمترین سماله یعنی رنج مردم سوریه برطرف نشده است. آنها شاهد هستند که خانه و سرزمینشان را بمباران می کنند و اعضای خانواده شان کشته شده و کشورشان نابود می شود. امروز مردم سوریه جایی برای گریز ندارند و جامعه بین الملل هم از آنها حمایت نمی کند، نه در اروپا و نه در سایر مناطق از آنان حمایت نمی شود. باید برای این مساله کاری کرد. به همین خاطر من از سال گذشته تا امروز موضوع مهاجرت جمعی را طرح کرده ام تا سوری ها بتوانند زندگی جدیدی در دیگر نقاط دنیا آغاز کنند. تمام دنیا باید منابع را با هم متحد سازد و به نحوی درست به این فاجعه که گریبان مردم سوریه را گرفته واکنش نشان بدهند.»

آنتونیو در پاسخ به سوال اختلاف نظرات بین امریکا و روسیه در حل و فصل مشترک بحران سوریه پاسخ داد: «ما می بینیم که نظرات مسکو و واشنگتن به هم نزدیک شده اند. به نظر من، این دو کشور نقش مهمی در فراهم ساختن شرایط لازم برای برقراری صلح در سوریه ایفا می کنند. من فکر می کنم که این شرایط را باید توسعه داده و از سایر دول هم دعوت به همکاری کرد. کشورهای منطقه نقش مهمی در مساله صلح و امنیت دارند، به همین خاطر باید حمایت کشورهایی همچون عربستان سعودی، ایران و ترکیه را نیز جلب کرد. من معتقدم که روسیه و امریکا مسیر درستی را انتخاب کرده اند، اما آنها باید از دیگر شرکای کلیدی هم دعوت کنند تا تصمیم گیری ممکن شود. در این جنگ هیچ کس پیروز نخواهد شد، همه بازنده می شوند. این جنگ به یک فاجعه واقعی برای منطقه و حتی برای صلح و امنیت تمام دنیا تبدیل شده، زیرا گروه های متعدد تروریستی در آن حضور دارند. زمان کنار گذاشتن اختلاف نظرها از مدتها پیش فرارسیده و برای شروع باید منافع یکسان را تعریف کرد. منافع یکسان برقراری صلح در سوریه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала