گزارش و تحلیل

ملاقات مخفیانه اردوغان با وزیر انرژی اسراییل

© AFP 2023 / Adem Altanرییس جمهور ترکیه
رییس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز 26 ژوئن آخرین مرحله دیدار بین مقامات اسراییل و ترکیه برگزار می شود.

انتظار می رود که در این دیدار توافقات در خصوص عادی سازی روابط دو جانبه حاصل شود.

آیتون چیرای نماینده حزب اپوزیسیون جمهوری خواه ترکیه به شدت از رهبر ترکیه در پروسه حل وفصل اختلافات با اسراییل انتقاد کرد. چیرای خاطر نشان می کند که طبق اطلاعات موجودف رییس جمهور اردوغان اواخر ماه مارس به ابتکار شخصی با وزیر انرژی اسراییل دیدار و راجع به عادی سازی مناسبات گفتگو کرده است. چیرای به خبرنگار رادیو اسپوتنیک می گوید که این دیدار «نقض جدی پروتکل است و با قانون اساسی کشور مغایرت دارد و مستلزم رسیدگی است».

وی در ادامه توضیح می دهد: «امروز بسیاری از رسانه ها درباره پروسه عادی سازی مناسبات بین ترکیه و اسراییل طی پروسه ای جدی اخباری منتشر می کنند و می گویند که ظاهرا اسراییل قصد دارد موضوع محاصره را برای ترکیه در نوار غزه برداشته و به ترکیه اجازه فعالیت و توسعه زیرساخت های این منطقه را بدهد. اما در مقابل اسراییل چه می خواهد؟ توهمات جدید. توافقات ترکیه و اسراییل شکست واقعی و نهایی مولف سیاست های راهبردی خارجی ترکیه است که کشور را به باتلاق خون کشانده. مردم کشور باید بار این شکست را به دوش بکشند که در کشتی «ماوی مرمر» کشته شدند و امروز هم در انفجارهای صورت گرفته توسط نمایندگان داعش و دیگر گروه های افراطی جان خود را از دست می دهند. مردم ترکیه و نمایندگان سایر اقوام منطقه تلفات سنگینی می دهند و در مقابل رنج و مشکلات این مردم سایرین سود می برند و منافع شخصی خود را بدست می آورند».

آیتون چیرای دیدار اردوغان با وزیر انرژی اسراییل را تخلف جدی از پروتکل و بی اعتنایی به قانون اساسی کشور دانسته و خواستار رسیدگی به این مساله شد. این نماینده می گوید که در همین رابطه به بینالی ییلدیریم نخست وزیر کشور نامه ای فرستاده و از وی خواسته است که این رفتار را توضیح بدهد. وی باید بگوید که آیا این دیدار واقعا لازم بوده و آیا وزیر امور خارجه کشور از این دیدار اطلاع داشته است. اگر پاسخ مثبت است، چرا این موضوع را مخفی نگه داشته اند؟

 ایتون چیرای درباره توافقات روز 26 ژوئن بین دو کشور می گوید: «احتمالا در این دیدار توافقات نهایی حاصل می شود. تاریخ تعیین شده است. رییس جمهور به جای اینکه وعده خود را عملی ساخته به غزه برد، با اسراییل توافق کرد و شرایط آن را کاملا از مقامات بلندپایه کشور مخفی نگه داشته اند. بدترین قسمت این پروسه به شخص وزیر انرژی و منابع طبیعی مربوط می شود که در عین احراز پست وزارت، به تجارت نفت هم مشغول است. وزیر انرژی ترکیه منافع خود را در این حوزه تامین می کند و تجارت خانوادگی اش را پیش می برد».

لازم به یادآوری است که وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه داماد رجب طیب اردوغان است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала