گزارش و تحلیل

آغاز جشنوار بین المللی فیلم مسکو

© Photo / Regner Grasten Filmجشنواره
جشنواره - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مراسم افتتاحیه 38 مین جشنواره بین المللی فلم مسکو در سالن تئاتر «روسیه» به پایان رسید.

ولادیمیر مدینسکی وزیر فرهنگ روسیه به مهمانان و شرکت کنندگان در این مراسم خوشآمد گفته و متن پیام رییس جمهور ولادیمیر پوتین را قرائت کرده و گفت: «در طول سالیان متمادی، جشنواره بین المللی فیلم مسکو توانسته جایگاهی شایسته در میان رویدادهای مهم سینمایی دنیا کسب کند. این جشنواره یک جشن واقعی برای مهمانان مسکو و اهالی شهر است. این جشن جوانان بااستعداد و افراد باتجربه را در یک جا جمع کرده و مکاتب مختلف و سبک ها و محورهای هنر معاصر را به نمایش می گذارد. رضایت خاطر علاقه مندان سینما با برگزاری این جشنواره همیشه جلب شده است. من اطمینان دارم که این جشنواره رضایت خاطر هیات ژوری و تماشاچیان را نیز جلب کرده و خاطرات بیادماندنی در ذهن آنها باقی بگذارد. این جشنواره باید در خدمت توسعه همکاری های ثمربخش و مسیری برای تقویت ارتباطات حرفه ای و شخصی باشد».

به گفته ولادیمیر مدینسکی، جشنواره بین المللی فیلم مسکو یکی از قدیمی ترین جشنواره های دنیاست که بیش از 80 سال از اولین دور برگزاری آن می گذرد. این برنامه اولین بار در سال 1935 با حضور سرگی ایزنشتیاین کارگردان اسطوره ای به عنوان عضو هیات ژوری برگزار شد.

در سال سینمای روسیه در 38 مین جشنواره بین المللی فیلم مسکو نزدیک به 200 فیلم نمایش داده می شوند. از طرف روسیه فیلم های «راهب و شیطان» اثر نیکلای داستال به نمایش در می آید که با حمایت وزارت فرهنگ روسیه ساخته شده است. امسال ایوایلو خریستوف برنده جایزه این جشنواره در سال گذشته به خاطر ساخت فلم «لوزری» در هیات ژوری حضور خواهد داشت. از طرف روسیه نیز ویکتوریا ایساکوا هنرپیشه روس و برنده جایزه دولتی فدراسیون روسیه، برنده جایزه «مرغ دریایی»، «تری اومف» و «عقاب طلایی» در هیات ژوری حضور دارد.

کارلوس سائورا و استیون فریرز سینماپردازان برجسته سبک کلاسیک مهمانان این جشنواره هستند. ناتالیا اورِیرو جهت معرفی فیلم «ناتاشای ما» نیز در چارچوب برنامه «ردپای روس» حضور خواهد داشت.

بای لین هنرپیشه هالیوود می گوید: «من خود را یک بچه احساس می کنم که از حوادث اطرافش به هیجان آمده».

پل فیگ هنرپیشه و کارگردان امریکایی که میهمان جشنواره نیز هست می گوید: «من همیشه آرزو داشتم به مسکو بیایم، اما هیچ وقت فرصت پیدا نمی کردم. مسکو واقعا جذاب است: همه جا تمیز است و ساختمان ها درذهن نقش می بندند، حتی ممکن است همین جا بمانم».

فیگو در شرایطی به این جشنواره در مسکو امده که همکارانش به خاطر مسایل سیاسی از این سفر خودداری کردند.

وی در ادامه می گوید: «سینما چیزی است که به ما کمک می کند تا بر اختلاف نظرها غلبه کرده و موضوعاتی را انتقال دهیم که برای همه ما و همه مردم یک موضوع واحد را دنبال می کند، نه اینکه به دنبال اقوام، اشخاص و یا گروه های اجتماعی مشخص باشیم… ما سعی داریم از هنرمان برای کمک به یکدیگر استفاده کنیم تا نگاه ما به مسایل یکی شود و مشکلات را درک کنیم».

جشنواره بین المللی فیلم مسکو روز 30 ژوئن به کار خود خاتمه می دهد. فیلم «زندگی غیردینی» ساخته وودی الن پایان بخش این جشنواره است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала