گزارش و تحلیل

فضای جدید ترس جاسوسی، آمریکا را در برگرفت

© Photo / PixabaySurveillance
Surveillance - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کنگره آمریکایی لایحه ایجاد نهاد ویژه ای که از انجام اقدامات تعرضی استخباراتی روسیه ممانعت و از رعایت مقررات عبور و مرور دیپلمات های روسی در خاک آمریکا کنترل کند، مورد بررسی قرار خواهد داد. این ساختار مانند دستگاه مشابهی که در زمان جنگ سرد وجود داشت، طرح ریزی خواهد شد.

در تلاش برای مقابله با آنکه در واشنگتن "عملیات مخفی دولت روسیه" می نامند، کمیته سنای ایالات متحده به فرمول های قدیمی و آزمایش شده دوران جنگ سرد مراجعه کرده است.
در لایحه، مربوط به تامین مالی دستگاه اطلاعات، کمیته سنا، رئیس جمهور را به ایجاد دستگاه ویژه ای در جهت ممانعت ایجاد کردن برای روسیه در ارایه کمک مالی به گروههای با پوشش جعلی، به بازی گرفتن رسانه ها و یا انجام اقدامات ضد جاسوسی، قتل ها و عملیات تروریستی، فرا می خواند. این دستگاه ویژه همچنین باید جاسوسان روسی را تعقیب کند.
متن این لایحه، دوران جنگ سرد را به یاد می آورد و شاید برای شهروندان مسن آمریکا آشنا شود. قبلا، سیاستمداران آمریکایی بارها اعلام می کردند که این دوره روابط بین دو کشور به پایان رسید.
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، بارها اظهارات گوناگون می کرد مثل، " این جنگ سرد جدید نیست" یا " ایالات متحده آن را به عنوان تخته شطرنج جنگ سرد بررسی نمی کند" یا "من می خواهم یادآوری کنم که جنگ سرد به پایان رسیده است ".
به هر حال، این لایحه تحت تاثیر اسناد همانندِ آن دوره نوشته شده است. مقایسه متون این اسناد کافی است. به عنوان مثال، در دوران جنگ سرد، در ایالات متحده " گروه کاری در جهت اقدامات فعال" عمل می کرد. امروز، " کمیته ضد اقدامات فعال فدراسیون روسیه"، جای پیشین را خواهد گرفت.
وزارت امور خارجه آمریکا در سال 1987 اظهار می کرد: " هدف اقدامات فعال، تأثیر گذاشتن بر عقاید و یا اعمال اشخاص انفرادی ، نهادهای دولتی و یا افکار عمومی می باشد". در سال 2016 ، معنا و مفهومی آن تغییر نکرده است. برای مثال، در متن سند جدید گفته می شود، "اصطلاح «اقدامات فعال روسیه برای ارائه تأثیر پنهانی" به معنی تدابیر انجام شده برای تأثیر بر یک فرد و یا ارگان دولتی است…".
سفارت روسیه در ایالات متحده تاسف خود را دیگر ابراز داشته است. در یادداشت سفارت گفته می شود: " وقتی که همه می گویند دوران جنگ سرد پشت سر ما است، باز هم کلماتی شنیده می شود که خاطرات جنگ سرد را به یاد می آورد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала