گزارش و تحلیل

گفتگوی اردوغان و اسد

© AP Photo / Pavel Golovkinگفتگوی اردوغان و اسد
گفتگوی اردوغان و اسد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این اواخر در مطبوعات اطلاعاتی در خصوص مذاکرات سری بین رهبران سوریه و ترکیه در خصوص ایجاد ارتباط دو جانبه منتشر می شود.

درباره تماس های مستقیم ترکیه و سوریه با واسطه گری دولت الجزایر و همینطور میانجیگری روند مذاکرات از طریق هیات حزب وطن ترکیه که مرتبا از سوریه بازدید می کند اطلاع داده می شود.
اسماعیل حکی پکین، رئیس سابق دپارتمان اطلاعات ستاد کل ترکیه ، که هیات حزب وطن را سرپرستی می کند و چندی پیش به سوریه سفر کرد در مصاحبه ای با " اسپوتنیک" در خصوص ارتباطات بین دولت ترکیه و سوریه و خواسته های طرفین برای پیش رفتن روند مذاکرات شرح داد:
پکین می گوید: " از طریق کانال های ما ، مدت زمان طولانی است که کار سیستماتیک ، در جهت نرمال شدن ارتباطات بین ترکیه و سوریه انجام می شود. ما ابتکار تضمین اساس و پایه های لازم برای ایجاد گفتگوها بین روسای ترکیه و سوریه را مطرح کرده ایم. نمی توانم دقیقا بگویم که تماس های اینچنینی برقرار خواهد شد یا خیر ضمن آنکه نیاز دقیقی برای ایجاد آن وجود دارد. پس از بازگشت هیاتمان از هر سفر من به طور مفصل در خصوص نتایج آن وزرات امور خارجه را مطلع می سازم و این وزارت خانه به نوبه خود این اطلاعات را به مکان های مناسب منتقل می کند. "
به عقیده ی مذاکره کننده ی ترکیه در حال حاضر تمایل برای نرمش در موضع سوریه در قبال ترکیه مشاهده می شود.
پکین می گوید: " در جریان سفر آخر من متوجه نرمش از جانب سوریه شدم. تمایل منطقی نمایندگان وزارت امور خارجه ترکیه نیز قابل توجه بود زمانی که من آنها را در خصوص نتایج سفر هیاتمان مطلع کردم. وزارت امور خارجه در کل این اطلاعات را مثبت ارزیابی کردند. پیشتر همه بلافاصله تکذیب و رد می کردند.
می توان گفت که ترکیه و سوریه گام هایی در جهت نرمال شدن ارتباطات برداشته اند. در عین حال در جبهه ی مبارزه با داعش کار واقعی فعلا انجام نمی شود.
این دیپلمات می گوید: " سوریه از لزوم شکل گیری و اجرایی کردن مفهوم مشترک امنیت سوریه و ترکیه می گوید ، اما در ارتباط با ترکیه پیشنهادات اینچنینی دریافت نشده است. برای آنکه ترکیه این ابتکار را پیش می کشد که ابتدا باید گفتگوبرقرار گردد. "

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала