ترکیه اسلامی

© AFP 2023 / Ozan Koseاستامبل
استامبل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آموزش نسل در حال رشد نمی تواند بر فتواها و فشار دینی و کلیشه هااستوار شود.

مذهب،  مراکز آموزشی ترکیه را  تحت  فشار قرار می دهد.  دانشجویان قدیمی ترین  مدارس و مراکز عالی آموزشی  ترکیه دست به  اعتراض زدند.  نارضایتی  از  مبدل کردن  مدارس عمومی  دولتی به  مدارس دینی  امام — خطیب  بالا می گیرد.

چندی پیش در استامبل در مقابل  مدرسه  « 19 ماه مه» در محله « شیشلی» اعتراضات گسترده ای  برگزار شد که محصلان، دانشجویان ، والدین ، استادان  و ساکنان  محله در آن شرکت داشتند.  معترضان  این  راهپیمایی که  از طرف  جنبش  اجتماعی «  روشنگری  بر علیه  واکنش»  سازماندهی شده بود در مخالفت با  تبدیل  یگانه مدرسه  متوسطه در آن محله  به مدرسه دینی  امام- خطیب  دست به اعتراض زدند.

در  بیانیه  نمایندگان  جنبش  در زمان راهپیمایی  که تحت شعارهای: «   مدرسه باید سکولار باشد»، « ما خواهان آینده روشن هستیم» ، «مرگ بر مدارس امام — خطیب!» ، برای  رسانه ها آمده است: «در آینده  سکولار،  موازین دینی که  طرز زندگی خاصی را به ساکنان تحمیل کند وجود ندارد» و  در وهله اول  در عرصه آموزش.  آموزش  نسل در حال رشد  نمی تواند بر  فتواها  و فشار دینی  و  کلیشه ها استوار شود. آنها سعی می کنند  فرزندان ما  را به اطاعت کورکورانه  و دگماتیسم دینی  به نفع کشور اسلامی  تربیت کنند.  همانا برای رسیدن به این هدف، آنها  به اشکال مختلف  آزادی و حقوق ساکنان  را نقض می کنند.  آنها سعی می کنند  همه چیز را در میان تارهای   ایده های  مذهبی خود  اسیر  کنند.  اما آشکار است که نمی توانند به اهداف خود برسند».

عثمان  اولاش، یکی از  شرکت کنندگان  تظاهرات  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک»  در باره اوضاع  آن محل  و  اهداف  اعتراضات گسترده تعریف کرد.  به گفته وی،  تنها مدرسه متوسطه  در این محله مبدل به مدرسه   اسلامی شده است.

—   ضروریتی برای این تغییر وجود نداشت. محصلان این مدرسه  از  محله های مختلف هستند  اما کلاس ها شلوغ نیست.  هیچکس نمی خواهد  در آن مدرسه درس بخواند.  خانواده هایی که نمی خواهند  بچه های آنها  در مدرسه دینی درس بخوانند مجبورند  فرزندان خود را به مدرسه خصوصی بفرستند  و یا محل زندگی خود را به خاطر نزدیک بودن به مدرسه دولتی دیگری تغییر بدهند.  از اینرو بساری از والدین با مشکلات مالی زیادی روبرو می شوند.  این وضع  موجب  تغییر  جدی  ساختار  جامعه، طبقه بندی  اجتماعی می شود که چند دهه پابرجا بود.  بعضی از والدین  که از امکان مالی  خوبی برخوردارند فرزندان خود را در مدارس خصوصی نام نویسی می کنند.  در آنجا  تحصیلات سکولار است.  واقعیت کنونی چنین است: تحصیلات  سکولار پولی می شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала