گزارش و تحلیل

ارزش پیروزی فلوجه

© AFP 2023 / Ahmad Al-Rubayeمقام عراقی: عملیات آزادسازی شهر فلوجه پس از تکمیل محاصره این شهر آغاز می شود
مقام عراقی: عملیات آزادسازی شهر فلوجه پس از تکمیل محاصره این شهر آغاز می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قطع سر افعی (مصطلحی که عراقی ها برای فلوجه استفاده می کنند) توسط ائتلاف حامیان دولت پس از چند سال امید یکپارچگی عراق زیر پرچم یک دولت مقتدر را زنده کرد.

شهر فلوجه در شرایطی آزاد شد که:

—   آمریکایی ها اصرار داشتند نیروهای عراقی باید به سمت موصل حرکت کنند و فلوجه را ترک کنند و در همکاری با ارتش عراق در عملیات فلوجه تعلل به خرج دادند.

—  رسانه های وابسته به برخی کشورهای عربی و ترکیه با راه اندازی جنگ رسانه ای فضای مسموم جنگ مذهبی راه اندازی کرده بودند و در صدد بودند نیروهای سنی را از مشارکت در عملیات باز دارند و یا حتی آنها را وادار به شورش کنند.

نظامیان عراقی مواضع داعشی ها در فلوجه را با مسلسل های سنگین گلوله باران کردند - اسپوتنیک ایران
نظامیان عراقی مواضع داعشی ها در فلوجه را با مسلسل های سنگین گلوله باران کردند

—  پیشمرگه های کرد با فشار ایالات متحده و به بهانه اینکه در صورت خروج نیروهایشان از مناطق کرد نشین ممکن است امنیت این مناطق به خطر بیافتد در عملیات مشارکت نداشتند. گو اینکه آماده باش وحضور همین نیروهای پیشمرگه در خطوط مقدم جنگ موصل داعش را وادار می کرد که مجبور باشد بخش بزرگی از نیروهای خود را در آن بخش نگاه دارد.

—  حامیان مقتدی الصدر روحانی جوان شیعه در بغداد دست به شورش زدند و به منطقه سبز که حریم حفاظت شده حکومت مرکزی به حساب می آمد یورش بردند، امری که دولت را مجبور کرد یگان های ویژه ارتش خود را در این منطقه مستقر کند و نتواند از آنها در عملیات فلوجه استفاده کند و یگان های ویژه الحشد الشعبی عهده دار انجام وظایف یگان های ویژه ارتش عراق شدند.

—  آمریکایی ها از تحویل بمب افکن و هلیکوپتر های خریداری شده توسط ارتش عراق در موعد مقرر باز هم سرباز زدند و اصرار داشتند که پوشش عملیات باید توسط خود آنها انجام شود و هر لحظه بیم آن می رفت که هواپیماهای آمریکایی مثل سابق (به اشتباه) خودی ها را هدف قرار دهند، که البته اینبار چنین اتفاقی پیش نیافتاد و یگان های ارتش عراق بسیار دقیق با نیروی هوایی هماهنگ بودند.

—  دولت و مجلس عراق در شرایط بسیار حساس به سر می بردند و حتی بیم کودتا در بغداد نیز می رفت.

با توجه به شرایط فوق می توان گفت آقای حیدر العبادی نخست وزیر عراق کل داشته های خود را در یک سبد گذاشت و با پافشاری بر اتمام عملیات آزاد سازی فلوجه دست به یک ماجراجویی که می توانست یا وی را به قهرمان کشور تبدیل کند و یا سرنگون کند زد.

در این میان نمی توان نقش رایزنی های همپیمان وی از بسیج مردمی را نادیده گرفت مستشارانی که به وی اطمینان دادند اگر وی چتر حمایت سیاسی را فراهم کند آنها توان نابودی داعش را دارا می باشند.

همین هم شد در واقع اینبار آقای عبادی به جای اینکه به نظر مستشاران نظامی آمریکایی توجه کند به نظر مستشاران نظامی ایرانی اعتماد کرد و همین اعتماد به نیروهای شیعه (الحشد الشعبی) و ایران زمینه این موفقیت را برای وی فراهم کرد.

در واقع رایزنان ایرانی اطمینان داشتند زمان آزمودن نیروهای الحشد الشعبی (همان بسیج شیعی) و بسیج عشایری (عمدتا سنی) و یگان های بازسازی شده ارتش عراق (که متشکل از طوایف و گروه های مختلف عراقی هستند)  وهمگی اینبار توسط مربی های ویژه ایرانی تربیت و هماهنگ شده بودند فرا رسیده، و نقشه عملیات بگونه ای تکمیل شده که علاوه بر ورود سریع به شهر کمترین آسیب به غیر نظامیان (که دغدغه اصلی حکومت مرکزی بودند) وارد شود و حساسیت های قومی و مذهبی که بیم آن می رفت به وجود نیاید.

ایران آزادسازی شهر فلوجه را به دولت عراق تبریک گفت - اسپوتنیک ایران
ایران آزادسازی شهر فلوجه را به دولت عراق تبریک گفت

طبق اظهار نظر کارشناسانی که بر عملیات نظارت داشتند در این عملیات نیروهای الحشد الشعبی که نسبت به بقیه آزموده تر بودند اقدام به سد شکنی کردند و نیروهای اصلی و همه سد های دفاعی داعش را از بین بردند و ارتش عراق هم پشتیبانی هوایی و زمینی وآتشبار آنها را فراهم نمود. سپس ورود به شهر به عهده بسیج عشایری و برخی جوانان خود شهر فلوجه با حمایت ارتش سپرده شد و اینبار نیروهای شیعی عهده دار حمایت از عقبه نیروها و حفظ محاصره شهر جهت جلوگیری از ورود نیروهای تازه نفس و یا تجهیزات برای داعش را عهده دار شدند.

به اعتقاد کارشناسان نیروهای الحشد الشعبی به دلیل اینکه از جنگجویان زبده تشکیل شده اند و امکان تحت تاثیر قرار گرفتن آنها و یا نفوذ به آنها توسط داعش (به دلیل شیعه بودن) صفر است بهترین نیروها برای حفاظت از نیروهایی که در حال اجرای عملیات در داخل شهر بودند به حساب می آمدند چرا که یکی از بزرگترین مشکلات همیشه نفوذ عوامل داعش و یا خرید مزدوران درون نیروهای مهاجم ارتش بود، امری که معمولا منجر به بهم خوردن عملیات می گشت و بیم آن می رفت که نیروهای داخل شهر مورد محاصره دشمن قرار گیرند،  در واقع نقش این نیروها تاثیر کلیدی بر عملیات داشت مخصوصا که تخلیه غیر نظامیان و حفاظت از آنها و همچنین شناسایی نیروهای داعش که تلاش داشتند میان غیر نظامیان یا فرار کنند و یا جهت دور زدن نیروها به پشت جبهه بروند نیز به عهده نیروهای الحشد الشعبی سپرده شده بود و صدها تن از نیروهای داعش را توانستند بازداشت کنند.

یکی دیگر از کارهایی که نیروهای الحشد الشعبی انجام دادند شناسایی کانالهایی بود که داعشی ها از داخل شهر به خارج شهر کشیده بودند تا یا برای فرار و یا برای دور زدن نیروها از آن استفاده کنند و ظاهرا اینبار نیروهای الحشد الشعبی یگان های ویژه ای را جهت شناسایی این تونل های زیر زمینی آموزش داده بودند که با موفقیت توانستند ماموریت خود را انجام دهند.

در موارد زیادی در این عملیات نیروهای الحشد الشعبی به صورت ضربتی و به عنوان نیروی واکنش سریع نیز عمل می کردند بگونه ای که در هر نقطه از شهر که احساس می شد نیروهای دولتی و یا بسیج عشایری دچار مشکل شده اند و کار آنها گیر کرده نیروهای الحشد الشعبی وارد عمل می شدند و نیروهای داعش را نابود می کردند و سپس مجددا به مواضع خود باز می گشتند.

در همان ابتدا مستشاران (رایزنان) ایرانی با آقای عبادی اتمام حجت کرده بودند که هر اتفاقی که پیش آید باید این عملیات تا آخر ادامه یابد و در میانه راه به دلایل فوق الذکر بیم آن می رفت که نخست وزیر عراق کم بیاورد اما ظاهرا اینبار آقای عبادی تصمیم قاطع خود را گرفته بود و حتی بیشتر از دیگران اصرار داشت که عملیات به هر قیمتی که شده باید تا آخر ادامه یابد و فلوجه آزاد شود و در موارد زیادی خود برای تقویت روحیه نیروها در خطوط مقدم جنگ حضور داشت.

Бои с формированиями ДАИШ в районе Эль-Фаллуджи, Ирак - اسپوتنیک ایران
موفقیت های چشمگیر ارتش عراق در عملیات آزاد سازی شهر فلوجه

این عملیات نشان داد که مردم عراق اگر به خودشان باشد می توانند همه تروریست های خارجی را از کشور خود خارج کنند و آقای عبادی امروزه این حس وحدت و یکپارچگی را در دل آنها روشن کرده. گو اینکه پاکسازی فلوجه به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت ولی قطعا در مرحله بعد آقای عبادی و همپیمانانش به سمت تصفیه حساب با آنهایی که تلاش داشتند پشت نیروهای خط مقدم را خالی کنند و با خیانت عملیات را بهم بزنند خواهد رفت تا با پاکسازی پشت جبهه مرحله بعدی عملیات که همان آزادی موصل است را ادامه دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала