گزارش و تحلیل

چین و امریکا یک گام از جنگ سایبری عقب نشینی کردند

© AFP 2023 / Andy Wongچین و امریکا
چین و امریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پکن و واشنگتن از گفتگوها درباره مبارزه علیه جرم و جنات در فضای سایبری راضی به نظر می رسند.

آژانس شینهوا در مطلبی اختصاصی هفت محور پیشرفت در دومین دور گفتگوها و رایزنی های چین و امریکا در پکن را مشخص کرده است. یک روز قبل از آن سوزان اسپولدینگ نماینده امریکا در مذاکرات به پیشرفت ها در حوزه تبادل اطلاعات مربوط به تهدیدات سایبری اشاره کرد.

شینهوا مهمترین نتایج دو دوره گفتگو در سطح عالی را نام می برد. به گفته این خبرگزاری، هر دو طرف برنامه کار را تنظیم کرده و در ارتباط تنگاتنگ هستند. همکاری ها در حوزه حفاظت از فضای سایبری و پیشگیری از تهدیدات بالقوه انجام می گیرد. تعاملاتی در بررسی پرونده های جرم  و جنایات سایبری صورت گرفته است. و هر دو طرف کشفیات خود را در این حوزه مبادله می کنند. سازوکار رایزنی کارشناسان برای تدوین قواعد بازی در این حوزه نیز به کار گرفته شده است. و علاوه بر این ها، توافقاتی در خصوص برگزاری دور سوم گفتگوها و ملاقات در واشنگتن طی نیمه دوم سال صورت گرفته است.

مقامات امریکا از پیشرفت ها در حوزه تبادل اطلاعات با چین رضایت دارند. سوزان اسپولدینک نماینده وزارت امنیت داخلی امریکا به این موضوع اشاره کرده و گفت که امیدهای زیادی به انجام برنامه های تعیین شده از دو طرف و خودداری از سرقت و تجارت اطلاعات محرمانه بسته ایم. وی همچنین بر اهمیت تماس های دایم با چین در این حوزه و ضرورت عملی ساختن نتایج همکاری ها بین مذاکره کنندگان و کارشناسان سطوح عالی تاکید کرد.

ناظران می گویند که طرفین تا حد زیادی اتهامات قبلی در خصوص حملات سایبری به یکدیگر را نادیده گرفته اند. تغییرات در نوع عملکرد و برخورد بلافاصله پس از ملاقات سی زینپیان و رییس جمهور باراک اوباما در ماه سپتامبر سال گذشته مشاهده شد. رهبران دو کشور توافق کردند که به دنبال راهی برای تامین امنیت در فضای سایبری بوده و هیچ اقدامی در جهت سرقت اطلاعات محرمانه تجاری به کمک هکرها انجام ندهند. در آن زمان واشنگتن مکانیزم چند لایه ای برای مشاوره و رایزنی به کار گرفته بود. اولین تلاش ها در سال 2014 به خاطر بحث جدی در سطح بین حکومت ها بی نتیجه ماند.

یوگنی یوشوک استاد دانشگاه دولتی اقتصاد اورال و کارشناس تجسس رقابتی ضمن گفتگو با رادیو اسپوتنیک به اهمیت تلاش های چین و امریکا برای خروج از حواشی جنگ سایبری اشاره کرد. وی در ادامه توضیح می دهد: «شرایط امروز دقیقا نمایانگر رقابت های تسلیحاتی در گذشته است. روش های جنگ سایبری امروز می تواند خرابی به دنبال بیاورد. البته واضح است که خرابی های آن کمتر از بمباران اتمی مناطق مسکونی است، اما قابل توجه است. این مساله واقعا جدی و خطرناک است، زیرا با تخریب زیرساخت ها و از کار افتادن دستگاه ها در برخی حوزه ها مشکلات جدی بروز می کنند. در چنین شرایطی، همانطور که تجربه سال های 80-70 قرن گذشته نشان می دهد، همیشه دو حرکت خطرناک هستند که باید از آنها اجتناب ورزید. حرکت اول، فشار دادن اتفاقی بر ماشه در زمانی است که شرایط را درست تفسیر نکرده ایم. مساله دوم به افراد ثالثی مربوط می شود که ممکن است در امور دیگر دول دخالت بیجا کنند. برای همین باید ارتباط را به صورت انلاین حفظ کرد تا در صورت لزوم بلافاصله تماس گرفته و رفع ابهام کنند. طبیعی است که رفع ابهام باید مستند باشد و مانع از پیشرفت آن تا نقطه بحرانی شود. بنابراین، توافقات صورت گرفته بین چین و امریکا در وهله اول کنار زدن عواملی است که به صورت اتفاقی ظاهر می شوند و پیامدهای منفی در روابط به دنبال دارند.»

رهبران چین و امریکا در ماه سپتامبر 2015 از مرحله اعلام کردند که مسئولین دو کشور می توانند مذاکرات در خصوص مبارزه با جرم و جنایت سایبری را آغاز کنند. هر دو رهبر با سکوت خود از موضوع محدود کردن جاسوسان علیه یکدیگر عبور کردند. یوگنی یوشوک می گوید: «دلیلی برای سکوت نیست، بویژه زمانی که صحبت از جمع آوری اطلاعات و جاسوسی در میان است… مساله اینجاست که در هر کشوری چه در بریتانیا، روسیه و یا امریکا قوانینی در خصوص تجسس و جمع اوری اطلاعات وجود دارد. قانون تعیین می کند چه کسی این کار را انجام بدهد و چه کسی هدف جاسوسی باشد. به همین خاطر نه چین و نه امریکا عملا چیزی را پنهان نکردند و نمی کنند. این سکوت به معنای واضح بودن کل جریان است. علاوه بر این، جمع آوری اطلاعات یک اقدام کاملا عادی است، زیرا هیچ راه دیگری برای دستیابی به اطلاعات محرمانه وجود ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала