گزارش و تحلیل

هشدار آیت الله خامنه ای به آمریکا

© AFP 2023 / Iranian Supreme Leader's Websiteآیت الله خامنه ای
آیت الله خامنه ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر آنها برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم.

به گزارش آژانس خبری  ایرانی « ایرین»، آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم  جمهوری اسلامی ایران در حضور  فرماندهان عالی  نظامی و دیگر  مقامات عالی کشور  اعلام نمود  که اگر رئیس جمهور آینده آمریکا  برجام هسته ای را نقض کند، ایران  این سند را آتش خواهد زد.

آیت الله خامنه ای از جمله گفت: « ما برجام را نقض نمی‌کنیم لکن اگر طرف مقابل نقض کند که الان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارند تهدید می‌کنند که برجام را پاره می‌کنیم؛ اگر آنها برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم.

به گفته  رهبر معظم  ایران، تهران  تمام  تعهدات  خود مطابق با  برجام  را اجرا می کند  اما آمریکا شتابی در  لغو تحریم ها در  بخش بانکی و محدودیت ها در بخش بیمه  تانکرهای نفتی  و آزاد کردن حساب های بانکی نشان نمی دهد.

آیت الله علی خامنه ای گفت: « آمریکایی‌ها بخش مهمی از تعهداتشان را انجام ندادند اما ما پیش‌پرداخت‌ها را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی 20 درصد و فردو و اراک را تعطیل کردیم».

عماد آبشناس  کارشناس دائمی  « سپوتنیک» ، سردبیر  روزنامه ایرانی « ایران پرس»  در خصوص  اعلامیه  رهبر معظم ایران که  مستقیما  دونالد ترامپ  سناتور آمریکایی و  کاندید ریاست جمهوری آمریکا را خطاب قرار داده است اظهار نظر نمود.

امروز تقریبا همه در مورد بحث برجام می دانند که آمریکا به تعهدات خودش عمل نکرده است. در حالی که الآن همه کشورهای عضو گروه «5+1» (5 کشور دیگر این گروه) تلاش می کنند که این برجام اجرا شود اما ایالات متحده آمریکا طبق معمول و طبق آنچه که پیش بینی شده بود، به تعهدات خودش عمل نمی کند و نقض عهد می کند. به هر حال مقام معظم رهبری قبلا گفته بودند که نمی شود به آمریکایی ها اطمینان کرد. بعضی از سیاستمدارها معتقد بودند که شاید این بار می شود به آمریکایی ها اعتماد کرد. آنها زمینه را فراهم کردند که توافق هسته ای با موفقیت پیش برود و توافق نامه امضا شود. امروز شاهد آن هستیم که آمریکایی ها نه فقط به تعهدات خود عمل نمی کنند بلکه در اجرای برجام عملا در آزاد کردن اموال ایران سنگ اندازی می کنند. خواسته ایران از توافق هسته ای آزاد کردن اموالش و امکان داد و ستد مالی با کشور های دیگر بود. وگرنه هیچ دلیلی نداشت که ایران برجام را امضا بکند. وقتی که این انجام نشده است عملا برای ایران برجام وجودی ندارد چون خواسته ایران محقق نشده است. با این حال چون ایران توافق نامه را امضا کرد، ایران به تعهدات خودش پایبند است و هیچ وقت زیر تعهداتش نمی زند. اما آمریکایی ها به این روند می خواهند ادامه بدهند. ایرانی ها می دانند که صحبت های کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا برای مطرح داخلی است. اما اگر آنها می خواهند صحبت های خودشان را بگذارند و این کار را انجام بدهند، در این صورت پاسخ ایران سخت کوبنده خواهد بود. مثلا آقای ترامپ گفت که برجام را پاره می کند. از نظر ایران هیچ اهمیتی ندارد چرا که این برجام عملا اجرا نشده است و این چیزی نیست که آنها بخواهند ایران را با آن تهدید کنند. این برجام برای ایران هیچ ارزشی ندارد وفتی که اموال ایران آزاد نشده باشد. و این صحبت های مقام معظم رهبری در همین راستا بوده است که این برجام برای ما هیچ ارزشی ندارد و ما آن را آتش می زنیم. چون وقتی که برجام برای ما سود نداشته باشد، این سند معنی ندارد. اینجا حق و نیات ایران اثبات شده است.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала