تحصیلات عالی اردوغان

© AP Photo / Presidential Press Service/Kayhan Ozerرجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بحث های زیادی در خصوص وجود مدرک لیسانس رئیس جمهور جریان دارد.

در ترکیه  در  رسانه های  عمومی بحث شدیدی در اینباره جریان دارد که آیا  رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مدرک لیسانس دارد که یکی از  شرایط ضروری برای  اشغال کرسی ریاست جمهوری است؟  مقیاس بحث ها در این خصوص آنقدر وسیع بود  که  حتی  رهبر ترکیه در آن شرکت کرد.

رئیس دانشگاه مرمره  اعلام کرد که  اردوغان  مدرک لیسانس  را پس از دوره چهار ساله تحصیل در دانشگاه دریافت کرد.  پس از آن اردوغان   اعلام نمود  که رئیس  دانشگاه مرمره  هم دوره ای او در دانشگاه بود.

اما بحث در باره  مدرک عالی تحصیلی  رئیس جمهور بدینجا ختم نشد. رافائل سادی  خبرنگار  در مصاحبه با  رادیو « سپوتنیک» گفت که هم دوره ای  اردوغان در  زمان تحصیل وی دردانشگاه بود.

—   در سال 1974 وقتی ما وارد دانشگاه شدیم که در آن زمان  مدرسه عالی  اقتصاد  «آکسار» نامیده می شد،  حدود 300  دانشجو  در همان سال وارد دانشگاه شدند.  البته همه آنها را به یاد ندارم ولی بعضی ها به یاد مانده اند و بعضی ها فراموش شده اند ولی  استادان  را  خیلی خوب به یاد دارم.  در آن سالها هیچکس   فرقی بین  مدرسه عالی و  دانشگاه نمی گذاشت.  مهم آن بود که پس از پایان تحصیل به خدمت احضار  خواهی شد یا نه. من  تحصیلاتم را به پایان نرساندم و در  سال چهارم ترک تحصیل کردم.  دوران سختی از  نظر سیاسی بود و  هرج و مرج حاکم بود. نمی دانم آیا اردوغان تحصیلات خود را به پایان رساند و مدرک لیسانس را دریافت کرد یا نه. اما اینکه در  مدرسه عالی  درس می خواند  درست است زیرا ما  چهار سال را  در یک دوره  گذراندیم».

 عامر فاروق امین اوغلو رئیس سابق  اتحادیه قضات  و دادستان های ترکیه، همصحبت دیگر  رادیو « سپوتنیک»  از  کمیسیون عالی انتخاباتی  ترکیه خواست  در رابطه با تحصیلات اردوغان در دانشگاه و دریافت مدرک لیسانس،  بررسی هایی انجام شود تا معلوم گردد آیا  قانون اساسی  نقض شده است یا نه.  به گفته  امین اوغلو، وی  تمام اسناد و  مدارک، مقالاتی  را  که در این خصوص جمع آوری  شده بود  ضمیمه درخواست  خود  کرده است.

—  هم اکنون در خصوص وجود مدرک لیسانس در نزد رئیس جمهور بحث می شود.  موضوع از این قرار است که اصل مدرک وجود ندارد.  در خصوص تاریخ ورود به دانشگاه و پایان تحصیل نیز اطلاعات ضد و نقیض هستند.  همه اینها  سوالات زیادی  مطرح می کند و شک برانگیز است.  با رجوع به  کمیسیون عالی انتخابات می خواهم  اسنادی را که برای آنها ارسال کردم  مورد بررسی دقیق قرار بدهند. وجود  یکسری  اسناد  مهم،  زمینه ای برای بحث  حقوقی در  باره مدرک تحصیلات عالی رئیس جمهور  ایجاد می کند. کمیسیون عالی انتخابات یگانه  سازمانی است که می تواند توضیحی برای این وضعیت ظریف ارائه بدهد. در عین حال  کمیسیون  موضع صحیحی در رابطه با این مسأله نشان نداد.  هم اکنون سه مدرک وجود دارد — مدرک موقت لیسانس، کپی لیسانس  و گواهی  پس از ثبت لیسانس. تفاوت های  موجود در این  سه مدرک، صحت درستی آنها را به شک می اندازد. ما خواهان آن هستیم که  این  موضوع  آنطور و که باید و شاید است بررسی شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала