گزارش و تحلیل

داعش بدون رهبر ماند. آغاز بازی جدید در خاور نزدیک

© East News / Balkis PressLeader of the militant Islamic State Abu Bakr al-Baghdadi. (File)
Leader of the militant Islamic State Abu Bakr al-Baghdadi. (File) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اثر ضربه هواپیمای ائتلاف بین‌المللی به ریاست آمریکا ابوبکر البغدادی رهبر داعش روز دوشنبه 14 ژوئن کشته شد. رسانه‌ها و منابع الکترونیک نزدیک به این سازمان تروریستی با استناد به اعلامیه «ولایت رقه» چنین گزارش دادند. در آن آمده است که «بغدادی جمعه گذشته در ناحیه رقه کشته شد»

با وجود این بسیاری افراد آشنا با موقعیت در محل، آن اعلامیه را جعلی دانستند. پنتاگون نیز حقیقت کشته شدن رهبر داعش را تأیید نکرده است

ولی بنا به خبر یک منبع روزنامه «میرور»، فرمانده شبه نظامیان داعش در موصل در گذشت. در این صورت وی ممکن است بر اثر ضربه‌ای کشته شده باشد که نیروی هوایی عراق پیشتر به ستون اتومبیل ها در نزدیکی مرز سوریه وارد آورده بود و احتمالاً بغدادی در یکی از آن‌ها نشسته بود.

در ضمن بشار کیکی رئیس شورای استان نینوا که موصل مرکز آن است در مصاحبه با «ایزوستیا» خبر درگذشت بغدادی را تأیید نکرد.

به گفته احمد سوان سیاستشناس سوریه اگر خبر کشته شدن بغدادی درست باشد این امر ضربه شدیدی به داعش است. احمد سوان این عقیده را به «ایزوستیا» چاپ مسکو بیان کرد. وی افزود:

شکی نیست که فرد جایگزین او پیدا می شود. بغدادی افراد نزدیک به حد زیاد داشت. ولی مهم این است که شبه نظامیان معمولی به فرماندهان و رهبری این سازمان وابستگی تنگ دارند. اگر شبه نظامیان رهبر خود را از دست می‌دهند این امر بصورت مستقیم بر وضع شان و آمادگی به پیکار تأثیر خواهد گذاشت. تا چه رسد به اینکه ضربات نیروی هوافضای روسیه به زیرساخت و قابلیت نظامی داعش خسارات چشمگیری وارد آورده است. اگر مرگ بغدادی تأیید شود شبه نظامیان در حالت دست پاچگی بالایی قرار خواهند گرفت.

گفتنی است که ابوبکر البغدادی از 2010 در راس داعش قرار داشت. جالب اینجا است که در 2004 یگان های آمریکایی او را دستگیر کرده و در کمپ بوکا زندانی کردند و او از ماه فوریه تا دسامبر در آنجا محبوس بود و سپس به مقامات عراق تحویل شد. ولی چند رسانه با اشاره به خاطرات «کنت کینگ» رئیس آن زندان نوشتند که بغدادی تا 2009 در زندان او بسر برده و بعد به دست مقامات عراق سپرده شد و آن‌ها او را آزاد کردند و سپس صعود برق آسای او در پلکان امور تروریستی شروع شد.

در این رابطه «سرگئی فیلاتوف» مفسر مجله «مژدونارودنایا ژیزن» وابسته به وزارت امور خارجه روسیه ابراز اعتقاد کرد که بغدادی از همان موقع به همکاری با سرویس های ویژه آمریکا دست زد. او گفت:

«رهبر آتی داعش و یک تعداد افسرات عالی رتبه ارتش صدام در آن هنگام از سوی سازمان سیا استخدام شده بودند. وظیفه شان به هرج و مرج کشاندن فصایی از بغداد تا دمشق بود و آن‌ها این وظیفه را به خوبی انجام دادند. ولی الان بازی دیگری شروع شد. میان روسیه و آمریکا یک نوع مسابقه آغاز شد بر سر اینکه چه کسی نقاط کلیدی سوریه را زیر کنترل خود در آورد. واشنگتن تلاشد می‌کند از نظر اطلاعاتی به مواضع بهتری دست یابد. قتل بغدادی باید از این نظر تلقی شود، هر چند که کسی بدن او یا ویدیوی حاکی از کشته شدن او را به چشم خود ندیده است. ولی باید فهمید که آمریکا از ایده ایجاد هرج و مرج در خاور نزدیک دست نکشیده و دارد طرق جدید جامه عمل پوشیدن به آنرا جستجو می کند. امکان دارد واشنگتن به انجام این کار بوسیله کرد ها بپردازد و می‌تواند برای رسیدن به هدف خود به بهره گیری از احساسات ملی شان دست بزند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала