گزارش و تحلیل

ایران به خاطر خودداری آمریکا از بازگرداندن 2 میلیارد دلار علیه آن کشور دعوی اقامه خواهد کرد

© Sputnik / Natalia SeliverstovaБанкноты долларов США
Банкноты долларов США - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران اعلام کرد که قصد دارد از دادگاه بین‌المللی لاهه به خاطر چند میلیارد دلار متعلق به تهران که آمریکا پرداخت آن‌ها را توقیف کرددعوی اقامه کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تفسیر این موقعیت اظهار کرد «ما برای مقابله با تصاحب اموال ایران تمام اقدام های لازم را اتخاذ کردیم. دولت ایران علیه آمریکا به دادگاه بین‌المللی سازمان ملل متحد دعوی اقامه می کند. ما با گروه تجاوزکاران مواجه شده و باید اعمال شان را دفع کنیم. سیاست ما چنین است»

در ماه آوریل 2016 دیوان عالی آمریکا قرار داشت که دو میلیاد دلار از سپرده های مسدود شده ایرانی باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی انفجار بیروت در 1983 منتقل شود. آمریکا گناه این اقدام و دیگر اعمال تروریستی را بعهده ایران گذاشته است. مطابق تحریمات آمریکایی سپرده های بانکی ایران اینک در طول چند دهه بلوکه شده است، ولی مقامات ایران امید داشتند که پس از حصول توافق هسته ایران بخشی از این پول‌ها به ایران باز گردانده شود.

لیکن بزودی پس از انعقاد توافق نامه کار غیر از این شده و مناسبات ایران و آمریکا به شدت تیره شد. ایران در اکتبر 2015 آزمایش پرتاب موشک های بالیستیک را انجام داد و بر اثر آن تحریمات جدید ضد ایرانی از سوی آمریکا اعمال شد.

سپس قاضی فدرال نیویورک در آوریل 2016 قرار داشت که ایران باید به خانواده‌های قربانیان عمل تروریستی 11 سپتامبر نیویورک بیش از 10 میلیارد دلار پرداخت کند این در حالی است که اسناد در اثبات دست داشتن ایران در این اعمال تروریستی در دست نیست. با وجود این وزارت خارجه آمریکا ایران را مثل سابق حامی تروریسم می داند. کاوه افراسیابی ساکن آمریکا مشاور سابق گروه مذاکره کنندگان در باره برنامه هسته ای این تصمیم دیوان عالی آمریکا را بسیار غیر عادلانه نامیده گفت:

«این قرار مغایر حقوق و موازین بین‌المللی و مصونیت دولت ها است که مطابق آن دولت هر کشور ممکن نیست در دادگاه خارجی مورد پیگرد قرار گیرد. آمریکا به دلخواه خود چند دفعه این دکترین را نقض کرده است. و حالا دیوان عالی آمریکا قرار غیر عادلانه ای را علیه ایران صادر کرد. ایران به نوبه خود به دادگاه لاهه شکایت کرد. من اطمینان دارم که در این قضیه کل قدرت حقوق بین‌المللی در طرف ایران قرار گرفته است. چندی پیش وزیر خارجه ایران تأکید کرد که آمریکا بر خلاف حصول توافق هسته ای مثل سابق برخورد خصومت آمیز خود به تهران را نشان می دهد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала