واگن های زنانه در آرژانتین

© AFP 2023 / Eitan Abramovichمترو آرژانتین
مترو آرژانتین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واگن هایی در مترو با هدف جلوگیری از آزار و اذیت جنسی زنان به خانم ها اختصاص داده می شود.

 به گزارش نشریه آرژانتینی  « کلارین»،  در پایتخت آرژانتین  طرح قانونی  در خصوص  اختصاص واگن های  ویژه خانم ها در  مترو  با  هدف جلوگیری از آزار و اذیت جنسی  زنان از طرف مسافران مرد  بررسی می شود.

گراسیلا  اوگانیا  نماینده مجلس که ابتکار  اختصاص واگن هایی برای خانم ها در مترو پایتخت را  مطرح کرده است  گفت: «  مردان و زنان از  حق  استفاده از وسایل نقلیه عمومی  و  احساس امنیت در آنها برخوردارند.  آزار و اذیت جنسی در وسایل نقلیه جایز نیست.  جدی بودن این وضع   اتخاذ تدابیر  قاطع با هدف تأمین امنیت و راحتی  مسافران زن را طلب می کند».

 پیشنهاد می شود در ساعات شلوغی  مترو (از 7 صبح تا 10 صبح و از  5 تا 7 عصر) واگن هایی به مسافران زن اختصاص داده شوند.  در این ساعات زنان می توانند  از طرف مسافران مرد با آزار و اذیت جنسی مواجه شوند.  در متن این  پیشنهاد آمده است که زنان می توانند همراه  کودکان خود تا زیر 13 سال  از این واگن ها استفاده کنند.

 نماینده مجلس   در توضیح گفت: «  به عنوان شهروند، ما مدام  شاهد اذیت جنسی  و تجاوز به زنان  در وسایل نقلیه عمومی  در شهر  بوینس آیرس هستیم.  به عنوان زن، می دانیم که  این مسأله  به همه ما مربوط می شود و ما نیز می توانیم  در وضعیت مشابهی قرار بگیریم».

اما بعضی از زنان که در نظر سنجی رسانه ها شرکت کردند  با  اختصاص واگن های  قطار  مترو برای خانم ها مخالفت کردند.  آنها   مخالف  قانونی هستند که  بر اساس آن  باصطلاح «  متروی صورتی»  ایجاد  شود، زیرا به عقیده آنها  این قانون  حق  مسافران مرد را نقض خواهد کرد و همه آنها را به عنوان  افراد خطرناک نشان خواهد داد.  زنان آرژانتین پیشنهاد کردند به جای  واگن های زنانه، بهتر است  مردان بهتر« تربیت بشوند»  و  زنان « در انزوا» قرار نگیرند  و گشت های پلیس  در  خطوط مترو برای  افزایش سطح امنیت مسافران بیشتر شود.

گولرمو  دیریچ، وزیر  حمل و نقل آرژانتین  در مصاحبه با رادیو  « میتره»  گفت که  ابتکار خانم  اوکانیا ، نماینده مجلس،  بی معناست، زیرا  وضعیت مشابه آزار و اذیت  جنسی زنان می تواند  در هر وسلیه نقلیه دیگر بروز کند.

« این ابتکار  راه حل این مسأله نیست و بر عکس   نشان خواهد داد که گویی ما  شکست خوردیم، زیرا نمی توانیم راه حلی برای این مسأله پیدا کنیم».

اوکانیا نماینده مجلس  اعتراف کرد  که این مسأله نیاز به «  برخورد جامع» دارد  و  متذکر شد  که  ابتکار مشابه او  با موفقیت در کشورهای  مکزیک، ژاپن و برزیل  پیاده شده است.  وی  توضیح داد  که در مکزیک  پس از اختصاص واگن های ویژه برای خانم ها  «  شکایات مربوط به آزار و اذیت جنسی تا 26 درصد کاهش  یافت».

 روبرتو  پیانلی  دبیر کل  انجمن کارمندان مترو  در مصاحبه با  رادیو «  لا رِد»  اعلام نمود که این طرح   خوب است اما  بر خلاف  دیگر شهر های آمریکای لاتین  که از این  روش استفاده شده است  در  بوینس آیرس «  موارد جدی  آزار و اذیت جنسی  به ثبت نرسیده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала