گزارش و تحلیل

طرح مرموزی در آستین آمریکا در سوریه

© AP Photo / Mass Communication Specialist 3rd Class J. M. TolbertАмериканский авианосец Harry S. Truman в Османском заливе
Американский авианосец Harry S. Truman в Османском заливе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده آمریکا و ناتو به تمرکز ظرفیت نظامی در خاور میانه که از ترکیب نیرو و وسائل گروه نظامی روسیه مستقر در سوریه، چشمگیر و محسوس خواهد بود، اقدام می کنند.

پنتاگن دیگر ناوهای هواپیمابر Harry S. Truman و Dwight D. Eisenhower به مدیترانه فرستاده است. علاوه بر این، بلژیک و دانمارک در نزدیکترین فرصت به عملیات ایالات متحده علیه داعش ملحق می شوند. مستثنی نیست که جلسه سران ناتو در ورشو، تصمیمی مبنی بر شرکت تمام اعضای ناتو در خاک عراق و سوریه، اتخاذ خواهد شد.
در پنتاگن پنهان نمی کند که فعالیت روز افزون ایالات متحده آمریکا و ناتو در منطقه، غیر از هدف مشخص نابودی گروهک داعش، هدف تقابل با روسیه دنبال می نماید. منبع نظامی روزنامه آمریکایی Wall Street Journal ، از گذر ناوهواپیمابر Harry S. Truman از کانال سوئز تفسیر کرده، اظهار می کند که پیدا شدن ناوی در مدیترانه باید "اخطاری برای مقامات روسیه و نمایش انعطاف پذیری امکانات نیروی دریایی ایالات متحده" شود.
Wall Street Journal توجه را به آن جلب می کند که این تدابیر در آستانه جلسه سران ناتو در لهستان اتخاذ شده و با رزمایش نیروی دریایی ناتو در اروپای شرقی و ترکیه هم زمان هست. گویا "اینطور ایالات متحده تلاش دارند بازدارنده اقدامات نظامی روسیه شده به جنگ علیه گروهک داعش شتاب بخشند. در حال حاضر، ایالات متحده با مشارکت دستجات کردی موسوم به "نیروی دمکراتیک سوریه" و شرکتهای نظامی خصوصی و اجیر که مرکب از عربهای سنی و ترک هستند، پیشروی نسبتاً موفق آمیز را به مواضع داعش در شمال استان حلب دارند. در شبکه های اجتماعی عربی تأیید می شوند که این عملیات از طرف نیروی ویژه آمریکا هناهنگ می شود. همچنین عکسهایی نشر شده که در آن چند تا هواپیما — هلیکوپتر Bell V-22 Osprey تفنگداران دریایی آمریکا که از پیشروی عشایر در منطقه شهر مهم راهبردی منبیج حمایت می کردند، دیده می شوند. آشکار است که در نزدیکترین فرصت نیروی هوایی بلژیک به اقدامات ضربات بر مواضع داعش در خاک سوریه ملحق می شود. چنین عمل در برنامه دانمارک، نروی، سوئد و فینلاند هم هست.
سرتیپ لِنّی فرِدسکوف خانسِن، وابسته نظامی سفارت دانمارک در روسیه، به روزنامه " نزاویسیمایا گازتا" ی روسیه گفت که در مجموع، از کشور وی در عملیات نظامی در خاک سوریه 7 هواپیمای F-16 ، یک هواپیمای حمل و نقل C-130 و همچنین در حدود 400 نظامی در ترکیب نیروی ویژه و مشاورین نظامی شرکت خواهد کرد. تا امروز، دانمارک مانند بلژیک، فقط در عملیات علیه داعش در خاک عراق شرکت می جست.
یاد آور می شویم که تمام این طرح های نظامی را هیچ کس با مقامات دمشق و روسیه هماهنگ نمی کند. ولی روسیه از خود راهبردی برای عادی سازی وضع در سوریه دارد. طبق اطلاعات Financial Times ، نیروهای دولتی سوریه با حمایت هوایی روسیه، موفق به اشغال مواضع در 65 کیلومتری جنوب غرب رقّه، پایتخت نامنهاد داعش شدند. معاذالک، در طی هفته، نیروهای دولتی سوریه توانستند تا 45 کیلومتر در مسیر جاده ایتریه — رقّه پیشروی نمایند. به گزارش رسانه های عربی، " مقصد اصلی فرماندهی نظامی سوریه، آزادسازی پایگاه هوایی طَبکه و رسیدن به رودخانه فرات که شمالتر از رقه است، می باشد. این طرح نظامی، ظاهراً برای قطع راه تدارکاتی داعش در استان حلب و منزوی کردن شبه نظامیان داعش از نیروهای اصلی این گروهک هست. بعد از تسخیر و تصرف رقه، به احتمال زیاد، ارتش اسد به طرف دیرالزور که در پیرامون آن معادن نفت سوریه متمرکز است، حرکت خواهد کرد. البته، این طرح دورنما است. از تجارب سالهای گذشته بر می آید که معمولاً در ماه رمضان، تشدد عملیات جنگی کاهش می یابد. ولی این را ما در سوریه مشاهدت نمی کنیم. ارتش سوریه ،با استفاده از تانکهای روسی T-90 و خودروهای زرهی " تیگر" ، بشدت در پیشروی هست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала