گزارش و تحلیل

احسان محمدی محلاتی، نامزد دریافت جایزه ترویج بردباری و نفی خشونت یونسکو

© Photo / Ehsan Mohammadi Malahatiкандидат юнеско
кандидат юнеско - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک- جایزه «مادانجیت سینگ» یونسکو برای ترویج بردباری و نفی خشونت، یک جایزه جهانی است که هردو سال یکبار از سوی یونسکو به افراد برگزیده ای که در زمینه ترویج فرهنگ و روح بردباری و صلح از طریق هنر، آموزش و علم دستاوردها و اقدامات حائز اهمیتی داشته اند، تعلق می گیرد.

جایزه مادانجیت سینگ در سال 1995 به مناسبت سال بردباری سازمان ملل و صدوبیست‌وپنجمین سالروز تولد «مهاتما گاندی» ایجاد شد. این جایزه بر مبنای اساسنامه یونسکو در خصوص اینکه «اگر صلح بخواهد پایدار بماند باید در اذهان بشریت، آنچه که به انسجام فکری و اخلاقی نوع بشر منجر می‌شود، ایجاد شود» طراحی شده است. علاوه بر این، سال 1995 سال تصویب بیانیه اصول بردباری از سوی کشورهای عضو است. نام این جایزه از «مادانجیت سینگ »هندی که بانی آن است و سفیر حسن نیت یونسکو، هنرمند، نویسنده و دیپلمات بوده، گرفته شده است. امسال 16 نوامبر 2016 روز بین المللی بردباری، دهمین دوره انتخاب برترین فعالان از سوی یونسکو در مقر سازمان یونسکو در پاریس و با حضور دبیر کل و نامزدهای منتخب برگزار خواهد شد. در این خصوص اسپوتنیک به گفتگو با آقای احسان محمدی محلاتی — نامزد دریافت جایزه ترویج بردباری و نفی خشونت یونسکو پرداخت:


- نامزدها از سوی یونسکو چگونه انتخاب می شوند؟
سوابق افراد از سوی کمیته های تخصصی یونسکو بررسی شده و از طریق کمسیون های ملی در کشورها به جمع بندی می رسد و در نهایت برنده نهایی برگزیده می شود، من نیز از سوی یونسکو ایمیلی دریافت کرده و متوجه شدم که به عنوان یکی از نامزدها انتخاب شدم. طی ده سال گذشته پژوهش و فعالیتهای متنوعی در زمینه صلح، روابط بین فرهنگی و گفتگوهای بین ادیانی داشته، همچنین موفق شدم تا سازمانهای مردم نهادی در ایران و کانادا تاسیس کنم، منجمله می توان به «شورای هماهنگی مسلمانان کانادا»، «انجمن اسلامی شیعیان اوتاوا»، «کمیته بین فرهنگی دانشگاه کارلتون کانادا» «انجمن فرهنگ ایران در دانشگاه کارلتون کانادا»، « کانون مطالعات بین المللی و فرهنگی دانشگاه تهران» و از این دست نهادها و سازمانهای مردمی اشاره نمود که همگی در جهت ترویج فرهنگ صلح فعال بودند. اما پروژه شاخصی که مسبب اصلی این نامزدی بود «پروژه ویو»(world against violence and extremism academic cultural, artistic and educational project) به دنبال ایده ابتکاری دکتر روحانی که در نشست شصت و هشتم مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص جهان علیه خشونت و افراطی گری که در سال 2013 مطرح گردید و به دنبال آن با رای اکثریت به تصویب رسید، من و دیگر دوستانم فعالیتهای علمی، آموزشی، فرهنگی و هنری در چارچوب پروژه «ویو» را طراحی و اجرا نمودیم. این پروژه از سال 1392 آغاز گردید و چند فاز آن به اجرا درآمده و شامل برگزاری سمینار، کارگاه آموزشی، کنفرانسهای علمی، جشنواره های هنری و اقداماتی از این قبیل می باشد. در اجرای این پروژه تاکنون بیش از هزاران نفر در داخل و خارج از کشور مشارکت داشتند. سال 1391 نیز افتخار داشتم که به عنوان جوان ایرانی برتر خارج از کشور برگزیده و نهایتا نیز جزء 47 جوان برتر ایران قرار بگیرم.

© Photo / Ehsan Mohammadi Malahatiاحسان محمدی محلاتی
احسان محمدی محلاتی، نامزد دریافت جایزه ترویج بردباری و نفی خشونت یونسکو - اسپوتنیک ایران
احسان محمدی محلاتی

ما در جهان امروز دو ائتلاف داریم، یکی ائتلاف خشونت و افراطی گری و دیگری ائتلافی بر علیه خشونت و رفتارهای افراط گرایانه، که اکنون زمان آن رسیده است تا تمام مردم دنیا در کنار یکدیگر جبهه مقاومت و ایستادگی بر علیه خشونت و افراطی گری را تقویت نمایند، چراکه جهان امروز بیش از هر زمان دیگری از خشونت و تبعات آن رنج می برد. تروریسم پدیده ای چند بعدی، چند سطحی و چند علتی است، بنابراین نمی توان با آن برخورد ساده انگارانه ای داشت، ضمن اینکه این پدیده به هر شکل و در هرجایی نفرت انگیز و محکوم می باشد. حامیان تروریسم خود قربانی این پدیده شوم هستند و می بینیم که گروهای تروریستی مانند داعش امروز علاوه بر جنایات بشری اقدام به نابودی میراث تاریخی، تمدنی و فرهنگی بشریت نموده اند که این درد مشترکی برای تمام مردم جهان است، بنابراین مقابله با این درد مشترک نیازمند همکاری مشترک تمام ملتها می باشد. امروز مردم جهان باید بیاموزند که علی رغم تمام تفاوتها در کنار هم با صلح و آرامش و دوستی زندگی نمایند و اطمینان حاصل نمایند که تفاوتها نه تنها تهدید نیست، بلکه فرصتی برای اتحاد، هم افزایی و همکاری است.
مایلم همین جا پیشنهاد برگزاری نشستهای دوره ای میان فعالان نفی خشونت و ترویج فرهنگ بردباری را میان نامزدهای کنونی و ادوار گذشته مطرح نمایم تا بستری مناسب برای تحقق اقدامات و تلاشهای مشترک برای ترویج فرهنگ نفی خشونت و گسترش بردباری صورت پذیرد. ضمنا برای برگزاری اولین نشست مشترک در کشورم ایران و شهر شیراز در کنار آرامگاه سعدی اعلام آمادگی می نمایم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала