گزارش و تحلیل

فلوجه محاصره شده – شهر بردگان و کودکان انتحاری

© AFP 2023 / Mohammed SawafИракские женщины в очереди за гуманитарной помощью в городе Эль-Фаллудже
Иракские женщины в очереди за гуманитарной помощью в городе Эль-Фаллудже - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کریم النوری نماینده نظامی یگان های مدافع خلق – ساختار نیم رسمی که همراه با ارتش و دیگر واحد های انتظامی گوش به فرمان مقامات بغداد با افراطیون مبارزه می کند در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو گفت: تروریست های داعش از ساکنان فلوجه محاصره شده بعنوان سپر زنده و برده استفاده می‌کنند.

کریم النوری چنین تعریف کرد: «شبه نظامیان داعش اجازه نمی‌دهند که ساکنان، فلوجه را ترک کنند و از آن‌ها بعنوان سپر زنده استفاده می کنند. این افراد بدون اختیار قربانی عملیات نظامی شده و مورد ددمنشی های متفاوتی قرار می گیرند. مثلاً از افراد غیر نظامی چنان مقادیر خون می‌گیرند که برخی اهدا کنندگان بر اثر این عمل می می میرند. بعلاوه داعشی ها از موقعیت انسانی دشوار فلوجه سو استفاده کرده و به قحطی زدگان نان فقط به شرطی می‌دهند که آن‌ها در طرفشان به نبرد بپیوندند. جا دارد در باره کودکان یک سخن خاصی گفته شود. افراطیون آن‌ها را مجبور می‌کنند وارد صفوفشان شده و به جنگ بپردازند. اتفاق می‌افتد که همانا کودکان پشت فرمان ماشین‌های پر از مواد منفجره می‌نشینند و بدین سان به افراد انتحاری تبدیل می شوند.

همصحبت «ایزوستیا» اشاره کرد که بسیاری افراد سعی می‌کنند از فرات عبور کره و از این شهر فرار کنند ولی شبه نظامیان آن‌ها را دستگیر کرده و به توپ می بندند. آن‌ها هر فرد مخالف اعمال داعش را ترور می کنند.

شب 23 مه آغاز عملیات آزادسازی فلوجه از لوث تروریست ها اعلام شد. حیدر عبادی نخست وزیر عراق اقدام را اعلام نمود. نیروی انتظامی در اولین روز های عملیات جنگی توانسته است پاره‌ای از روستاهای واقع در نزدیکی آن شهر را باز پس بگیرد. ولی از آن زمان تا کنون پیشروی یگان ها به مراتب کندتر شد.

«ایلیا مورگونف» سفیر روسیه در عراق ضمن صحبت با خبرگزاری «ریا نووستی» این موقعیت را تفسیر کرده گفت که کارزار اشغال مجدد فلوجه طولانی خواهد بود. این دیپلمات افزود:

«آمرکایی ها پس از سرنگونی صدام حسین فلوجه را دو بار با کاربرد بمب های فسفری تصرف کرده بودند. ارتش آمریکا موفق نشد با یک حمله فلوجه را تصرف کند و این همان ارتشی بود که سراسر عراق را در 20 روز تار و مار و اشغال کرد. آمریکایی ها دو دفعه به فلوجه حمله بردند. باید در نظر داشت که امکانات ارتش عراق به مراتب کمتر از ارتش آمریکا است. گمان می‌کنم که در آنجا یک کارزار طولانی و بس خونینی رخ خواهد داد».

معتز محی عبد الحمید مدیر مرکز مطالعه استراتژی و امنیت عراق به «ایزوستیا» گفت که موقعیت در فلوجه واقعاً مشکل است، وی افزود:

«در حوالی فلوجه سازمان های بین‌المللی نوعدوستانه کار می‌کنند که به مردم کمک می‌رسانند تا آن‌ها شهر را ترک کنند. ولی میان نیرو های دولتی و افراطیون نبرد های سخت جریان دارد و این امر رساندن کمک‌های انسانی به آنجا را مشکل می سازد. بعلاوه داعش مانع از آن می‌شود که ستون‌های حامل کمک‌های انسانی وارد فلوجه شوند».

این کارشناس ذکر کرد که قبل از آغاز عملیات آزاد سازی شهر از لوث تروریست ها مقامات عراق و نیروی انتظامی چهار حوزه را مشخص کرده برای اینکه ساکنان برای ترک نواحی عملیات جنگی بتوانند راهی آنجا شوند. خیلی‌ها از این فرصت استفاده کردند. در ضمن بسیاری افراد باقی‌مانده در فلوجه فقط وانمود می‌سازند که آن‌ها غیر نظامی هستند ولی در‌واقع فعالانه با داعش همکاری کرده و قصد ندارند آنرا ترک کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала