مسکو و تهران استفاده ابزاری غرب از حقوق بشر را نمی پذیرند

© Photo / из личного архива Константина ДолговаУполномоченный МИД РФ по вопросам прав человека, демократии и верховенства прав Константин Долгов
Уполномоченный МИД РФ по вопросам прав человека, демократии и верховенства прав Константин Долгов - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کنستانتین دولگوف مقام وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: همسانی مواضع ایران و روسیه در بسیاری از مسائل مربوط به حقوق بشر و دمکراسی بسیار مهم است و هر دو کشور مخالف استفاده ابزاری غرب از این مساله هستند.

به گزارش ایرنا، دولگوف نماینده وزارت امور خارجه روسیه در امور حقوق بشر و دمکراسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مسکو گفت: مواضع منطبق ایران و روسیه در حوزه حقوق بشر و دموکراسی مورد حمایت بسیاری از کشورهای جهان قرار دارد.

وی افزود: تهران و مسکو با مواضع صریح، استفاده ابزاری از حقوق بشر و دمکراسی را برای دستیابی به اهداف سیاسی در سطح جهان که به شیوه معمول کشورهای غربی تبدیل شده است، رد کرده و با آن مخالفت می کنند.

مقام روسی همچنین تداوم همکاری های حقوق بشری تهران و مسکو را مهم خواند و گفت: ایران و روسیه رایزنی های منظمی در باره حقوق بشر دارند و بر این باورند که حقوق انسان ها را باید تامین کرد ولی نباید از آن برای فشار بر حکومت ها و سرنگونی دولت استفاده کرد.

دولگوف همچنین در باره پیامدهای مداخله های غرب در امور داخلی کشورها گفت: متاسفانه شاهدیم کشورهای غربی بویژه آمریکا از مسائل مربوط به حقوق بشر برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده ابزاری می کنند و معمولا از آن برای فشار وارد کردن به کشورهای مخالف سیاست های خود بهره می گیرند.

وی ادامه داد: در عراق و لیبی شاهد این رویکرد غربی ها بودیم که هزینه های بسیار سنگینی برای این کشورها دربر داشت و چنین رفتاری نیز از سوی غرب در سوریه صورت گرفت که هدف آن سرنگونی حکومت این کشور بود.

نماینده وزارت امور خارجه روسیه در امور حقوق بشر و دمکراسی همچنین گفت: اما با تلاش های مسکو، تهران و پکن، اقدام های ضد سوری بی نتیجه ماند و نقشه های آنها شکست خورد.

مقام روس در ادامه با اشاره به عملیات ضدتروریستی 9 ماهه نیروی هوافضای روسیه در سوریه بیان کرد که این رویکرد مانعی جدی در تحقق اهداف و مقاصد ضدسوری تروریست ها ایجاد کرد و آنها در رسیدن به هدف اصلی خود یعنی سرنگونی حکومت سوریه ناکام ماندند.

وی در ادامه شرح سیاست های مداخله جویانه غرب در خاورمیانه نیز گفت: کشورهای غربی اصول اولیه مناسبات بین المللی را نقض می کنند که تاکنون پیامدهای مخربی داشته است و حتی شاهدیم شماری از مسیحیان کشورهای منطقه نیز قربانی این سیاست ها شده اند.

نماینده وزارت امور خارجه روسیه در امور حقوق بشر و دمکراسی سپس به تلاش های صورت گرفته برای اختلاف افکنی میان شیعیان و سنی ها در خاورمیانه اشاره و اظهار کرد: روند ایجاد تفرقه که از خارج تحریک می شود، بسیار خطرناک است و اختلاف افکنی های مذهبی می تواند پیامدهای مخربی برای منطقه داشته باشد.

مقام روس با اشاره به رویکرد غرب برای ضربه زدن به کشورهای خاورمیانه به بهانه برقراری دمکراسی گفت: امروز شاهدیم در کشور لیبی چه می گذرد، در حالیکه غرب وعده داده بود با سرنگونی حکومت معمر قذافی، این کشور بهشت می شود، اکنون باید پرسید بهشت وعده داده شده شما کجاست؟

وی در پایان تاکید کرد: این رویدادها نشان می دهد، رویکردهای غرب برای صدور دمکراسی شکست خورده و چنین تلاش هایی بدون توجه به رسوم و سنت های ملت ها بسیار خطرناک است و روسیه نیز به عنوان مخالف این گونه سیاست ها و اقدام ها، در سطح بین المللی با آن مخالفت و مقابله می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала