گزارش و تحلیل

شراکت اداره امنیت استرالیا و روسیه

© Photo / Rodrigo Gianesiپرچم استرالیا
پرچم استرالیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ما به مروز زمان می خواهیم خط مشی همکاری های اقتصادی و دفاعی را به سمت روسیه برگردانیم.

استرالیا نمی خواهد در اقتصاد خود به چین وابسته باشد و در حوزه امنیت به امریکا. به همین خاطر استرالیا به دنبال راهی برای همکاری با روسیه است. ماموران سابق اداره امنیت ملی استرالیا ضمن سفر به مسکو به دعوت شورای روابط بین الملل روسیه بر این مساله تاکید کردند.

پل دیبی استاد افتخاری و رییس افتخاری مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی دانشگاه ملی استرالیا و رییس سابق اداره امنیت نظامی استرالیا که بعدها به سمت معاونت وزارت دفاع استرالیا درآمد نیز در هیات مذکور به مسکو آمد. وی در گفتگو با رادیوی «اخو ماسکوی» تفهیم کرد که استرالیا نقطه نظر متفاوتی نسبت به دلایل سقوط هواپیمای بویینگ مالزی داشته و الحاق کریمه به روسیه و نقش روسیه در جریان دانباس را کاملا منفی ارزیابی می کند. با این حال پل دیبی معتقد است که روسیه و استرالیا با وجود موافقت استرالیا از سیاست تحریم روسیه توسط امریکا، باید به دنبال نقاط مشترکی برای همکاری باشند.

برخی از دلایل استرالیا برای تمایل به توسعه همکاری با روسیه در کنفرانس دانشگاه روابط بین الملل مسکو توسط مایکل ولسی مدیر مدرسیه مطالعات راهبردی، سیاسی و بین المللی عنوان شدند. در همین جلسه خبرنگار اسپوتنیک از وی سوال کرد که استرالیا بین امریکا و چین و حتی ژاپن کدام را انتخاب می کند. وی در پاسخ توضیح داد: «استرالیا هم مثل بسیاری از کشورهای منطقه مناسبات عمیق و خاصی در حوزه اقتصادی با چین دارد. از سوی دیگر روابط با امریکا در حوزه امنیت بسیار نزدیک است. با این وجود، استرالیا نمی خواهد در حوزه اقتصادی به چین و در حوزه امنیت به امریکا وابسته باشد. استرالیا امروز تنها کشور غربی است که در حوزه امنیت با چین به سطح بالای همکاری دست یافته. چندین سال است که دو کشور مانورهای مشترک برگزار می کنند. ما از اختلاف و درگیری به خاطر منافع اقتصادی و دفاعی پرهیز می کنیم و با جدیت روی این قضیه کار می کنیم. باید بگویم که ما به مروز زمان می خواهیم خط مشی همکاری های اقتصادی و دفاعی را به سمت روسیه برگردانیم.

مایکل ویلسون یکی از اعضای هیات استرالیایی و استاد دانشگاه مرکز مطالعات اروپا نیز توضیحاتی راجع به افزایش علاقه به همکاری با روسیه و موفقیت های این کشور در مناطق جنوبی ارایه داد. استرالیا می خواهد از این شرایط سود اقتصادی کسب کند.

استرالیا با شیوه ای عملگرایانه مشغول بررسی پروژه پیشنهادی امریکا تحت عنوان مشارکت ترانس پاسیفیک است. مایکل ویلسون در ادامه توضیح می دهد: «ما معتقدیم که مشارکت ترانس پاسفیک موافقتنامه ای مهم است، اما به نظر ما این موافقتنامه جامع و کامل نیست. این توافق و شراکت نمی تواند کامل باشد، زیرا شریک بزرگ اقتصادی ما یعنی چین در آن حضور ندارد. با وجود اینکه ما اعضای خوشبخت این سازمان هستیم، اما متوجهیم که این شراکت فقط یک بازی است. استرالیا تفاوت زیادی با امریکا دارد. چین پیشنهاد تشکیل منطقه آزاد تجاری در اقیانوس آرام را می دهد، اما امریکایی ها با آن مخالف هستند. ما هم از چین حمایت می کنیم. ما به امریکایی ها می گوییم که منافع استرالیا با بلوک اقتصادی و موافقتنامه رقابت سیاسی تامین نمی شود. ما می خواهیم که موافقتنامه برای تجارت آزاد و سرمایه گذاری باز باشد. »

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала