گذار به سیستم ریاست جمهوری در ترکیه

© Fotolia / Tolgaildunپرچم ترکیه
پرچم ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ترکیه نیرویی وجود ندارد که بتواند مانع از حکومت ریاست جمهوری بشود.

نتیجه نظرسنجی  افکار عمومی  که چندی پیش  توسط «متروپل» انجام شد  نشان داد که اکثر  ساکنان ترکیه  مخالف گذار به سیستم  حکومتی ریاست جمهوری در کشور هستند. « متروپل» به  تحقیقات استراتژیکی و سیاسی در ترکیه اشتغال دارد.

خطر  تروریسم در کشور  باعث  نگرانی زیاد ساکنان  کشور می شود.  این خطر  مسائل اقتصادی را که یک مسأله مزمن است  به عقب می راند.

اوزِر سنجار  مدیر کل شرکت « متروپل»  در مصاحبه با « سپوتنیک»  این موضوع را مورد تفسیر قرار داده گفت:  مطابق با نتایج  نظرسنجی انجام شده ، اکثر  پرسش شدگان (48 درصد)  مخالف گذار به سیستم  حکومتی ریاست جمهوری در کشور هستند.  در حالی که 42 درصد در پاسخ به این سوال که آیا از  حکومت ریاست جمهوری  حمایت می کنید؟ جواب مثبت دادند.  این فاصله ناچیز ممکن است در صورتی  برطرف شود که حزب حاکم  بتواند در انجام  تغییراتی در استراتژی  سیاست داخلی خود به موفقیت برسد.  اگر چنین اتفاقی نیفتد  و اگر  اپوزیسیون  عاقلانه و با احتیاط  عمل کند ، از جمله حزب  اقدام ملی ترکیه  در رهبری دست به تغییراتی بزند،  کاهش  فاصله  بین  هواداران و  مخالفان  قدرت ریاست جمهوری  ممکن نخواهد شد».

 جامعه ترک علاوه بر  موضوع  تغییر شکل اداره کشور،  احتمال برگزاری  انتخابات زود هنگام را بررسی می کنند.  مطابق با نتیجه  تحقیقات، در صورتی که حزب حاکم  عدالت و توسعه  بتواند ثبات خود را حفظ کند، حدود 42 درصد  رأی دهندگان به آن رأی خواهند داد.  یعنی استعفای  احمد داوود اغلو  از سمت نخست وزیری  به احتمال زیاد موجب کاهش  شمار آراء  حزب حاکم  در مقایسه با  انتخابات  اول نوامبر سال گذشته نخواهد شد.  زیرا  گفته ها و اقدامات  اردوغان، رئیس جمهور کشور تأثیر  اساسی بر رأی  انتخاب کنندگان دارد. اقدامات  داووداغلو و یا ایلدیر  بی تأثیرند.  از اینرو موضع حزب  عدالت و توسعه ترکیه  تا زمانی  که اردوغان حکومت می کند تغییر نخواهد کرد.

 اگر در داخل حزب اقدام ملی  تغییرات ساختاری رخ ندهد ، رفراندوم برگزار خواهد شد.  درصورتی که  نمایندگان  حزب اقدام ملی در جریان رفراندوم از  رأی دادن به سیستم  ریاست جمهوری خودداری ورزند، انتخابات زود هنگام  برگزار خواهد شد.  این امر  امکان  حکومت بر کشور را برای اردوغان  فراهم خواهد ساخت.  هم اکنون  در میدان  سیاست داخلی  ترکیه  نیرویی وجود ندارد که بتواند مانع از حکومت ریاست جمهوری بشود.

موضوع دیگری که  نگرانی جدی را در بین ساکنان ترکیه برمی انگیزد ، خطر تروریسم است. خطر تروریسم  مشکلات اقتصادی را عقب رانده است.  موضوع گذار به سیستم حکومت ریاست جمهوری در دستور روز  دولت قرار دارد. حزب حاکم می خواهد  این فرایند بطور طبیعی  جریان یابد ، از اینرو سعی می کند به اشکال مختلف  توجه  ساکنان را به این موضوع جلب کند.  با وجود این،  اوضاع در  جنوب — شرق  کشور که هر روز اخباری در باره  عملیات تروریستی جدید  و کشته شدگان  دریافت می شود،  موضوع مبارزه با تروریسم را به ردیف اول می کشاند. بدین ترتیب این دو موضوع  موضوعاتی هستند که حداکثر تأثیر را بر انتخاب کنندگان  ترکیه خواهد گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала