گزارش و تحلیل

امنیت ملی آمریکا در گرو موتورهای موشکی روسیه

© AP Photo / Maxim Marmurروسیه اوائل سال 2016 موتور موشکی نسل جدید را آزمایش می کند
روسیه اوائل سال 2016 موتور موشکی نسل جدید را آزمایش می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اوایل هفته، سنای ایالات متحده آمریکا به بررسی لایحه مبنی بر تخصیص وجه برای وزارت دفاع در سال 2017 اقدام کرده است. تأیید و تصویب این لایحه، فرصت خرید فقط 9 موتور موشکی روسی آر – دی را هموار می سازد.

بیل نِلسون، سناتور از حزب دموکرات و عضو کمیته سنا در امور نیروهای مسلح قید می کند که هنوز معلوم نیست، پنتاگن به چه تعداد موتور موشکی روسی آر — دی، نیاز دارد. نظامیان خودی هم اعتراف می کنند که طراحی بدیل آمریکایی امکان دارد بیش از پنج سال وقت بگیرد.
خبرگزاری TASS اظهارات بیل نلسون را نقل می کند که وی در این باره می گوید: "ممنوعیت زودرس از کارگیری این موتورها، فقط به تمام شدن میلیاردها دلار زیان و ضرر برای مالیات دهندگان نه، بلکه به تهدید امنیت ملی ما و بدون کدام دلایل منطقی، محدود کردن امکان فرستادن ماهواره ها به فضا، منجر می شود.
در این رابطه، وی پیشنهاد اصلاح بودجه دفاعی کرد که بر مبنای آن پنتاگن میتواند تا 31 دسامبر 2022 موتورهای موشکی را از روسیه خریداری کند.
چندی قبل فرِنک کِندالّ، معاون وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در امور تدارکات و فناوری گفته است که اجتناب و پرهیز زودرس کشورش از کارگیری موتورهای مزبور برای پنتاگن به بیش از 1 میلیارد دلار تمام می شود. وی همچنین هشدار داد که شرکتهای آمریکایی میتوانند موتور بدیل را بعد از 2021 طراحی کند یعنی دو سال دیرتر از جدول برنامریزی شده.
قرارداد بین مسکو و واشنگتن که بر اساس آن تحویل 101 موتور آر — دی 180 به آمریکا در نظر و به 1 میلیارد دلار تخمین زده شده ، در سال 1997 به امضاء رسید بود. یک و نیم سال پیش، کنگره آمریکا به خاطر تیرگی روابط با روسیه، ممنوعیت استفاده از موتورها بعد از سال 2019 را اعلام کرد. ولی با مرور زمان کوتاه، کنگره با درک آن که در طی 3 سال متداوم آمریکا توان طرح و ساخت موتورهای خودی را نخواهد داشت، از این منع صرف نظر کرد. بی دِرنگ، بعد از عدول از این تصویب، مجتمع صنعتی United Launch Alliance 20 موتور آر — دی 180 اضافی از روسیه سفارش کرده است.
در حال حاضر چند شرکت آمریکایی طراحی موتورهای جدید موشکی، از جمله مجتمع مزبور که نوزاد دو شرکت عمده آمریکایی Boeing و Lockheed Martin می باشد مصروف هستند.
پیش از آن، دمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در تویتّرِ خود، اظهارات جون ماکّین، سناتور آمریکایی راجه به خرید از روسیه موتورهای موشکی را تفسیر کرده نوشت که "موتورها، مانع خواب مکِین خسته شده می شوند".
چنانچه مستحضرید، چندی پیش جون مکین، سناتور آمریکایی نارضایتی خود را از ادامه خرید موتورهای موشکی روسی توسط واشنگتن ابراز کرده بود.
وی نظر خود را چنین روشن کرده بود:"من بطور خاص نگران آن هستم که امروز کاخ سفید اجازه خرید موتورهای موشکی را می دهد. در نتیجه، وجه در اختیار مجبمع های دولتی روسی که زیر کنترل رؤسا و مقامات تحریم شده می باشد، قرار می گیرد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала