گزارش و تحلیل

کمیسیون اقتصادی اوراسیا بررسی مزایای تجارت آزاد با ایران تا پایان سال جاری را به اتمام می رساند

© Fotolia / Grecaud PaulФлаги Евросоюза перед зданием Еврокомиссии в Брюсселе
Флаги Евросоюза перед зданием Еврокомиссии в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گفتگو با محمد فرهاد کلینی دیپلمات و کارشناس ارشد مسایل استراتژیک : " اهمیت گفتگوی اتحادیه اروآسیا با اتحادیه اروپا و تعامل جدید ایران در فضای همکاری گسترده مشترک اقتصادی از خلیج فارس تا مدیترانه "

سرکار خانم ورونیکا نیکیشینا، وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا اظهار داشت که این کمیسیون قصد دارد تمام کارهای بررسی مزایای بالقوه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در خصوص امضای موافقت نامه موقت تجارت آزاد با ایران را تا پایان سال جاری تکمیل نماید.
این مقام دولتی توضیح داد:«ما در مرحله اول، مسئله امضای موافقت نامه موقت تجارت آزاد با ایران را در اولویت قرار می دهیم. کاهش تعرفه های گمرکی برای طیف معدودی از محصولات صادراتی یکی از ویژگی های مشخصه این موافقت نامه می باشد. این کار به ما اجازه می دهد که همین امروز منفعت مندی از تجارت با ایران را به حداکثر برسانیم. ما در آینده آماده بررسی مزایای دیگر همکاری با ایران خواهیم بود. شاید این همکاری از امتیازات بیشتر نسبت به همکاری فعلی در زمینه های مختلف برخوردار باشد».
سرکار خانم ورونیکا نیکیشینا گفت که یک کارگروه مشترک تحقیقاتی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.
این مقام همچنین افرود: «ما قصد داریم تمام کارها را در این زمینه تا پایان سال جاری تکمیل کرده و به روسای جمهور کشورهای عضو در مورد نتایج این بررسی ها گزارش دهیم. فقط آن زمان معلوم خواهد شد که طرفین از این تجارت فیما بین چه مزایایی را کسب خواهند کرد».

موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در مورد این ابتکاری کمیسیون اقتصادی اوراسیا وابسته به اتحادیه اقتصادی اوراسیا چیست و برای ایران عضویت در این اتحادیه چه مزایایی خواهد داشت؟

​سیاست رسمی جمهوری اسلامی بصورت طبیعی توسط مقامات رسمی دولت ایران اعلام می شود لیکن در شرایط موجود طرف ایرانی بر اساس تعامل مثبت در حال همکاری و افزایش دقیق تر از آینده این همکاری ها است.
چنانچه می دانید  این سال «سال تعمیق روابط اقتصادی اتحاد اقتصادی اوراسیا با کشورهای ثالث و اتحادیه های کلیدی همگرا» است البته هنوز مشکلات متعددی در تطبیق وکیفیت همگرایی بین اعضا اصلی وجود دارد و امیدوار است کاهش همکاری های اقتصادی بین اعضا اصلی را با تمهیدات جدید جبران سازد. در اولین مرحله همکاری این سازمان با ایران موضوع کاهش عوارض گمرکی است که در حال پیگیری است. طرفین انتظار معجزه از یکدیگر ندارند و مهم این است که در اولین گام ها با توجه به نقش ارمنستان بعنوان تنها همسایه ایران که عضو رسمی اتحادیه اوراسیا است با چه ابتکارات مفیدی در تعمیق همکاریها بازی خواهد کرد.
در حوزه های مواد غذایی ، مواد مصرفی شیمیایی ، محصولات ساختمانی و صدور خدمات فنی ومهندسی و… فرصت های متقابل خوبی می تواند پدیدار شود.

آیا برای طرف ایرانی برنامه زمانی اعلام شده مناسب است؟

​بایستی روند استحکام درونی اتحادیه و سرعت غلبه بر برخی از موانع درونی اعضا بایکدیگر و کاهش فاصله های اقتصادی را بدرستی مطالعه کرد و از سوی دیگر نوع همکاری این اتحادیه با برخی از اعضا بریکس از قبیل چین و روسیه از معنای بهتری بر خوردار شود. نقش برجسته روسیه با توجه به ظرفیت و توان این کشور و همچنین قزاقستان و بلاروس مورد توجه ایران است.بدیهی است نبایستی ای همکاری ها مانع توسعه روابط ایران با دیگر کشورهای مهم شود و امکان همکاری بهتر با سازمان اکو را باید در نظر داشت. بنظر می رسد زمان را شرایط و تناسب تعیین می کند. در درجه اول میزان پایبندی اعضا به منشور همکاری اساسی است.

ایران نتایج آتی بررسی مزایا را چگونه ارزیابی می کند و در چه زمانی به نظر حضرتعالی امضای موافقتنامه امکان پذیر می باشد؟


در سوال قبلی کم وبیش به این سوال اشاره کردم بعنوان یک کارشناس ایجاد درک مشترک و کیفیت ساختار و راه حل دستیابی بر اهداف مشترک برای توسعه و همکاری های منطقه ای بسیار مهم است این همکاری ها می تواند به هاب منطقه ای کمک کند و کریدور شمال وجنوب را تقویت کند. نباید درب ها را برای همکاری با دیگر علاقمندان محدود کرد. نوع جذابیت اقتصادی و پیشرفت اسناد حقوقی و اراده عالی اعضا اهمیت زمان را مشخص خواهد کرد. همگان می دانند که اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از 180 میلیون نفر جمعیت و بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و تولید ناخالص داخلی این کشورها فراتر از چهار تریلیون دلار در سال بر آورد می شود و به ثبات همکاری اقتصادی می تواند روحیه بیشتری دهد. تناسب همکاری ها آینده را روشن خواهد ساخت. نباید اتحادیه اور اسیا را با فرض های سیاسی صرف مخلوط کرد و کیفیت گفتگوی اتحادیه ارو اسیا با اتحادیه اروپا نیز قابل سنجش است زیرا نقش جدید ایران می تواند کمک کننده به ایجاد فضای همکاری گسترده مشترک اقتصادی از خلیج فارس تا لیسبون باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала