ممکن است لئوناردو دی کاپریو و رابرت داونی جونیور بازیگران فیلم "رومی،شاعر مسلمان" شوند

© AP Photo / Jordan Straussلئوناردو دکاپریو، هنرپیشه هالیوود
لئوناردو دکاپریو، هنرپیشه هالیوود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از آنکه دیوید فرانزونی فیلمنامه نویس، برنده اسکار از نوشتن فیلمنامه‌ای را محوریت زندگینامه مولان سخن به میان آورد و از لئوناردو دی کاپریو به عنوان بازیگری که دوست دارد نقش مولانا را ایفا کند، نام برد، موجی از انتقادات از سوی منتقدین سینما و کاربران فضای مجازی شکل گرفت.

به گزارش «تابناک»، «دیوید فرانزونی» فیلمنامه‌نویس برنده اسکاری که آثاری چون «گلادیاتور» را در کارنامه‌اش دارد، هفته پیش به همراه تهیه کننده این فیلم سینمایی، به استانبول سفر کرده تا با محققان و کارشناسان زندگی مولانا ملاقات کند و بتواند با تکمیل فیلمنامه، ساخت آن را سال آینده با تهیه کنندگی استیون جوئل براون کلید بزند.

فرانزونی گفته است، دلایل زیادی برای ساخت چنین فیلمی وجود دارد. وی گفته است: فکر می‌کنم یک دنیای دیگر وجود دارد که لازم است درباره‌اش حرف بزنیم. رومی در آمریکا نیز بسیار محبوب است. باید به او چهره بدهیم و داستان زندگی‌اش را روایت کنیم.

فرانزونی و استفن جوئل براون تهیه کننده گفته‌اند دوست دارند لئوناردو دی کاپریو در نقش رومی جلوی دوربین برود و رابرت داونی جونیور نیز در نقش شمس تبریزی بازی کند. آنها افزوده‌اند: این سطح بازیگرانی است که ما دوست داریم در این فیلم و در نقش این شخصیت‌ها ظاهر شوند.

با این حال منتقدان می‌گویند، قیافه بازیگر تایتانیک چندان به کسی که متولد افغانستان باشد، شباهت ندارد و رابرت داونی جونیور نیز به فردی که سفیدپوست نباشد، شبیه نیست! البته این نقدها تنها در سطح منتقدان سینمایی نبوده و کاربران فضای مجازی نیز با استفاده از هشتگ «رومی سفیدپوست نبود #RumiWasntWhite» خشم خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده‌اند.

گاردین نیز که این خبر را در بخش جهان اسلام منتشر کرده در این باره با استناد به سخنان فرانزونی نوشته است: این پروژه خیلی هیجان انگیز و چالش برانگیز است. با ساخت چنین فیلم‌هایی می‌توان به کلیشه‌هایی که درباره مسلمانان وجود دارد، پایان داد.

فرانزونی که درباره این شخصیت قرن ۱۳ نوشته، افزوده است: رومی شبیه شکسپیر است؛ او شخصیتی با بی‌نهایت استعداد و برای مردم و جامعه خودش بسیار باارزش است و این اهمیت تا جهان امروز نیز آمده است. ما همزمان می‌خواهیم یک شخصیت را ابداع و احیا کنیم، چون خیلی چیزها در مورد «رومی» در سایه تاریخ از یاد رفته و برخی از این ویژگی‌ها رنگ ایدآل‌گرایی به خود گرفته؛ بنابراین باید برگردیم و انسانی را پیدا کنیم که تبدیل به یک قدیس شده، چون نمی‌توانیم درباره یک قدیس بنویسیم.

وی تاکید کرده است: تصویر کردن شخصیت «شمس» هم کار پیچیده‌ای است. با وجود این که عوامل این کار او را شخصیتی منفی نمی‌دانند، اما معتقدند او تاثیر مخربی در دور کردن «مولانا» از تدریس و خانواده‌اش داشته است. این پیچیدگی و گنگی مجوز، فضای هنری‌تری را برای نویسندگان و تهیه‌کنندکان این فیلم صادر می‌کند.

مثنوی معنوی و دیوان شمس در میان برترین آثار ادبی جهان جای دارند و به زبان‌های بسیاری ترجمه شده‌اند. مولوی در بلخ به دنیا آمد و پس از حمله مغول‌ها همراه با خانواده‌اش از بغداد، مکه و دمشق سفر کرد و در نهایت در قونیه ساکن شد و در همین شهر درگذشت. تلگراف گزارش داده در سال 2014، نسخه جیبی اشعار عارفانه مولانا شامل مثنوی معنوی و دیوان شمس به عنوان پرفروش‌ترین کتاب شعر سال در ایالات متحده شناخته شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала