استراحتگاه های خالی ترکیه

© Sputnik / Vladimir Vyatkinگردشگران روسیه در آنتالیا
گردشگران روسیه در آنتالیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گردشگران روسیه کشورهای دیگر را برای استراحت انتخاب می کنند.

فصل  گردشگری در اوج خود است، اما ژئوپلیتیک تصحیحاتی در آن وارد کرده است.  ترکیه که همیشه در بین گردشگران روس محبوب بود برتری خود را از دست داده است.

 فرودگاه  بین المللی  استراحتگاه « دالامان» خالی است.  فقط چند نگهبان در آنجا دیده می شوند.  فروشگاه « Duty Free» بسته است.  قفسه ها پر از شکلات و مشروبات الکلی  هستند، اما خریدار  و فروشنده ای وجود ندارد.  حتی تابلوی   ورود و خروج خاموش است.  این بدان معناست  که مهمترین فرودگاه  جنوب  ترکیه تعطیل است.

اگر از آژانس های گردشگری  در باره بهترین استراحتگاه های ترکیه سوال شود، آنها بدون شک خواهند گفت» مارماریس». در « مارماریس« هتل های 5 ستاره زیادند،  دیسکو و پلاژ  زیبا و   استراحت گاه های ویژه  خانوادگی  فراوان است. کمی دورتر جزیره یونانی  « رودس»  قرار دارد  که در فصل گردشگری می توان  برای چند روز بدون دریافت ویزای شنگن سری به آنجا زد.  همه این چیزها در آنجا باقی مانده است،  فقط گردشگر  نیست.

 عملا برای  تمام ساکنان جنوب ترکیه، فصل گردشگری  تنها فصل سال است که می توان  درآمد خوبی داشت.  همه از کوچک و بزرگ جذب این رشته شده اند.  حتی سال تحصیلی در آنجا یک ماه دیرتر از ماه اکتبر شروع می شود تا محصلان بتوانند درآمدی  کسب کنند.  ماه مه آغاز فصل گردشگری است  ولی خیابانها خالی است.  رستوران ها و کافه ها   و تعدادی از هتلها کار می کنند اما   در صحبت با ساکنان محل می توان از واقعیت امر آگاه شد.

مصطفی  صاحب رستورانی در خط اول ساحل است. محل سکونت دائمی  او  در  بخش دیگر  ترکیه است، ولی  برای شش ماه به «مارماریس» می آید تا  هزینه زندگی خود را  تأمین کند.  او گفت: « شهردار  آنتالیا نامه ای برای  اردوغان فرستاد  و پرسید: کی این وضع خاتمه خواهد یافت.» مصطفی نگاهی به دریا انداخت  و متفکرانه  مکث کرد و   گفت: « شاید  اردوغان بهرحال از پوتین عذرخواهی کند. نارنگی های ما همه خراب شده اند.  قبلا به روسیه صادر می کردیم  و حالا  فاسد می شوند.  قبلا با کنتینرها آنها را به روسیه می بردند و حالا با همان کنتینرها آنها را له می کنیم».

 مارماریس —  استراحتگاهی برای گردشگران عادی و ه «مکه» واقعی برای  دوستداران سفر با قایق بادبانی است.  بندر « نِتسِل  مارینا» در مرکز شهر  قرار دارد  که هر  علاقمند روس به قایق سواری، زندگی دریایی خود را از آنجا آغاز کرده است. در آنجا شرکت قایقرانی وجود دارد که قایق  کرایه می دهد  و  از ناوگان خاص خود برخوردار است.  چند مدرسه  آموزش قایقرانی در آنجا دایر است. در  هفته مسابقه قایقرانی « مار ماریس»،  بیشتر قایقرانان از روسیه و کشورهای همسود هستند.  شاید در آنجا تجارت  گردشگری ترکیه حال و هوای سابق خود را حفظ کرده است؟

اما خیر، طی  شش ماه گذشته  چند شرکت بزرگ، قایق های  خود را از ترکیه به  یونان و کورواتی منتقل کردند.  دو شرکت ورشکست شدند و بقیه در مرز  ورشکستگی قرار دارند.  کاهش رزرو هتل به 80 درصد رسیده است.  در بندر که قبلا جای خالی نبود، حال بندرت می توان قایقی دید. البته  قیمت ها  مثل سابق گران است.  شاید در انتظار بهبود وضع هستند. بهرحال رشته تجاری  آهسته  به آنچه در حال وقوع است واکنش نشان می دهد.   به ارزیابی کارشناسان محلی، تا آخر سال فقط شرکت هایی  که با ترک ها  کار می کنند و یا شانس روی خوش به آنها نشان داده باشد، از خطر ورشکستگی در امان خواهند ماند.  تخفیف  کرایه  قایق  به 60 درصد قیمت  گذشته رسیده است.  هیچکس نمی داند بعد چه خواهد شد.

فعلا  گردشگران روسیه به  کشورهای دیگر می روند و  ترکیه را برای استراحت انتخاب نمی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала