سلاح جادویی آمریکایی

© Sputnik / Igor Zaremboسلاح جنگی
سلاح جنگی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین شلیک ریل گان، آخرین شلیک برای ناوشکن خواهد بود.

کارشناسان نظامی روسیه  کارایی  سلاح جدید آمریکایی  را مورد شک قرار دادند.  منظور   ریل گان است که نیازی به باروت و یا مواد منفجره ندارد.

 در این توپ از  ریل های  الکترومغناطیسی و گلوله هایی استفاده می شود که سرعت پرش آن در میدان نبرد مثل سرعت شهاب سنگ است.  طرفداران  این پروژه  معتقدند  که  ریل گان ها (اسلحه ریلی)  می توانند در آینده  استراتژی نظامی  آمریکا را تغییر داده  و امکان حفظ برتری  ایالات متحده در رشته   تسلیحات  مشابه  در حال تکامل  روسی و چینی  را فراهم سازد. اما تحلیلگران روسیه معتقدند که  « سلاح جادویی» آمریکا یک اختراع جهشی نیست.  زیرا از  ریل گان الکترو مغناطیسی نمی توان در  شرایط جنگی استفاده کرد.

کنستانتین  سیوکوف  کارشناس نظامی روسیه در این خصوص گفت: «ریل گان ها در اتحاد شوروی در دهه 1980  بطور  موفق  ساخته می شدند.  ساختار آن ساده است:  گلوله نه بر اثر گاز باروت بلکه بر اثر تنش دیفرانسیل قوی میدان الکترومغناطیسی  سرعت می گیرد.  مهمترین امتیاز   ریل گان ها از  توپ های باروتی در آن است  که ریل گان  از نظر سرعت  پرتاب گلوله  محدودیتی ندارد.

اما  رساندن سرعت  گلولی  آهنی به  حد ما فوق زیاد ، نیاز به  مقدار زیاد انرژی برق دارد.

«  ساختار  ریل گان، یک ساختار بحد کافی  بزرگ است  و در شرایط کنونی  نمی توان آن را روی  خودروها و یا  تانک ها  نصب کرد.  چنین ریل گان هایی باید فقط بر عرشه  کشتی های بزرگی  مانند  « زوم والت» 14 هزار تنی نصب شوند.  آنچه آمریکایی ها  آزمایش کردند ، یک وسیله ارزان  قیمت است.  فعلا  سرعت اولیه  یک گلوله 11  کیلویی  1600 متر  در ثانیه است.  برای مقایسه باید گفت که  سرعت  اولیه گلوله 20 کیلویی  توپ تانک روسی  با شروع از تانک « ت —64»  تا  تانک « ت —90»  آخرین مدل ، 1750 متر در ثانیه است. اندازه  توپ امریکایی  بمراتب  بزرگتر از  تانک است.

 به عقیده سیوکوف،  « سلاح جادویی» آمریکا  فقط تلاشی برای سوق دادن روسیه به  مسابقه تسلیحاتی مخرب است.

« به مرور  تکامل  ریل گان، این سلاح واقعا هم می تواند یک سلاح آینده دار بشود.  میدان مغناطیسی قوی افزایش سرعت گلوله تا 6-5  هزار کیلومتر در ثانیه را ممکن خواهد ساخت  که نزدیک به سرعت  فضایی است.  آن وقت ریل گان ها جالب خواهند بود.  اما فعلا یک سلاح آزمایشی هستند.  و اگر آمریکایی ها آن را روی کشتی های خود نصب کند  فقط به منظور  یادگیری کار با آن خواهد بود.  زیرا سرعت  گلوله 11 کیلویی  که 1600  متر در ثانیه است   فوق العاده ناچیز است.  هنوز هیچ نمونه جهشی  ریل گان   ساخته نشده است.

در پنتاگن  نسبت به  امکان استفاده از ریل گان برای  زدن موشک های دشمن در آسمان با هزینه کمتر از سیستم پدافند هوایی  توجه نشان می دهند.  اما پس از  اولین پرتاب از ریل گان،  تابش الکترومغناطیسی و حرارتی قوی  سلاح داغ،  علایم مربوط به محل قرار داشتن  « ناو شکن استلتس» را به رادار  دشمن  ارسال خواهد کرد.  سپس بدون شک  ضربه موشکی و یا  هوایی طرف مقابل  انجام خواهد شد. فعلا دهها دقیقه برای خنک شدن  ریل گان الکترو مغناطیسی  و  شلیک بعدی  وقت می برد.  بدین ترتیب اولین شلیک، آخرین شلیک برای ناوشکن خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала