گزارش و تحلیل

استحکام روابط سیاسی، برگ برنده مسکو و تهران است

© Sputnik / Natalya Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر Министерство финансов РФ
Министерство финансов РФ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صرف نظر از اوضاع چندان ناخوشایند اقتصادی، دولت روسیه آماده گشودن اعتبار سنگین وزن برای ایران به مبلغ 5،2 میلیارد یورو است.

در اوایل سال جاری، وزارت مالی فدراسیون روسیه، گشودن اعتبارات جدید را به تعلیق در آورد. ولی ایران از این قاعده مستثنی خواهد بود. اعتبار بالامتیاز، بخشی از قراردادهایی است که ساخت نیروگاه حرارتی و برق کردن خط راه آهن در ایران را به شرکتهای عمده روسی خواهد سپرد. انتظار می رود که طی دو هفته مسکو و تهران، اسنادی ملزم مبنی بر گشودن اعتبار صادراتی را امضاء خواهند کرد.
سرگی استورچاک، معاون وزیر مالی، دیروز اظهار کرد که مسکو آمادگی کامل برای گشودن اعتبارات صادراتی به مبلغ 5،2 میلیارد دلار دارد. "اینتر فاکس" اظهارات سرگی استورچاک را نقل قل می کند که، "طرفین، کارهای تشریفاتی درون دولتی را به اتمام رساندند. در یک-دو هفته، کار حل شدنی است. ما انتظار داریم در این مدت مجوز دولت مبنی بر صلاحیت دادن به وزارت مالی به اتمام رساندن مذاکرات و امضاء اسناد، به دست بیاوریم. آن چیزی که به آمادگی وزارت مالی ایران مربوط است، ما مثل سابق، در زمان و جای معین مطلع می شویم".
تحقق یافتن و تغذیه مالی پروژه های مشترک، پیش از وقت روی میز مذاکرات بوده. پیشتر، در پاییز 2014 طرفین تفاهمنامه همکاری اقتصادی را امضائ کرده بودند. بعداً، در پاییز سال 2015 قرارداد هایی ساخت و مدرنیزه کردن چند نیروگاه در ایران، در مجموع به مبلغ 3 میلیارد دلار امضاء شده بود. به طور خاص، قرارداد ساخت نیروگاه حرارتی در بندرعباس با ظرفیت 4،1 هزار مگاوات که پروژه آن در دست شرکت روسی "تکنو پروم اکسپورت" است.
تشریک و همکاری مساعی تحقق پروژه های زیر بنایی را هم در نظر می باشد. به فرض مثال، برقی کردن خط راه آهن گرمسر — اینجه بورون با طول 495 کیلومتر که بر عهده شرکت راه آهن روسی است. قبلاً گزارش شده بود که هزینه پروژه به 2،1 میلیارد یورو می رسد.
بوگدان زواریچ، تحلیلگر شرکت " فینام"، دلایل ذیل می آورد:" اینطور که من می فهمم، این اعتبارات، وسایل پرداخت اجرت حجم کار شرکت های روسی می باشند که در این پروژه های ایرانی سهم گرفته اند. این باید انگیزه توسعه شرکت های روسی باشد. از طرف دیگر، تأثیر مثبت روی اقتصاد روسیه خواهد داشت چون فقط به پر کردن بودجه از طریق مالیات نه، بلکه ایجاد شغل و کار اضافی منجر خواهد شد. با در نظر داشت بهتر شدن اوضاع در ایران بعد از اتمام تحریم، روسیه می تواند اعتبارات خود با بهره پس بگیرد".
برای کارشناسان و تحلیلگران همچنین آشکار است که امروز در مسکو فقط در فکر منفعت اقتصادی نیستند. آرتِم دِیِف، رئیس بخش " آ — مارکتس" توضیح می دهد که " این اعتبارات از بعد اقتصادی نه، بلکه بیشتر از نظر سیاسی مطرح است. به این وجه، برای استحکام بخشیدن روابط با متفق احد در بعد سیاست شرقی نیاز است. و این وجه، مستقیم از بودجه پیدا خواهد شد. در حال حاضر، روسیه به اندازه کافی سیاست خارجی را پیش می برد. به این خاطر، متفقی مانند ایران در خاور میانه برای روسیه مفید خواهد بود. حزف تحریم، برای ایران نوعی، فورس ماژور شده است زیرا تهران هم احساس کرد که حق دیکته کردن شروط را داراست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала