انشعاب در دادگاه های آلمان

© Fotolia / Sebraمجسمه عدالت
مجسمه  عدالت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ازدواج دختران 14-13 سال در آلمان به گذشته پیوسته است.

در زمینه  بحران پناهجویان، تعداد هر چه بیشتر دختران نابالغ  با شوهران  بالغ آنها  وارد آلمان می شوند که رسیدگی به این مسأله باعث انشعاب در  دادگاه های آلمان  شده است. وحدت نظر در  برخورد نسبت به این زوج ها  در دادگاه های آلمان وجود ندارد.  وزارت دادگستری  فدرال قصد دارد با ازدواج های ثبت شده  بر اساس  قوانین شرعی  مبارزه کند.

 آنها با هم در سوریه بزرگ شدند  و  با هم از سوریه فرار کردند:  آلیا 15 ساله و  امیر 21 ساله (اسامی آنها  به دلایل امنیتی  تغییر داده شده است).  مسیر فرار آنها از ترکیه  بود.   در تلاش دوم توانستند سوار قایق بشوند و به یونان برسند.  از آنجا از طریق بالکان راهی  شمال شدند.  تمام خطرات را با هم از سر گذراندند و به نظر می رسید که هیچ چیزی نمی تواند آنها را از هم جدا کند.

 اما با رسیدن به آلمان در ماه اوت سال 2015 میلادی  آنها را از هم جدا کردند.  پس از  مدت زمان کوتاهی در  یکی از شهرهای ایالت  باواریا، از « آشافنبورگ»  سر در آوردند.  در آنجا سازمان  امور جوانان  دختر را  تحت سرپرستی  خود  قرار داد.

موضوع از این قرار است که آلیا و امیر  علاوه بر اینکه دختر عمو و پسرعمو هستند،  آنها از فوریه سال 2015 میلادی  بر طبق قوانین شرعی زن و شوهرند.  در آن زمان عروس فقط 14 سال داشت.

بدین ترتیب این  زوج جوان مبدل به یک مسأله بزرگ برای  دادگستری آلمان شده است.  با وجود استثناهای زیادی که  قوانین آلمان در مورد پناهجویان  قائل می شود، در مورد پناهجویانی  که  برای ازدواج زیاده از حد جوان هستند، چه باید کرد؟  آیا از چنین  ازدواج هایی  باید  حمایت شود و یا  در چنین نوع ازدواجی  دختر کم سن و سال مورد  تجاوز قرار می گیرد؟

 در ایالت باواریا،  دادگاه خانواده   شهر « آشافنبورگ» و  دادگاه عالی  باواریا  در شهر « بامبرگ»  به پرونده آلیا و امیر رسیدگی می کند.  دادگاه ها  حکم  متفاوتی صادر کردند. ازاین رو این پرونده به  دادگاه  عالی فدرال آلمان منتقل خواهد شد.

وینفرید بائوسباک،  وزیر دادگستری باواریا،  از مطرح شدن این مسأله  استقبال   کرد تا  دادگاه عالی فدرال   در رابطه با اینگونه  مسائل  تصمیمی اتخاذ کند.  زیرا در زمینه  بحران پناهندگان، این مسأله  حادتر شده است.

 به گفته وزیر ایالت باوریا ، این وضع محتاج  تدابیر سیاسی است. وی در  مصاحبه با روزنامه «  دای وِلت» گفت: « دفاع از  بچه های نابالغ  در  قوانین ما  از ارزش  بالایی برخوردار است و در  قانون اساسی  به این  موضوع توجه خاصی شده است.  سیستم های حقوقی  که اجازه  ازدواج  دختران 14-13 ساله را بدهد — که متأسفانه در جهان هنوز چنین قوانینی وجود دارد —  در آلمان و اروپا ، خدا را شکر،  به گذشته پیوسته است».

بدین ترتیب وزیر دادگستری ایالت باواریا  با  نظر  وزیر  دادگستری   وستفالی واقع در شمال راین  موافق است  که پیشنهاد نمود  در کنفرانس وزیران  موضوع عدم شناسایی  ازدواج دختران نابالغ  مطابق با  قوانین خارجی ازدواج  مطرح شود.  اگر  قوانین آلمان  زن و شوهر را  برای ازدواج مناسب تشخیص ندهند، مرد و دختر نابالغ باید از هم جدا بشوند. بدین منظور باید   اصلاحیه ای  در قانون وماده  1303  قانون مدنی  آلمان وارد شود.  این اقدام  ازدواج  اعضای خانواده های پناهجویان را دشوار خواهد ساخت.

 بدین ترتیب  زوج آلیا و امیر ممکن است به یک سرمشق مبدل شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала