گزارش و تحلیل

آذربایجان مسیر ترانزیت بین آسیا و اروپا می شود

© Sputnik / Konstantin Chalabovباکو
باکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باکو در ساخت و توسعه زیرساخت های جاده ابریشم مایل به همکاری با چین است.

مراسم امضای تفاهم نامه بین دولی آذربایجان و چین در خصوص همکاری های فنی — اقتصادی و یادداشت تفاهم بین شرکت ملی نفت آذربایجان و چین در حوزه همکاری های نفت و گاز و پتروشیمی برگزار شد. امضای این اسناد موضوع صلی سفر هیات چینی به آذربایجان بود.

هیات چین به سرپرستی چان گائولی نماینده دایم دفتر سیاسی کمیته مرکزی جمهوری خلق چین و معاون اول رییس شورای دولتی در باکو حضور یافت.

برنامه دیدار اعضای هیات چینی بسیار فشرده بود و این هیات در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هرساله «نفت و گاز خزر 2016» شرکت کرده، با ظرفیت های کشور در حوزه اقتصادی از نزدیک آشنا شدند و مذاکراتی با آرتور راسی زاده نخست وزیر آذربایجان انجام دادند. پس از آن ملاقاتی با الهام علی یف ریس جمهور کشور صورت گرفت. در این دیدار چند موضوع مهم در خصوص روابط بین دو کشور تبیین شده و چشم انداز توسعه روابط سیاسی و اقتصادی — تجاری بین دو کشور را در مرکز توجه قرار دادند.

رییس جمهوری علی یف این دیدار کوتاه مدت هیات بلندمرتبه چین را نمونه ای خوب در مناسبات بین دو کشور عنوان کرد. وی همچنین خاطر نشان کرد که توسعه مناسبات با چین یکی از اولویت های سیاست خارجی آذربایجان است.

لازم به ذکر است که سنگ بنای مناسبات تنگاتنگ با چین در زمان حیدر علی یف گذاشته شد. در اولین سال های استقلال کشور خط مشی سیاست خارجی آذربایجان بر مبنای برقراری ارتباطات دیپلماتیک با اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل بود و امروز مناسبات کشور با چین به سطح شراکت استراتژیک رسیده است.

هر دو کشور در چارچوب سازمان های معتبر بین المللی در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی همکاری های موفقیت امیزی دارند. علاوه بر این باکو طی سال های اخیر به دنبال دستیابی به عضویت کامل در سازمان شانگهای است.

الهام علی یف در ادامه توضیح داد: «آذربایجان ورود به جایگاه شریک گفتگوها در سازمان همکاری های شانگهای را به عنوان گام اول در مسیر همگرایی کامل با این سازمان دانسته و همکاری با آن را در اولویت سیاست خارجی کشور قرار داده است.» وی همچنین افزود که باکو در ساخت و توسعه زیرساخت های جاده ابریشم مایل به همکاری با چین است.

به گفته الهام علی یف، آذربایجان آماده است تا نقش مهم ترانزیت را در حمل و نقل کالا از چین به اروپا و بالعکس ایفا کند. برای همین منظور آذربایجان در برنامه های احداث مسیر ریلی و بزرگترین بندر جدید در دریای خزر و همچنین ایجاد منطقه آزاد اقتصادی مشارکت فعال دارد.

امروز باکو به سرمایه گذاری های چین از جمله در بخش گاز تمایل زیادی نشان می دهد. به همین خاطر هیات چینی عملا برای سرمایه گذاری در بخش احداث و همچنین استفاده از ظرفیت های مناسب آذربایجان برای توسعه همکاری ها در بخش گردشگری، فرهنگی، آموزش، انرژی، حمل و نقل، فناوری تکنولوژی، کشاورزی و فناوری ارتباطات و مخابرات دعوت شدند.

واضح است که پکن از این پیشنهادات استقبال می کند. چان گائولی رییس هیات چین به رییس جمهور آذربایجان گفت: «ما شرکت های چینی را تشویق به سرمایه گذاری در اقتصاد آذربایجان می کنیم».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала