گزارش و تحلیل

آلمان نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

© East News / Bartosz KRUPAنسل کشی ارامنه
نسل کشی ارامنه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تصویب قطعنامه حاضر در مجلس فدرال آلمان آزمایش جدیدی برای مناسبات ترکیه و آلمان بود

مجلس فدرال آلمان با اکثریت آرای مثبت در روز پنج شنبه نسل کشی ارامنه و دیگر اقلیت های مسیحی در قلمروی امپراطوری عثمانی طی سال های 1915 و 1916 به رسمیت شناخت. تنها یک نماینده مجلس رای مخالف داد.

در قطعنامه به تصویب رسیده در مجلس فدرال آلمان گفته شده امپراطور آلمان که در جنگ جهانی اول متحد ترکیه بوده نیز در این جنایت وحشیانه علیه بشریت مسئول است. مجلس فدرال این مسئولیت تاریخی را بر دوش آلمان گذاشته و در عین حال از دو کشور ترکیه و ارمنستان می خواهد که حوادث گذشته را پشت سر گذاشت و به دنبال راهی برای صلح و تفاهم متقابل باشند. علاوه بر این در سند گفته شده که «پروسه آشتی در سال های گذشته راکد مانده است و باید هر چه سریعتر در دو طرف انگیزه برای آشتی ایجاد کرد».

مجلس فدرال آلمان سند به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه را با وجود فشارها و مخالفت های شدید از سوی آنکارا و سازمان های دیپلماتیک ترکیه در آلمان به تصویب رساند. رییس جمهور رجب طیب اردوغان در گفتگوهای تلفنی خود با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد که نمایندگان روش عاقلانه را در این جریان پیش بگیرند. چند ساعت قبل از شروع بحث و بررسی این موضوع، بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه این جریان را «آزمایش دوستی» نامید.

وی خاطر نشان کرد که در آلمان 3،5 میلیون ترک زندگی می کنند که 400 هزار نفر از آنها تاجر هستند و میلیاردها یویور برای اقتصاد آلمان سودهی دارند، در عین حال میلیون ها نفر در این تجارت مشغول کار هستند.

تصویب قطعنامه حاضر در مجلس فدرال آلمان آزمایش جدیدی برای مناسبات ترکیه و آلمان بود و حتی بدون این آزمایش هم به خاطر اشعاری که چندی پیش راجع به اردوغان در کانال تلویزیونی ZDF خوانده شد، مناسبات از حالت دوستانه بیرون آمده بود و فشار برلین بر آنکارا برای قطع سرکوب اپوزیسیون نیز به آن دامن زده بود. مقامات آلمان نگران این مساله هستند که ترکیه از موافقتنامه مبارزه با مهاجرت غیرقانونی با اتحادیه اروپا خارج شود.

در خصوص واکنش آنکارا به قطعنامه نیز مشخص است که ترک ها همیشه واکنش یکسانی دارند. به عبارتی سفیر را احضار می کنند، برنامه های فرهنگی را قطع می کنند و با بیانیه هایی مجددا فاجعه نسل کشی را تکذیب می کنند. اما پیامدهای این رای گیری در بین اعضای دیاسپورای ترک ها در آلمان غیرقابل پیشبینی است. احتمال دارد منجر به تناقض های داخلی بشود. به هر صورت از 3،5 میلیون مهاجر غیرقانونی کار با پاسپورت ترکیه و اعضای خانواده آنها در حدود 1،5 میلیون نفر ترک نیستند بلکه کردهایی هستند که نگاه مثبتی به ارمنی ها دارند.

مصطفی ینراقلو رییس کمیسیون پارلمانی در حقوق بشر شرایط را اینطور توصیف می کند:

«تصمیم مجلس آلمان یک گام کاملا سیاسی بوده که ضربه محکمی به دوستی دو کشور و همکاری های میان آنها وارد کرده است. این تصمیم در مجلس فدرال بدون در نظر گرفتن 3 میلیون ترک در آلمان و نقش آنها در شکوفایی اقتصاد آلمان و ثبات و رفاه در این کشور بوده است. علاوه بر این، تصمیم حاضر بر تلاش های ترکیه برای نزدیک شدن بیشتر و عادی سازی روابط با ارمنستان که طی سال های گذشته دنبال می شد، سایه می اندازد و بر شرایط ارمنی های ساکن ترکیه نیز تاثیر منفی می گذارد. سال گذشته وقتی این موضوع در آلمان مطرح شد، دولت آلمان حاضر به رای گیری نشد و خاطر نشان کردند که تصویب چنین قطعنامه ای بدون تصمیم دادگاه بین الملل قابل قبول نیست. اما امروز دقیقا عکس آن زمان عمل کردند. من واقعا امیدوارم که مناسبات ترکیه و آلمان این آزمایش سخت را به خوبی پشت سر بگذارد».

ویکتور نادین رایفسکی کارشناس ارشد انستیتوی اقتصاد و روابط بین الملل می گوید: «آلمان ها به اندازه کافی شجاعت داشتند که به جنایات هیتلر و هولوکاست اعتراف کنند، به همین خاطر کاملا طبیعی است که آنها نسل کشی ارامنه را نیز به رسمیت بشناسند. این مساله وجدان است و نشان می دهد که اروپایی ها از گذشته آگاه هستند.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала