گزارش و تحلیل

لغو روادید میان ایران و روسیه از حرف تا عمل!

© Sputnikامضای توافقنامه تسهیل صدور روادید میان روسیه و ایران تا آخر سال جاری میلادی
امضای توافقنامه تسهیل صدور روادید میان روسیه و ایران تا آخر سال جاری میلادی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک- تابستان سال 2015 از روسیه سفری به شهر آنتالیا در ترکیه داشتم، در آن زمان روابط میان روسیه و ترکیه هنوز خراب نشده بود.

با یک هواپیمای بوئینگ که تمام صندلی های آن بدون استثناء پر بود به فرودگاه آنتالیا فرود آمده و همراه سیل انبوهی از مسافران برای کنترل پاسپورت در صف ایستادم. پروسه کنترل پاسپورت هر کدام از مسافران کمتر از 5 دقیقه طول کشید و بدون هیچ معطلی و ازدحام جمعیت، مسافران یکی پس از دیگری از فرودگاه خارج می شدند.
با آغاز فصل گرما به تدریج روسها میزبان مسافران ایرانی می شوند، اما هنوز خبری از برداشته شدن ویزا برای گردشگران نیست، و نه تنها هنوز هیچ روادیدی لغو نگردیده، بلکه تسهیل هم نشده است و حتی گردشگرانی هستند که به خاطر ایرادات جزئی که واقعا قابل چشم پوشی است ناموفق و بی نتیجه از سفارت روسیه خارج شده اند.
چند ماه پیش اخبار مربوط به لغو روادید میان ایران روسیه در دنیای خبر حسابی سروصدا به راه انداخت و خلاصه هرکسی به نوعی با طنز، کاریکاتور و نامه نگاریهای مختلف برخی چهره های روسی و ایرانی گرفته تا بیان نظرات سیاسی به اظهار عقیده و البته رضایت از این موضوع پرداختند. اما حقیقت امر این است که در مورد روادید، نه از طرف روسیه و نه از طرف ایران هنوز اقدامات عملی چندانی صورت نگرفته است و موانعی وجود دارد وهنوز هم هستند مسافران روسی که علی رغم اعلام لغو روادید از سوی ایران به دلیل برخی موانع موفق به سفر به ایران نمی شوند. البته ظاهرا وضعیت برای مسافران روسی در ایران اندکی بهتر است و در صورتی که منع خاص جهت ورود به کشور ایران را نداشته باشند، می توانند در فرودگاه با پرکردن یک فرم شامل اطلاعات مندرج در صفحه اول پاسپورت، پرداخت 15 یورو حق بیمه و 70 یورو هزینه ویزا و همچنین ارائه یک شماره تماس از یک فرد یا هتل، روادید فرودگاهی دریافت نموده و به مدت 30 روز در ایران اقامت داشته باشند. مسافران روسی که از این روش برای دریافت ویزا اقدام نموده، می گویند این پروسه حدود بیست تا پنچاه دقیقه زمان می برد.
اما گردشگران ایرانی کماکان باید برای سفر به روسیه ویزا دریافت نموده و اگر از طریق آژانسهای مسافرتی اقدام نمایند که به هر حال درد سرهای مراجعه به سفارت را نخواهند داشت و مبلغی بین 480 تا 500 هزار تومان هزینه ویزا می شود. اما آن دسته از مسافرانی که شخصا به سفارت روسیه مراجعه می کنند باید هفت خوان رستم را پشت سر گذاشته و اگر کوچکترین اشتباهی در دعوتنامه و یا فرم درخواست ویزا وجود داشته باشد باید مجددا راهی خیابان نوفل لوشاتو شده و پشت درهای بسته سفارت روسیه در خیابان به انتظار بایستند. این درحالی است که اگر روسها ترجیح بدهند ویزا را از سفارت ایران در مسکو تهیه نمایند، با چای و شیرینی درفضای گرم کنسولی و بروی مبلمان چرم و راحت از آنها پذیرایی می شود تا به امورشان رسیدگی گردد و لازم نیست که در سرما و گرما مانند سفارت روسیه در ایران ساعتها در خیابان به انتظار بایستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала