گزارش و تحلیل

فابرز: گروه هشت عمر خود را کرده است

© REUTERS / Poolنشست جی هفت
نشست جی هفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این سازمان با اتخاذ موضع غربگرا مشروعیت خود را زیر سوال می برد.

بیست و چهارمین مین اجلاس گروه «هشت بزرگ» که اواخر ماه مه در ژاپن برگزار می­شود، آخرین اجلاس این گروه است. ژان پیر لامانی تحلیل گر سایت فابرز می نویسد که سازمان مذکور باید از مدتها پیش به حضور خود خاتمه می داد زیرا هیچ سودی برای روابط بین الملل ندارد. این سازمان با اتخاذ موضع غربگرا مشروعیت خود را زیر سوال می برد.

اولین دیدار گروه «هفت» سال 1975 در فرانسه صورت گرفت. آن زمان کشورهای غربی در دنیای اقتصاد سرآمد بودند و پهلو به پهلو در جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی ایستاده بودند. از نقطه نظر سیاست عملگرایانه، سایر کشورهای دنیا برای آنها اهمیتی نداشتند.

آن زمان کشورهای اروپای غربی، امریکا و ژاپن از رشد بی سابقه رفاه نگران بودند. اقتصاد کشورهای غربی برای اولین بار با مسایل ناخوشایند طبیعی روبرو شد و یادآور سال های 1930 بود. بحران نفتی اپک را به نوسانات ناخوشایند جهانی کشاند و تورم و بی کاری بالا رفت.

لیمان می گوید که به دلیل وقوع این حوادث رهبر فرانسه امیدوار داشت که با جمع شدن رهبران کشورهای بزرگ اقصتادی بتوانند اعتماد متقابل را تقویت کرده و راه حلی واقعی برای رفع مشکلات پیدا کنند. به این ترتیب آنها می توانستند از پیامدهای تورم نجات یابند.

این اقدام متهورانه و تاثیرگذار بود و 10 تا 15 سال بعد از آن هم گروه هفت بزرگ خدمات زیادی برای دنیا داشت. اما بعد از تحولات و گذار بی سابقه در تمام دنیا، گروه جی هفت اهمیت خود را از دست داد. غرب دیگر پیشرو نیست و بازیگران جدیدی به عرصه آمدند و سناریوها و تجربیات جدیدی شکل گرفت. این مساله بر روند برپایی اجلاس «بیست بزرگ» در سال 2008 تاثیر گذاشت و از نتایج آن ناراضی بودند.

با این حال،  گروه هفت به روشنی فرمت خود را تغییر داده و به گروه هشت تبدیل شد. سال 1998 روسیه از طرف گروه جی هفت دعوتنامه برای پیوستن به این گروه را دریافت کرد. در شرایطی که اقتصاد روسیه روند نزولی را طی می کرد، این گام برای روسیه در حکم هوای تازه بود و از نظر مدیریت اقتصادی جهان هیچ اهمیتی نداشت.

لیمان می نویسد که تعصب و دورویی غرب با گذشت 16 سال آشکار شد. در جریان حوادث اوکراین و الحاق کریم به قلمروی روسیه همه چیز نمایان شد. مسکو را متهم به نقض حقوق بین الملل کردند. اما این موضوع کوچک در مقایسه با ورود غیرقانونی امریکا و بریتانیا به عراق در سال 2003 واقعا کوچک است. باید نگاهی به تاثیرات و پیامدهای منفی، مرگ و شکنجه، پناهندگان و سایر مسایل انداخت. باوجوود اینکه برخی کشورهای گروه هفت بویژه فرانسه و آلمان مخالف ورود غیرقانونی امریکا بودند، هیچ تلاشی برای حذف امریکا و بریتانیا از گروه صورت نگرفت.

به اعتقاد تحلیل گر فابرز، دلیل اصلی برای منحل کردن گروه جی هفت نفوذ بیش از اندازه غرب در سازمان است. در این چرخش قرن بیست و یک هیچ دلیلی وجود ندارد که دول اروپای غربی از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا چنین مواضع بالایی را در مدیریت جهانی اتخاذ کنند.

حفظ گروه هفت بزرگ در سال 2016 ناهنجاری بی اساس است. گزینه جایگزین آن گروه بیست است البته در شرایطی که کشورهای اروپایی به صورت خودکار جایگاه قدرت های جهانی را اتخاذ نکنند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала