گزارش و تحلیل

آیا کوزوو عضو ناتو خواهد شد؟

© AP Photo / Visar Kryeziuسربازان امریکایی در کوزوو
سربازان امریکایی در کوزوو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امریکا می خواهد در کوزوو یک لانه امن برای خود بنا کند.

آیا کوزو عضو ناتو خواهد شد؟ شاید اگر تغییراتی در توافقات صورت بگیرد و به طور مثال قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل در خصوص موقعیت کوزوو و صربستان تغییر کند و اگر صرب ها در مجلس کوزوو برای تشکیل ارتش کوزوو رای مثبت بدهند، آنوقت این اتفاق ممکن شود.

در واقع، امریکا به یک دلیل ساده کوزووی مستقل را لازم دارد. امریکا می خواهد در آنجا یک لانه امن برای خود بنا کند.

به تازگی معلوم شده که این نتیجه گیری کاملا درست است. امریکا در مجلس کنگره تصمیم به ایجاد شرایط مناسب برای الحاق کوزوو به ناتو و برنامه «مشارکت برای صلح» را اعلام کرد.

تحلیلگران معتقدند که امریکا می خواهد تمام منطقه بالکان غربی را تحت کنترل خود درآورد. به این ترتیب ایالات متحده دیر یا زود بلگراد را وارد ناتو خواهد کرد.

خاشیم تاچی رییس جمهور کوزوو بعد از سفر به امریکا در سال گذشته گفت که واشنگتن مقدمات را برای تشکیل ارتش کوزوو و اقدام در چارچوب ناتو فراهم می کند.

امروز تاچی می تواند شاد باشد زیرا هیچ مانعی برای تبدیل نیروهای حفظ امنیت کوزو به نیروهای مسلح کوزوو وجود ندارد.

با این حال طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که هنوز هم رسمیت دارد، فقط نیروهای نظامی ناتو اجازه دارند در خاک کوزوو حضور داشته باشند، به عبارتی ماموران KFOR (نیروهای مسلح کوزوو) می توانند آنجا باشند.

بنابراین، اگر کوزوو بخواهد ارتش تشکیل بدهد، باید در چارچوب ناتو عمل کند و آنوقت ناتو ساختارهای نظامی تکراری در آنجا به وجود می آورد. اما کوزوو چطور می تواند با دور زدن قطعنامه 1244 ارتش تشکیل بدهد، آن هم در شرایطی که مواضع مسکو و پکن در شورای امنیت سازمان ملل قاطعانه است؟ واشنگتن برای این شرایط برنامه «ب» طراحی کرده است.

امریکا برای دستیابی به این هدف نیروهای KFOR را به نیروهای مسلح کوزوو تغییر نام می دهد. تاریخ از این نمونه ها زیاد به خود دیده است. در زمانی هم کوزوو گروهان مدافع خود را به نیروهای امنیت تغییر داد. تاریخ را به ترتیب ورق می زنیم: سال 1997 وزارت امور خارجه امریکا ارتش آزادی کوزوو را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد و سال بعد اعلام کرد که این گروه را از فهرست خارج می کند. ناتو به گروه های جدایی طلب کمک کرد.

در پایان جنگ ناتو علیه یوگوسلاوی قطعنامه 1244 امضا شد که در آن نیروهای مسلح ОАК و سایر گروهک های مسلح تغییر شکل داده و به نیروهای پلیس کوزوو و همچنین بدنه دفاعی کوزوو تبدیل شدند. نیروهای KFOR و ناتو مسئول غیرنظامی کردن این منطقه شدند.

سال 2000 آموزش نظامیان سابق شروع شد و افراد زیادی وارد بدنه دفاعی شدند و مسئولیت آنها رفع حوادث طبیعی بود.

سال 2008 بدنه دفاعی کوزوو به تصمیم دولت کوزوو منحل شد. نیروهای امنیت کوزوو در همین زمان تشکیل شد. دولت وقت صربستان از این مساله ابراز نگرانی کرد و درخواست کرد که شورای امنیت سازمان ملل در جلسه فوری به این مساله بپردازد.

نیروهای امنیت کوزوو اجازه استفاده از سلاح سنگین را نداشتند، در عوض می توانستند در عملیات صلحبانی بین المللی مشارکت کنند.

علاوه بر این، وزارت امنیت کوزوو شکل گرفت. امروز این وزارتخانه یادداشت تفاهمی با بریتانیا، لتونی، هلند، آلبانی، چرناگور و سوئد دارد و موافقتنامه های دوجانبه ای هم با اسلوونی، کروواسی و آلمان امضا کرده است. کوزوو قصد دارد با مقدونیه نیز همکاری کند.

نیروهای امنیت کوزوو رزمایش مشترکی با ارتش آلبانی و مقدونیه برگزار کردند و افسرانشان را در آکادمی های نظامی امریکا و بریتانیا آموزش می دهند. وزارت دفاع این کشور از تماس های مستمر با ناتو حمایت می کند.

سربازان کوزوو در بلغارستان، ترکیه و امریکا آموزش می بینند. بودجه وزارت دفاع این کشور هر سال بیشتر می شود.

طبق برآوردهای دادگاه قانون اساسی کوزوو، هیچ مانعی برای تغییر در سند اصلی کشور و تشکیل ارتش وجود ندارد. اصلاحیه برای بررسی به مجلس ارسال شده است، اما پروسه تشکیل ارتش با رای اقلیت از سوی صرب ها روبرو شده است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала