گزارش و تحلیل

آماده شدن افکار عمومی در ژاپن برای برخورداری از سلاح اتمی

© REUTERS / Eugene Hoshiko/Poolدیدار جی هفت
دیدار جی هفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افکار عمومی نیز برای ساخت بمب اتمی آماده شده اند.

آیا ژاپن یا کره شمالی می توانند زیر چتر حمایت هسته ای امریکا بمانند، یا اینکه زمان ساخت سلاح هسته ای در کشور فرا رسیده است؟ رسانه های غرب با نزدیک شدن حضور باراک اوباما رییس جمهور امریکا در اجلاس جی هفت در ژاپن این سوالات را مطرح می کردند.

باراک اوباما در حاشیه نشست سری به هیروشیما زد و ژاپنی ها نیز یک بار دیگر راجع به تمایل خود درباره دنیای بدون سلاح اتمی سخن گفتند. با این حال معنای این سخنان خودداری از سلاح اتمی نیست. ویکتور پاولیاتنکو کارشناس مسایل ژاپن از انستیتوی خاور دور در این باره می گوید: «امروز برای ژاپن برخورداری از امکانات برای ساخت سلاح اتمی در صورت لزوم بسیار مهم شده است. ژاپن چه از نظر فناوری و چه مالی آماده شروع این پروژه می باشد. این کشور یکی از قدرت های بزرگ غیرهسته ای به شمارمی رود که قادر به بازتولید سوخت مصرف شده ایستگاه های اتمی و رساندن آن به سطح پلوتونیوم 239 با توان تولید سلاح است. ژاپن این امکانات را حفظ کرده و بعید است که امریکایی ها بتوانند این کشور را در آینده نزدیک محدود بسازند. بویژه اینکه ژاپن عضو جنبش عدم گسترش سلاح های اتمی بوده و دایما راجع به دنیای بدون سلاح اتمی  و خلع سلاح کردن کشورها سخن می گوید. با این حال توکیو به خوبی متوجه است که دستیابی به نتایج مشخص در حوزه خلع سلاح اتمی در حال حاضر تقریبا غیر ممکن است. به همین خاطر مسیر صلح آمیز خود را پی گرفته و از تمام امکانات استفاده می کند تا در صورت لزوم بتواند در اسرع وقت سلاح اتمی تولید کند. توجیه توکیو «تهدید هسته ای کره شمالی» و «تهدیدات چین» است. افکار عمومی نیز برای ساخت بمب اتمی آماده شده اند. بی دلیل نیسست که یاسو فوکودا نخست وزیر ژاپن راجع عدم منع تولید سلاح هسته ای در قانون اساسی کشور سخن گفته است.

بحث درباره حق ژاپن برای تولید سلاح اتمی در کره جنوبی دنبال می شود. کره جنوبی بعد از ژاپن دومین شریک مهم واشنگتن است. سال 2013 نظرسنجی در بین مردم کشور نشان داد که دو سوم مردم از تولید سلاح اتمی در پاسخ به تهدید کره شمالی حمایت می کنند. با این حال هنوز آرزوی هسته ای کره جنوبی امریکایی ها را نگران می کند.

ویکتور پاولیاتنکو می گوید:«چند سال پیش کره جنوبی موفق شد 20 گرم پلوتونیوم فراوری شده را غنی سازد و سراسر کره از این دستاورد دانشمندان کشور خرسند بودند. به عبارتی کره جنوبی همین امروز ظرفیت تبدیل شده به قدرت هسته ای را دارد. اما امریکایی ها نیز هر موضعی را نسبت به کره جنوبی اتخاذ می کنند تا جلوی تحقیقات هسته ای را بگیرند.

با تمام این احوال ادامه کار ساخت سلاح موشکی — هسته ای در کره شمالی و گسترش ظرفیت هسته ای چین می تواند بهانه ای به دست ژاپن و کره جنوبی بدهد تا طرح های خود را آغاز کنند. هیچ کس بیاد نمی آورد که کره شمالی و چین تحت تاثیر سیاست های امریکا از ظرفیت های هسته ای خود چشم پوشیدند. امریکا همیشه سعی کرده ارباب دنیا باشد و برنامه های چین را به عقب بیندازد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала