تشریح مواضع منطقه ای ا یران در نشست بین المللی مقامات عالیرتبه امنیتی روسیه

© Fotolia / Borna MirahmadianФлаг Ирана на фоне города
Флаг Ирана на фоне города - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رضا سیف اللهی معاون دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در هفتمین نشست بین المللی مقامات عالیرتبه امنیتی در گروزنی مرکز چچن روسیه شرکت کرد.

به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، رضا سیف اللهی معاون دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که در هفتمین نشست بین المللی مقامات عالیرتبه امنیتی در گروزنی مرکز چچن روسیه شرکت کرده است در سخنانی ضمن تبیین مهمترین تحولات سیاسی امنیتی منطقه طی دهه گذشته از جمله در افغانستان، عراق، لیبی، یمن و سوریه، اظهار داشت: حوادث و تحولات مربوط به این کشورها چند درس تاریخی در پی داشته است که عبارتند از: 1- الزاما این باور که دشمن دشمن من، دوست من است گزاره درستی نیست. 2. مبارزه با تروریسم راه نظامی ندارد 3. تروریسم یک تفکر و ایدیولوژی است که به هیچ دین و ملت و نژادی ارتباط ندارد، یک سازمان نیست که بتوان آن را برچید. یک تفکر شیطانی است که در بسترهای ناامنی و فقدان حاکمیت شکل می گیرد و به مانند آهن ربا عناصر خود را جذب می کند، پرورش می دهد و به کار می گیرد. 4. اگرچه می توان با دخالت نظامی و اشغال یک کشور، مشکل وجود حاکم دیکتاتور را برطرف کرد اما بدون ایجاد سازو کار لازم و فراهم سازی شرایط، قطعا منجر به خلا سیاسی و توسعه ناامنی می شود. 5. نمی توان برای مردم کشوری و یا از طرف آنها تصمیم گرفت و برای آنها مصلحت اندیشی کرد. حق تعیین سرنوشت حق قطعی مردم هر کشوری است. 6. در جایی که همزمان با دو پدیده تروریسم و درگیری داخلی مواجه هستیم اگر به مقابله با تروریسم اولویت بخشی نشود، بهشت امنیتی برای تروریسم فراهم می شود. 7. نمی توان تروریسم را به خوب و بد تقسیم کرد. گروهی را به نام معارضه مسلح برای دست یابی به اهداف تجهیز و پشتیبانی کرد و گروهی را که خارج از کنترل و یا غیر همسو با اهداف ما هستند را تروریست معرفی کرد. 8. اگر کشورهایی به دلیل برخورداری از قدرت نظامی، مالی و یا سیاسی، کشوری را به بی ثباتی و جنگ بکشانند، هزینه های ناامنی آن را باید همگان پرداخت کنند و آتشی که برافروخته می شود، سایر کشورها و مناطق را هم در بر خواهد گرفت.
در این نشست دو روره که دبیران و مسئولین شورای امنيت و سایر نهادهای امنیتی کشورها و سازمان های بین المللی حضور دارند، مهمترین چالش های امنیتی منطقه ای و جهانی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در ابتدای این نشست بین المللی پیام بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد قرائت شد و نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه و نیز رمضان قدیر اف رییس جمهور چچن به ایراد سخن پرداختند.


همکاری های امنیتی ایران و افغانستان بررسی شد.
در حاشیه هفتمین نشست بین المللی مقامات عالیرتبه امنیتی که در گروزنی مرکز چچن در روسیه در جریان است، رضا سیف اللهی معاون دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با حنیف اتمر دبیر شورای امنیت ملی افغانستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار دو طرف با ابراز رضایت از روند رو به رشد روابط فیمابین، تقویت همکاری های امنیتی به منظور مقابله با عوامل و عناصر تروریستی و بی ثبات کننده منطقه ای را مورد تاکید قرار دادند. حیف اتمر دبیر شورای امنیت ملی افغانستان با تقدیر از حمایت های جمهوری اسلامی ایران در پذیرش پناهجويان افغانستان طی دهه های گذشته، ابراز امیدواری نمود این حمایت ها تداوم و همکاری های دو کشور در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی توسعه یابد.
رضا سیف اللهی معاون دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز از گسترش همه جانبه روابط با کشور برادر افغانستان استقبال و برنامه ریزی برای تعیین موارد جدید همکاری را مورد تاکید قرار داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала