گزارش و تحلیل

مناسبات پکن و واشنگتن

© Photo / Public domainموشک چینی DF-ZF
موشک چینی DF-ZF - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موشک « دی. اف -31» چین می تواند اهدافی در خاک آمریکا را بزند.

در چین گزارش  نوبتی سالانه  پنتاگن  در باره رشد و توسعه ارتش چین را  مورد انتقاد شدید قرار دادند.  در این گزارش  از  فعالیت رو به افزایش  چین صحبت می شود.  به عقیده چین،  گزارش  حاوی اتهامات بی اساس است  که  می تواند به  اعتماد  متقابل  چین و آمریکا  صدمه بزند.  واسیلی  کاشین به  تفسیر بعضی از  ارزیابی  ها و حقایق قید شده در  این گزارش می پردازد.

در گزارش آمریکایی  اعلام حداکثر تعداد  موشک های  بالستیکی بین قاره ای  که چین می تواند در اختیار داشته باشد در مرکز توجه قرار می گیرد.  هم اکنون  آمریکایی ها از  تعداد 100-75  موشک بالستیکی چین نام می برند که بیش از تعداد ذکر شده در گزارش سال گذشته است- موشک های سوخت مایع  DF-4   و   DF-5   در انواع مختلف  و  موشک های سوخت جامد  DF-31   و   DF-31A. در عین حال فقط موشک های DF-5  و   DF-31A قادرند  اهداف در  بخش بزرگی از  خاک آمریکا را  از بین ببرند.

 برد تعداد ناچیز  موشک  های DF-4 که در آینده نزدیک  از رده تسلیحاتی خارج خواهند شد  مطابق با  ارزیابی  آمریکایی ها 5400  کیلومتر است  و  قادرند اهداف  در  سراسر منطقه  آسیا — اقیانوسیه را  ازبین ببرند و موشک DF-31    با برد 7500 کیلومتر  می تواند  اهدافی در خاک آمریکا  و  بخشی از اروپا در حاشیه اقیانوس آرام  را از بین ببرد.  آمریکایی ها  به بازسازی ناوگان موشک های  بین قاره ای  با  کلاهک های  جداشونده  و  هدف یابی مستقل  با شروع از  موشک DF-5C توجه نشان می دهند.

به اعتقاد پنتاگن  4  زیردریایی اتمی  موشک انداز  پروژه « 094»  در حال حاضر به مرحله بهره برداری رسیده اند اما هنوز  به حال آماده باش نظامی درنیامده اند. تعداد کل این زیردریایی ها 5  واحد است که پس از آن چین ساخت زیردریایی های مدرن موشک انداز  پروژه « 096» را آغاز کرده است.  نویسندگان گزارش معتقدند که چین در  حال  طرحریزی  بمب افکن های  نسل جدید  دوربرد است که  دست کم یکی از انواع آنها   برای بازدارندگی اتمی در نظر گرفته شده است.

بطور کل توجه خاصی به رشد و توسعه نیروی دریایی ارتش چین  مبذول شده است. در گزارش  از  ساخت  اولین کشتی  موشک انداز  پروژه « 55»  و ناوبر جدید یاد می شود.  آمریکایی ها به افزایش  فعالیت جهانی  نیروی دریایی چین  و جهت گیری کلی نیروهای مسلح برای حفاظت از منافع خارجی توجه کرده اند.

در رابطه با  نیروی هوایی  گفته می شود که  طی چند سال  جنگنده های  نسل چهارم  اکثر  ناوگان  هوایی نظامی چین را تشکیل خواهد داد.  همچنین از  سامانه  ضد موشکی  نسل جدید « ان. کیو-19» یاد می شود که برد  کار آن بیشتر است و  امکانات  ضد موشکی سامانه جدید  گسترش بیشتری یافته است.

در گزارش  توجه زیادی به  پروژه های  ایجاد جزایر  مصنوعی و  تحکیم  پروژه های چین  در  دریای جنوبی چین مبذول شده است.  با توجه به  سیاست سخت گیرانه چین  در  این منطقه، آمریکایی ها مطمئن هستند  که چین  از انجام اقداماتی که به درگیری با آمریکا  به ضرر اقتصاد چین بیانجامد  خودداری خواهند کرد.

 گزارش بطور کلی  بازتاب دهنده  نگرانی  روبه افزایش  قدرت نظامی  و  حضور جهانی و منطقه ای چین است.  در این میان،  درگیری  نظامی  چین و آمریکا را بعید می دانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала