گزارش و تحلیل

نخست وزیر جدید ترکیه به برقراری دیکتاتوری اردوغان مساعدت خواهد کرد

© AFP 2023 / Turkish Presidential Press Officeرییس جمهور ترکیه
رییس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر جبروف معاون کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون – سنای روسیه در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو اعلام کرد که با انتصاب نخست وزیر جدید ترکیه بعید است که مناسبات میان مسکو و آنکارا دستخوش تغییراتی شود.

انتظار می‌رود که پس از انتصاب بن علی ییلدریم به مقام رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه قرار است که وی جای احمد دواود اغلو نخست وزیر کنونی را بگیرد.

سناتود روس گفت: «عجالتا در حال حاضر شاهد تغییرات چشمگیری می باشیم. اردوغان به قصد تبدیل ترکیه به کشور دارای نظام پارلمانی به جای ریاست جمهوری در حال انجام اصلاحات است. داوود اغلو که مخالف این تغییرات بود استعفا کرد و بن علی ییلدریم که فرد نزدیک به اردوغان محسوب می‌شود مطابق قواعد مقرر شده بازی خواهد کرد. اردوغان در لفاظی های ضد روسی خود گام های بلندی به پیش برداشده و از ترس از دست دادن وجهه و حیثیت خود از عذرخواهی به خاطر سرنگونی هواپیمای روسی طفره رفت و نمی‌تواند از این حالت عقبنشینی کند و از این رو مناسبات روسیه و ترکیه تغییر نخواهد کرد.

گفتنی است که 22 مه در ترکیه کنگره خارج از نوبت حزب حاکم عدالت و توسعه برگزار شد و در آن بن علی ییلدریم وزیر ارتباطات، حمل و نقل و دریانوردی به عنوان دبیر کل آن برگزیده شد.

پیشتر 19 مه نامزدی وی به این مقام در نشست کمیته اجرایی آن حزب معرفی شده بود. انتظار می‌رود که ییلدریم نخست وزیر کشور شود زیرا مطابق قوانین ترکیه فقط رئیس اکثریت پارلمانی می‌تواند این مقام را عهده دار شود.

ییلدریم در این مقام جایگزین احمد داوود اغلو می شود که قبلاً از معرفی نامزدی خود به این مقام خودداری کرد. ناظران می‌گویند که چنین سیر حوادث نتیجه اختلاف نظر ها انباشته شده میان او و پرزیدنت رجب طیب اردوغان است. اردوغان خط مشی تحکیم حکومت خود را در پیش گرفت. برای این منظور الان در ترکیه متن قانون اساسی جدید تدوین می‌شود و مطابق آن در ترکیه به جای نظام ریاست جمهوری کنونی باید نظام پارلمانی بر قرار شود.

در ضمن اردوغان در حال حاضر هم دارد وظایف نخست وزیری را انجام می‌دهد و سعی دارد در بسیاری مسایل بجای آن عمل کند. مثلاً وی از ژانویه سال 2015 به صدارت در جلسات کابینه پرداخت. هر چند که قانون اساسی کنونی این اختیارات را به رئیس جمهور واگزار کرده ولی درنظر است که رئیس جمهور می‌تواند این کار را فقط در موارد خاص انجام دهد. اردوغان با این کار بلندپروازی های خود را در این امور نشان می دهد. از این گذشته در ترکیب دستگاه ریاست جمهوری نهاد هایی تشکیل شده‌اند که وظایف برخی وزارتخانه ها را از بسیاری لحاظ تکرار می کنند.

اختلافات میان رئیس جمهور و نخست وزیر همچنین ترکیب کابینه را در بر گرفته است. پس از انتخابات مجلس در اول نوامبر 2015 اردوغان برخلاف عقیده نخست وزیر برات البیرق داماد خود را در کابینه معرفی کرد و حالا بن علی ییلدریم را معرفی می کند. احمد داوود اغلو یک سیاستمدار مطرح ترکیه است و از محبوبیت مردم و همرزمان حزبی خود برخوردار است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала