محجبه خشمگین: "Angry Hijabi" فمینیستی مومٔن از ایالات متحده

© Photo / Dolce&Gabannaطرح ساماندهی خانه های مد و لباس در ایران
طرح ساماندهی خانه های مد و لباس در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید درک مفهوم "فیمینسم اسلامی" کمی دشوار باشد ولی آشنایی بیشتر با وبلاگ "Thoughts of an Angry Hijabi" می تواند معنی آن را تا حدی قابل درک سازد. این وبلاگ، کاری از یک دختر پاکستانی ساکن ایالات متحده است که هم حجاب اسلامی بر سر دارد و هم برای دفاع از حقوق بانوان می جنگد.

محجبه خشمگین که نام خود را تا به امروز فاش نکرده است، در درباره ی خود و فعالیت هایش می گوید:


"من یک مسلمان شیعه هستم و در شهر کراچی پاکستان به دنیا آمده ام. در عربستان سعودی و سپس در کانادا بزرگ شدم و در اکنون ساکن ایالات متحده هستم. از 9 سالگی شروع به پوشیدن حجاب کردم و از 18 سالگی نیز به همیشه حجاب کامل دارم. وبلاگ من درباره ی موضوعات فرهنگی، وابستگی های میان نژادهای بشری، روابط بین زن و مرد و دیگر موضوعات مشابه در چارچوب برابری عادلانه اجتماعی و جنبه های برابری حقوق زن و مرد در اجتماع می باشد."


صفحه ی "Thoughts of an Angry Hijabi" در سایت "Facebook" بیش از 20 هزار لایک خورده است.
وبلاگ "Thoughts of an Angry Hijabi" به گونه ای است که نام خود را توجیه می کند. این یک وبلاگ جالب و پرتعنه برای گروه سنی جوانان است که دربرگیرنده ی تصاویر متن دار از شبکه های اجتماعی مختلف است که مطلقا در چارچوب موضوعات اصلی وبلاگ به اشتراک گذاشته می شود.

نیمی از زنان پاکستانی فکر می کنند که کتک خوردن، نشانی از محبت است.
با این که "محجبه خشمگین" فرسنگ ها دورتر از زادگاهش زندگی می کند ولی به شدت پیگیر جریان های اجتماعی کشور خود است. برای مثال، او در وبلاگ خود، محبوب ترین شبکه ی رسانه ای پاکستان "Hum TV" را مورد هدف قرار داد که سعی در ترویج خشونت در خانواده را داشته است.


او در این رابطه نوشت:
"اگر کمی دقیق تر به سریال های پخش شده در شبکه "Hum TV" نگاه کنیم، کاملا متوجه خواهیم شد که در تمامی این سریال ها نقش "دختر خوب" را کسی بازی می کند که کاملا مطیع همسر خود باشد، خیانت شوهرش را نادیده بگیرد، خشونت را تحمل کند و حاضر جوابی نکند. بدین ترتیب در این سریال ها تنها در این صورت است که پایان داستان به خوبی و خوشی تمام خواهد شد. شخصیت "دختر بد" نیز بر خلاف دختر خوب، کسی است که برای رسیدن به اهداف خود پافشاری کرده و تلاش می کند که روی پای خودش بایستد. در نهایت، تنها چیزی که آید این دختر خواهد شد، یک سیلی محکم خواهد بود."


او می گوید که بر اساس تحقیقات آماری، نزدیک به نیمی از بانوان پاکستانی، خشونت از جانب شوهر بر علیه خود را می پذیرند. بیش از 15 درصد قبول دارند که اگر غذایشان بسوزد، کتک حقشان است. حدود 30 درصد نیز بر این عقیده اند که زنانی که بدون اجازه شوهر از خانه بیرون بروند، باید آماده کتک خوردن و کبود شدن باشند. محجبه خشمگین شکی ندارد که مقصران اصلی این موضوع، شبکه های رسانه ای محلی هستند که مغز دختران پاکستانی را به گونه ای شستشو می دهند که گویی خشونت بر علیه زنان، موضوع ساده و قابل قبولی است.

در شهر ریاض عربستان، بانوان حق ندارند بدون همسر به کافی شاب "Starbucks" بروند.
محجبه خشمگین در یکی از پست های خود می گوید که در شهر الریاض عربستان، کافی شاپ زنجیره ای "Starbucks" از سرویس دهی به یک مشتری زن که به تنهایی وارد این کافه شده بود خودداری نمود. مسئولین این کافه از این زن درخواست کردند که محل را ترک نموده و برای خرید قهوه از یک مرد از اقوام خود درخواست کند. این زن پس مواجه شدن با این نحوه ی برخورد، در صفحه ی Twitter خود از این موضوع گله کرد. این موضوع بلافاصله به یکی از جنجالی ترین موضوعات شبکه های اجتماعی محلی تبدیل شد. کاربران اینترنت در این رابطه اظهار داشتند که "Starbucks" باید محل هایی مجزا در کافه برای خانواده ها در نظر می گرفت تا زنان نیز بتوانند با همراهی مردان در آنجا حضور یابند.
محجبه خشمگین در این رابطه می گوید:


"برای آن دسته از کسانی که با قوانیت دولتی عربستان سعودی آشنا نیستند یادآور می شوم که در این کشور تمامی مغازه ها موظف هستند تمامی مشتریان را به 2 بخش تفکیک نمایند. بدین ترتیب مردان در این کشور حق دارند هم به تنهایی به منطقه مردان وارد شوند و هم به اتفاق همسر و خانواده، وارد بخش خانواده شوند. در اغلب کافه ها، رستوران ها و کافی شاپ ها، منطقه ی ویژه ی بانوان وجود ندارد. اگر هم در کافه ای منطقه ای برای بانوان وجود داشته باشد، بسیار پرازدحام، کوچک و تاریک است. اگر زنی اشتباها وارد منطقه مردان شود، بلافاصله او را به طرف درب خروج هدایت می کنند."


به عقیده وی، نمایندگی فرانشیز کمپانی آمریکایی "Starbucks" در عربستان سعودی که اکنون 9 سال است به عنوان بهترین بیزنس در کشور فعالیت می کند، در اصل از سیستم جدایی جنسیتی حمایت می کند.


وی افزود:


"چگونه می توان چنین کسب و کار و تجارتی را در کشوری راه اندازی کرد که حکومتی کاملا سرکوب گر دارد؟"

 

نظر وی در رابطه با دونالد ترامپ: ایالات متحده نیازی به رئیس جمهوری نارنجی رنگ(برنزه) ندارد


به چند دلیل "Angry Hijabi" را نمی توان هوادار کاندیدای ریاست جمهوری دونالد ترامپ به شمار آورد. در این راستا، از وبلاگ این بانو خشمگین به عنوان پلتفرمی برای اعلام نارضایتی تبلیغات پیش از انتخابات این سیاستمدار استفاده می شود. (این نارضایتی همچنین به صورت حقوقی نیز دیده شده است.)

یکی از کاربران درباره عکس دونالد ترامپ و عشق او به آفتاب سوختگی و برنزه شدن نوشته است:


"دولت ایالات متحده به قدری پیشرفت کرده است که 8 سال پس از انتخاب یک رئیس جمهور سیاه، وقت انتخاب یک رئیس جمهور نارنجی رسیده است."

 

مسلمانان می توانند در یک زمان، 3 حجاب داشته باشند.
محجبه خشمگین همچنین کانال مجزایی در سایت اشتراک ویدئو "YouTube" دارد. او در این کانال درباره ی اسلام سخن می گوید. او در یکی از ویدئوهای خود نشان داده است که چگونه می توان 3 حجاب اسلامی بر سر داشت. در پاسخ به این سوال که چه دلیلی برای این کار است، او پاسخ داد…. زیباست.

 


فمینیسم اسلامی وجود دارد
مطالعه نوشته های وبلاگ "Angry Hijabi" اجازه می دهد تا ما با برخی از جزئیات زندگی و تفکر بانوی روشنفکر محجبه آشنا شویم. ولی کماکان هنوز به طور کامل نمی توان فلسفه ی فمینیسم اسلامی را توجیه نمود. در کل، کلمه "فمینیسم اسلامی" در جهان غرب به نوعی تزاد استعمال ترکیبی مفاهیم جامع یا به اصطلاح، تناقص گویشی به شمار می رود. برخی از مبارزان تساوی حقوق زن و مرد نیز بر این عقیده اند که این ایده ی تساوی حقوق می تواند در چارچوب قوانین اسلام بگنجد.
به نظر آنها، اساس و مفاد شریعت و آنچه اسلام به عنوان حقیقت مطلق به ارمغان آورده است، در واقع بر خلاف اصلش تغییر یافته و بیش از حد به مقوله ی مردسالاری در اسلام و احکام آخرین پیامبر خداوند پرداخته است. منظور این است که سخنان مقدس اسلام در طول قرن های مختلف توسط مردان به نفعشان تحریف شده است.

 

فمینیست های اسلامی تنها خواهان داشتن حقوقی هستند که مدتهاست بانوان جوامع غربی از آن برخوردار اند. در این میان می توان به اجازه تحصیل، فعالیت در اجتماع، برخورداری از حق انتخاب و مورد انتخاب قرار گرفتن، حق ازدواج و طلاق بر اساس میل خود، رانندگی وسائل نقلیه، سفر و همچنین گردشگری بدون همراهی جنس مذکر اشاره نمود. مهمترین موضوعی که در صدر این جدول قرار می گیرد، مربوط به خشونت بر علیه زنان در خانه و یا به عبارتی، تخریب شخصیتی بانوان می باشد.
اکنون دیگر بسیاری از بانوان فمینیست مسلمان بر این عقیده اند که آنچه که به پوشش اسلامی و حجاب معروف است، الزامیتی برای بانوان ندارد. آنها حجاب را همان چیزی می بینند که در درک یک مرد غربی گنجانده شده است، زینتی کهنه و ابزاری منسوخ که برای ستم به زنان. برای مثال، یکی از سیاست مداران زن فرانسوی به نام "فضیله عماره"، فمنیست هایی که حجاب را وفاداری به سنت اسلام نامیده اند را سرزنش کرده و اعلام می کند:


"به نظر می رسد که آنها به کلی سردرگم شده است. حتی ایدئولوژی آنها نیز با یکدیگر در تضاد است."

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала