گزارش و تحلیل

میوه و شکر به عوض تسلیحات

© REUTERS / Sergei KarpukhinСаммит Россия-АСЕАН в Сочи
Саммит Россия-АСЕАН в Сочи - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نتایج همایش بازرگانی در چارچوب بیستمین دیدار سران روسیه - آسه آن در سوچی نشان داد که سطح نه چندان بالای مناسبات بازرگانی- اقتصادی میان روسیه و کشورهای جنوب شرق آسیا سبب آن شده که تمایل دو طرف به همکاری در شؤون مختلف افزایش یابد و ظرفیت آن بالا است.


19 مه شرکت کنندگان همایش سوچی مسایل و موانع بازرگانی را بررسی کرده و طرق کیفیتا جدید انجام تجارت را پیشنهاد کرده و معاملات چندین میلیاردی را می بستند. «آلکسی لیخاچوف» معاون اول وزارت توسعه اقتصادی روسیه گفت:

«شرکت تعداد زیاد نمایندگان کشور های آسه آن و بازرگانان روسیه در این همایش گویای آن است که موضوع پیشرفت تجارت و سرمایه گزاری ها برای ما و آن‌ها اهمیت دارد و ظرفیت های بالقوه رشد سرمایه‌گذاری ها وجود دارد».

گردش کالا میان روسه و آسه آن در سه ماهه اول 2016 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

آسیا آماده است لیست اجناس وارده به روسیه را توسعه دهد. موضوع تنها سر نباتاتی نیست که در روسیه نمی روید، مثلاً ویتنام در ساخت کارخانه تولید محصولات لبنی در استان مسکو 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قبلاً در مراسم پایه گذاری این کارجانه نخست وزیر ویتنام شرکت کرد. قرار است در استان ریازان با مشارکت سرمایه گذاران تایلندی کارخانه بزرگ تولید پنیر و لبنیات ساخته شود. این سرمایه داران همچنین می‌خواهند در باره راه اندازی بازرگانی در خاور دور روسیه اطلاعات بیشتری در باره مزایای موجود در کشور ما کسب کنند. به گفته آلکساندر گالوشکا وزیر توسعه اقتصادی ناحیه خاور دور روسیه مطلب سر سرمایه‌گذاری در طرح های بخش کشاورزی است که یکی از آن‌ها با دامداری مرتبط است. تایلند هم اینک در ناحیه خاباروفسک کارخانه قندسازی احداث می کند. وزیر گفت که نواحی دارای پیشرفت بالا هم اینک در طول یک سال یک تریلیون روبل سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دادند که 28 درصد آن وجوه خارجی از جمله از آسه آن است.

به گفته سرگئی کاتیرین رئیس اتاق بازرگانی و صنایع روسیه در یک زمان امکانات صادراتی خود روسیه نیز در حال افزایش است، وی ادامه داد:

«حدود 80 درصد صادرات ما به کشور های آسه آن مواد خام نیست بلکه اجناس دارای سطح بالای تولید می باشند».

وی افزود:

«آسه آن راستایی است که ما می‌توانیم در آن جهش خوبی به پیش انجام دهیم. اجناس ما در آن منطقه قابلیت رقابتی خوبی داشته و به خاطر نتاسب خوب قیمت و کیفیت خریداران زیادی دارد. راستش در جهان ما نه خود اجناس بلکه سیستم‌های حمایت دولت از سوداگری، مسابقه می کنند. کشور ها در این راستا به سخی عمل می‌کنند و ما بالاخیره این نکته را گرفتیم و دست به اقدام های لازم زدیم».

به گفته این مقام، اقدام های حمایتی روسیه نه تنها برای سرمایه گذاران روسی بلکه برای سرمایه گداران هم عمل می کنند.

آسه آن برای روسیه به عنوان بازار فروش تسلیحات جالب است. عملیات موفقیت آمیز نیروی هوافضای روسیه علیه تروریست ها در سوریه تقاضا برای جنگ افزار و فناوری های روسی را بالا برده است. ویتنام، مالزی، لاوس، اندونزی و میانمار به تکنیک روسیه علاقه نشان می دهند. در آستانه همایش سوچی، در مسکو دیدار وزیران دفاع کشور های آسه آن برگزار و در آن همکاری‌های نظامی — فنی فی ما بین بررسی شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала