گزارش و تحلیل

بحران سیاسی برزیل و دست کاری کردن آمریکا، دو روی یک سکه است

© REUTERS / Ueslei MarcelinoПрезидент Бразилии Дилма Роуссефф
Президент Бразилии Дилма Роуссефф - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیه دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل، روند استیضاح ادامه دارد. نیکولاس مادورو، رهبر ونزوئلا، مسئولیت وضعیت را بر عهده مقامات ایالات متحده آمریکا گذشت.

رئيس جمهور ونزوئلا اظهار داشت:

"من هیچ شکی ندارم که بر این کودتا مارک " ساخته ایالات متحده آمریکا است" زده شده است".


این ادعا، با ریشه یک سری افشاها تقویت می شود. اولأ، پس از رأی گیری در مورد استیضاح روسف، آلوزیو نونِز، سیاست مدار مخالف، از واشنگتن بازدید کرده و در جریان سه روز با مقامات رسمی آمریکا ملاقات داشت. ثانياً ، گزارش می شود که میشل تِمِر، رهبر موقت این کشور، زمانی، مخبر آمریکا بود و اطلاعات سیاسی درباره رهبران برزیل به واشنگتن عرضه می کرد. ثالثاً، لیلیانا آیالده ، سفیر کنونی آمریکا در برزیل، پیش از سرنگونی فرناندو لوگو، رئيس جمهور چپ گرای برزیل، در کشور پاراگوئه خدمت وظیفه می کرد. بنابراین، انتصاب وی به عنوان سفیر آمریکا در برزیل در سال 2013 شک و تردیدهایی افراد به وجود می آورد.
مایکل فاکس، مفسر سیاسی در حوزه آمریکا لاتین اظهار نظر می کند:

"در حال حاضر جزئیات جدید رونما می گردد. به عنوان مثال، سفیر ایالات متحده در برزیل موقعیت مشابه را در پاراگوئه، اندکی پیش از کودتا در این کشور داشت. علاوه بر این، ما زیاد چیزها یی را در مورد تِمِر از اسناد ویکی لیکس اطلاع یافتیم. در سال 2013، دیلما روسف، به دلیل رسوایی شرکت دولتی نفت "پتروبراس"، سفر خود را به ایالات متحده لغو کرد. در آن وقت، حقایق نشان می داد که سرویس آمریکا علیه برزیل کار می کرد. چقدر این علت مورد نگرانی جدی می باشد، گفتنش مشکل است".

دلایل مستقیمی مبنی بر ارتباط داشتن مقامات ایالات متحده به بحران سیاسی در برزیل نیست. اما با توجه به عملکردهای ایالات متحده آمریکا در آمریکای لاتین، برخی از کارشناسان مستقیماً تصریح می کنند که شاید، دست کاری کردن واشنگتن در میان باشد.
مایکل فاکس به توضیح خود ادامه می دهد: "هنگامی که ما در مورد فعالیت ایالات متحده در خارج از کشور صحبت می کنیم، باید بیدار و هشیار باشیم. باید در نظر گرفت، واشنگتن چه نقشی می تواند در سرنگونی دولت مشروع مانند برزیل، آرژانتین، ونزوئلا یا هر کشور دیگری بازی کند. باید اطلاعاتی را که در دست داریم،با در نظر داشت سناریوهای شناخته شده حوادث گوناگون، با دقت مورد بررسی قرار دهیم".
دلیل و بهانه ترتیب دادن و شروع کردن استیضاحِ 6 ماه پیش، اتهام روسف در سوء استفاده وی از منابع مالی بانک های عمومی برای وصله کردن کمبودی بودجه دولت در جریان انتخابات سال 2014 ، که به قدرت و اعتبار برزیل ضربه وارد کرد. علاوه بر این، اپوزیسیون وی را در اختصاص دادن منابع مالی به برخی از برنامه های اجتماعی، بدون تصویب نمایندگان مجلس متهم می کند.
خود روسف، همه ادعاها را قطعاً رد می کند و آغاز استیضاح را تلاش کودتای دولتی می نامد. در بیانیه از قبل آماده شده در صورت حمایت سنا از کناره گیری موقت وی از قدرت ، روسف خود را قربانی توطئه نامید است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала