گزارش و تحلیل

پروژه های افسانه ای و تهدیدات واقعی

© Sputnik / Sergey MalgavkoОбесточенные высоковольтные линии электропередачи в Симферополе
Обесточенные высоковольтные линии электропередачи в Симферополе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همانطوری که قبلا رادیو "اسپوتنیک" گزارش داده بود، چند روز پیش در شهر تورسون زاده مراسم به کار انداختن پروژه CASA-1000 (آسیای مرکزی - آسیای جنوبی ) برگزار شد. امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان ، نخست وزیران قرقیزستان، پاکستان و افغانستان در این مراسم شرکت کردند.

این پروژه انتقال برق از تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان در نظر دارد و ایالات متحده امریکا و بانک جهانی مولد این طرح هستند. مرحله اول ساختن خط، انتقال برق داتکا — حجند است که سیستم انرژی قرقیزستان و تاجیکستان را به هم دیگر متصل خواهد کرد. سپس ساخت پایه های انتقال برق
از تاجیکستان به افغانستان و فراتر به پیشاور پاکستان مطرح می شود.
قبل از آغازش ، پروژه مذکور در محافل کارشناسان لقب "افسانه ای" را دریافت کرده است. انتظار نمی رود که نیروگاه های با عظمت» کامبارات « در قرقیزستان و راغون در تاجیکستان ، که در چهارچوب پروژه CASA-1000 گنجانیده شده است،روزی ساخته شوند. امسال قرقیزستان توافق با روسیه برای ساخت و ساز نیروگاه های » کامبارات « و Verhnenarynski فسخ کرد. تاجیکستان سال هاست که به دنبال سرمایه گذاران ساخت راغون می گردد. قرقیزستان و تاجیکستان با کمبود انرژی مواجه هستند. قرقیزستان حجم زیادی برق از قزاقستان می خرد و تاجیکستان نمی تواند با ازبکستان در انتقال برق ترکمنستانی به توافق برسد.
وضعیت این پروژه آنچنان مبهم است که بانک توسعه آسیایی (ADB) ،که در آغاز از پروژه پشتیبانی می کرد، در سال 2014 ، به طور کامل از شرکت خودداری کرد است. خودداری بانک توسعه آسیایی از سرمایه گزاری به CASA-1000 (که از طرف واشنگتن حمایت می شود) با درک ریسک و تناقضات فراوانی حاکی از عدم ظرفیت صادرات انرژی قرقیزستان و فرصت های بسیار محدود تاجیکستان است.
علاوه بر این، برای قرقیزستان باید مهم باشد، که در سال 2019 ایجاد بازار مشترک انرژی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، برنامه ریزی می شود که در چهار چوب آن بازسازی و کارکرد حلقه انرژی منطقه ای مبرم است، نه ایجاد کانال های صادراتی ابهام آمیز.
برای ایالات متحده امریکا این پروژه به عنوان یک عنصر پروژه ژئوپولیتیک شناخته شده موسوم به " آسیای مرکزی بزرگ " به شمار می رود. اصل این پروژه، تغییر جهت گیری زیرساخت های منطقه ای در استقامت مخالف روسیه است.
و در نهایت، بیش از همه مسئله امنیت ترانزیت برق از طریق افغانستان موجب تردید می باشد.
راه اندازی طمطراقی پروژه CASA-1000 تا حدی شبیه همان شروع ساخت خط لوله گاز ترکمنستان از طریق افغانستان و پاکستان به هند در دسامبر 2015 است. این خط لوله گاز فقط در بخش ترکمنی ساخته می شود، در سمت افغانستان هیچ چشم اندازی از کار و ساخت سریع به دلیل درگیری های مسلحانه دایمی در اطراف مسیر طراحی شده، نیست.
وضعیت در افغانستان سریع رو به وخامت گرائیده است. عملیات جنگی " عمری " که در بهار از طرف "طالبان" اعلام شد بود، در سراسر کشور جریان دارد. وخامت اوضاع سیاسی و نظامی در افغانستان هم به "طالبان" و هم به رشد تضادها درون دستگاه سیاسی افغانستان ارتباط می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала