گزارش و تحلیل

سرگئی لاوروف: سوداگری ترکیه برای تغذیه تروریست ها در سوریه به مراتب ضعیف شد

© Sputnik / Sergey GuneevМинистр иностранных дел России Сергей Лавров
Министр иностранных дел России Сергей Лавров - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هنگام بازدید خود از مینسک با دانشجویان و دانشیاران ملاقات کرده و چشم انداز حل سیاسی موقعیت در اوکراین را تعریف نمود.

به گفته وی در اروپا و آمریکا آهسته آهسته پی می‌برند که چرا پیشرفتی در اجرای توافق های مینسک در اوکراین تقریباً دیده نمی شود. لاوروف گفت: «متاسفانه همه چیز به ما بسته نیست و همتایان غربی در زمان اخیر دارند درک می‌کنند که علت این جریان چیست و چه کسانی جوابگوی بنبستی هستند که هنوز حفظ می شود».

لاوروف ضمن صحبت کردن در باره حل اختلاف در سوریه خوشبینی توأم با احتیاط را ابراز کرد:

وی متذکر شد: «ما از کل شانس ها برخورداریم تا موقعیت از وضع کنونی خارج شده و ما به حل سیاسی بپردازیم». با این حال وی اشاره کرد که مسکو نگران آن است که تغذیه شبه نظامیان داعش ادامه دارد». به گفته لاوروف «تغذیه از خارج جریان دارد و این حمایت در درجه اول از سوی کشور های همسایه عراق و سوریه انجام می شود».

با وجود این به برکت عملیات نیروی هوافضای روسیه موفق شدیم کاری کنیم تا از تغذیه افراطیون کاسته شود. لاوروف در توضیح گفت:

«الان بر اثر عملیات نیروی هوافضای ما سوداگری ترکیه جهت تغذیه تروریست ها در سوریه از طریق مرز سوریه و ترکیه به مراتب ضعیف شده زیرا زیربنا هایی که تروریست ها برای پر کردن خزانه خود از آن استفاده می‌کنند ساده تخریب شده اند».

سرگئی لاوروف قبل از این سخنرانی با ولادیمیر ماکی همتای خود از بلاروس دیدار کرد.

موضوع های اساسی بحث شان موقعیت در اوکراین، سیاست کشور های عضو ناتو و دیگر مسایل مربوط به تأمین امنیت در اروپا بودند. لاوروف و ماکی این موضع اصولی دو کشور را تأیید کردند که مسکو و مینسک از خط ناتو معطوف به مقابله را جانبداری نکرده و طرفدار اصول امنیت برابر و تفکیک ناپذیر درسراسر قاره اروپا هستند. لاوروف تأکید کرد:

هم روسیه و هم بلاروس طرفدار چنین خظ مشی معطوف به مقابله نمی باشند. ما خواستار آن هستیم که در اروپا اصول امنیت برابر و تفکیک ناپذیر برای همگان بررسی و تأیید شوند».

پیشروی تأسیسات زیربنایی ناتو به سوی شرق نگرانی خاص دو کشور را بر می انگیزد. راستش تلاش‌های بازنگری تاریخ دوره جنگ جهانی دوم نگرانی کمتری بر نمی انگیزد. دو کشور از این امر نگران هستند که برخی کشور ها مایل اند با مجسمه های قهرمانان آن جنگ بجنگند. وزیر امور خارجه روسیه گفت:

«من بر آن هستم که همانطوریکه در تصمیمات شورای عالی دولتی در نظر گرفته شده یکی از جهات کلیدی کار مشترکمان فعالیت‌ها معطوف به نگهداری حافظه تاریخی و جلوگیری از بازنگری تاریخ جنگ کبیر میهنی و جنگ جهانی دوم است. البته موضع واحدمان این است که تلاش‌های جنگیدن با مجسمه های قهرمانان آن جنگ، قهرمانانی که اروپا را از «طاعون قهوه ای» آزاد کردند خلاف اخلاق و غیر قابل قبول است».

طرفین همچنین مساله حل اختلاف در اوکراین را بررسی کردند. لاوروف موضع مسکو را یادآوری کرد مبنی بر اینکه کل طرف‌ها باید مفاد توافق های مینسک را بطور کامل رعایت کنند. این رعایت باید «بدون همه گونه حذف ها و تلاش‌های بازنویسی منطق و ترتیب انجام عملیات مصرحه در آن سند باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала