گزارش و تحلیل

شورای ونیز به اروپا پیشنهاد کرد کریمه را بخش روسیه بشناسد

© Photo / Dukas JuVenedig
Venedig - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نوشته روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو قرار است 18 مه شورای استان ونیز در مورد به رسمیت شناخته شدن جمهوری کریمه بعنوان بخشی از فدراسیون روسیه و لغو بی درنگ تحریم روسیه از طرف اتحادیه اروپا رأی مثبت بدهد. انتظار می‌رود که قطعنامه مربوطه 18 مه به بررسی پارلمان محلی گذاشته شده و رایگیری در همان روز برگزار شود.


25 نماینده ابتکار ارائه این سند به پارلمان محلی را پیش کشیدند

«استفانو والدگامبری» نماینده پارلمان استان ونیز اعلام کرد: «من می‌خواهم که دولت ایتالیا مرتکب اشتباه های استراتژیک نشود و اما وضع تحیرمات ضد روسیه و قبول نکردن یک چیز مسلم یعنی موجودیت کریمه در ترکیب روسیه اشتباه فاحشی است. اقتصاد استان ما از همه بیشتر پیامد های این محدودیت‌ها را تجربه کرد. خسارات ما در یک و نیم سال اخیر بیش از یک میلیارد یورو را تشکیل داد. این مبلغ شامل تنها منطقه ونتو می باشد». به گفته این نماینده اعضای پارلمان قصد دارند «علیه سیاست مهمل» اتحادیه اروپا را ائتلاف تشکیل بدهند.

والدگامبری افزود: «بازرگانان ونیز و مردم ایتالیا در نیات مان سهیم اند. کریمه از نظر سیاسی حق دارد سرنوشت خود را تعیین کند و با در نظر داشت حقوق بین‌المللی ممکن نیست این حق نادیده گرفته شود. بعلاوه بی‌اساس بودن سیاست اتحادیه اروپا با اصول استاندارد های دوگانه تأیید می‌شود و موقعیت مربوط به قبول و به رسمیت شناخته شدن کوزوو این گفته را به ثبوت می رساند».

در قطعنامه گفته شده که در صورت کسب نتیجه مثبت در این رایگیری رئیس شورای محلی ونتو و رئیس شورای استان ونیز موظف می‌شوند «برای بازنگری مناسبات میان اتحادیه اروپا و روسیه به کار فعال میان دولت و پارلمان ملی ایتالیا و نهاد های اروپایی بپردازند. رئیس شورای محلی ونتو و رئیس شورای استان ونیز خاطرنشان کردند که خسارات وارد شده به اقتصادشان بر اثر اعمال خطرناک و فاقد مسئولیت سران اروپایی نسبت به امنیت بین‌المللی بسیار بالا است».

مطابق این سند سیاستمداران ایتالیا موظف شدند به ایجاد کمیته مامور جمع آوری امضا برای لغو تحریمات علیه روسیه مساعدت کنند.

در این سند اشاره شده که استان ونیز با انتشار این سند از دولت ایتالیا دعوت می‌کند که «سیاست بین‌المللی اتحادیه اروپا در مورد کریمه را محکوم کند که از نظر حقوق بین‌المللی سیاست تبعیض آمیز و غیر عادلانه است. دولت ایتالیا باید طلب کند که اراده پارلمان و مردم کریمه مصرحه در حین رفراندوم به رسمیت شناخته شده و باید در مورد سخنان اخیر فدریکا موگرینی رئیس دیپلماسی اروپا در خصوص کریمه ابراز نگرانی کند.

گفتنی است که موگرینی در ماه مارس گفت که اتحادیه اروپا سیاست خود را مبنی بر به رسمیت شناحته نشدن کریمه بعنوان بخشی از فدراسیون روسیه را ادامه خواهد داد. وی از کشور های عضو سازمان ملل متحد دعوت کرد که «بنا به قطعنامه ای 68/262 مجمع عمومی سازمان ملل متحد اقدام های مشابهی مربوط به عدم قبول را بررسی کنند».

لازم به یادآوری است که بر اثر عدم قبول بازگشت کریمه به ترکیب روسیه از طرف اتحادیه اروپا و اعمال تحریمات سیاسی و اقتصادی، کشور های اتحادیه اروپا نیز خسارات محسوسی دیدند. مثلاً ضرر به صادرات ایتالیا بر اثر تحریمات اقتصادی به 3/6 میلیارد یورو رسید. حجم صادرات ایتالیا به روسیه در 2015 به 34 درصد کاهش یافته و 7/1 میلیارد یورو را تشکیل داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала