پرتره های فرهنگی

© Sputnik / Vladimir Vyatkinنمایشگاه دو ملکه - « از الیزابت تا ویکتوریا» در گالری تریتیاکوف مسکو
نمایشگاه  دو ملکه - « از الیزابت تا ویکتوریا»  در گالری تریتیاکوف مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک

 گالری ملی پرتره  بریتانیا کلکسیونی در مسکو  معرفی می کند که در باره سفر  جیمز کوک دریانورد افسانه ای به کامچاتکا،  والتر اسکوت، نویسنده مشهور  است که سگ نژاد روسی — « گریهوندس» شکاری را در خانه نگه می داشت.

نمایشگاه  به نام  دو ملکه — « از الیزابت تا ویکتوریا»  نامیده شده است و  پرتره های  شخصیت های مشهور  چند قرن  — از قرن 16 تا  قرن 19 — را  در یک کلکسیون گردهم آورده است.  در این نمایشگاه می توان پرتره  نیوتون و جرج گوردن  بایرون  را دید و از شباهت  زیاد  لورنس  استرن با نیکلای گوگول  و از جذابیت چارلز دیکنز جوان متعجب شد… اما  نکته اصلی —  تعامل تاریخی  گالری  تریتیاکوف مسکو و  گالری  ملی پرتره بریتانیاست.

این نمایشگاه برای اولین بار در گالری تریتیاکوف برگزار می شود، هر چند از دهه 1980 میلادی  در آرزوی برگزاری آن بودند.  امسال برگزاری آن ممکن شد که کاملا بجاست، زیرا  سال جاری، سال تقاطع  زبان و ادبیات در روسیه و بریتانیاست و هر دو گالری 160 — مین سالگرد خود را برگزار می کنند.  از اینرو نمایشگاه جوابیه  گالری تریتیاکوف  در لندن برگزار شد که  آن هم اولین نمایشگاه در نوع خود است. تابلوهایی که از لندن به مسکو  آمدند کار استادان  زبردست است.

زِلفیرا ترِگولووا  مدیر گالری تریتیاکوف در این خصوص گفت: آنها بهترین تابلوهایی هستند که  از گالری ملی پرتره به مسکو  آمدند و تقریبا نیمی از  آنها  پرتره  نویسندگان مشهور  انگلیسی است. مایلم توجه بازدیدکنندگان را به پرتره   شماره 1 جلب کنم- پرتره شکسپیر که بندرت گالری ملی پرتره لندن را ترک می کند و  آرم گالری  لندن است.  ما از ریاست گالری لندن سپاسگزار هستیم که در 400 — مین سالمرگ  شکسپیر، پرتره او  در گالری تریتیاکوف به نمایش درآمده است.  بنوبه خود،  کلکسیون تریتیاکوف شامل پرتره های  شخصیت های  مشهور فرهنگی  روسیه است. نمایشگاه ما  « عصر تولستوی و چایکوفسکی»  نام دارد. در این کلکسیون پرتره های این دو شخصیت بزرگ و دیگر نویسندگان،  موسیقی دانان و  حامیان  فرهنگی  شامل شده است. تا کنون چنین کلکسیونی به خارج از کشور نرفته بود.  آنها آثار  نقاشان  کبیر روس — رپین،  سروف و وروبِلیا هستند.  به گفته نیکولاس  کالینان  مدیر گالری ملی پرتره لندن، لندن از کلکسیون  تریتیاکوف شگفت زده شده است که باعث خوشحالی ما می شود.

شایان ذکر است که برنامه بزرگ فرهنگی — آموزشی  هر دو نمایشگاه را همراهی می کند  که  از سیکل سخنرانی ها،  شب های موسیقی  و نمایش فیلم  تشکیل شده است. بدین ترتیب بازدیدکنندگان می توانند با جنبه های دیگر فرهنگی دو کشور آشنا بشوند. به گفته، مایکل بیورد  رئیس شورای بریتانیا در روسیه  « در اینجا منظور فقط تبادل  پرتره و تابلو نیست،  بلکه اصل مطلب تبادل  انسانی،  برقراری تماس  است که اهمیت بسیار زیادی دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала