گزارش و تحلیل

نابودی خلافت ترور را متوقف نمی کند

© AP Photo / Anonymousسرویس اطلاعاتی: اسامه بن لادن پسرش را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد
سرویس اطلاعاتی: اسامه بن لادن پسرش را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حملات تروریستی که تا امروز شاهد آن بوده ایم، تنها بخشی از اقدامات و برنامه های این گروه هاست.

اروپا، روسیه و امریکا در آینده از خطرات آخرین تروریست های انتحاری داعش و حتی شبه نظامیان گروه خطرناک القاعده یا هر سازمان تروریستی دیگر در امان نیستند.

دنیای بشری در طول اعصار متوالی با انزوای فرهنگ مسیحیت و اسلام توسعه یافت و تنها جنگ و اسارت و فتح سرزمین های سایر اقوام در سیستم باثبات جوامع مستقل تنوع فرهنگی به وجود آورد. اما در دوره ما طی تنها چند دهه تمام موانع گذشته نابود شده و ترکیب اقوام در حجم انبوه صورت می گیرد. در عین حال اجتناب و رهایی از درگیری ها به این سادگی میسر نیست. تغییرات جهانی منجر به مهاجرت انبوه شده و برطرف ساختن پیامدهای حاصل از آن بر عهده نیروهای پلیس و برقراری امنیت گذاشته شده است. استفاده از زور و خشونت در این رابطه منجر به بروز نفرت و مقاومت و مقابله می شود.

در وهله اول نباید فراموش کرد که کار نیروهای ضدجاسوسی و ضدتروریستی امریکا، کانادا و کشورهای اتحادیه اروپا موثر بوده و تا امروز جلوی بخش زیادی از تهدیدات را گرفته اند. حملات تروریستی که تا امروز شاهد آن بوده ایم، تنها بخشی از اقدامات و برنامه های این گروه هاست. با وجود تمایل به کسب نتایج بهتر و توازن بهتر نیرو، تمامی انفجارها و حملات توریستی را نمی توان خنثی کرد. تامین امنیت کامل بری هر قطار، رستوران و مغازه امکان پذیر نیست.

اشتباه ماموران امنیتی قطر

سیاستمداران و دولت یکی پس از دیگری شرایط خطرناک را بوجود می آورند و علیرغم تلاش های ماموران امنیتی و تجهیزات کامل آنها و همچنین برخورداری از حمایت مالی دست و دل بازانه، در یک لحظه ممکن است که کنترل شرایط از دست آنان خارج شود.

مقامات قطر که از پول کافی و صدها نیروی اموزش دیده توسط نیروهای ویژه عربستان سعودی تحت عنوان ابراهیم ایوب ابراهیم علی البردی برخوردارند، برای سازماندهی مبارزه با نیروهای بشار اسد حتی فکر این را هم نمی کردند که راه خروج از بن بست را پیدا نکنند. در میانه راه این گروه تفریح بهتری پیدا کردند؛ سه بانک در عراق را غارت کرده و شهر موصل را به اشغال درآوردند. این افراد خود را خلیفه نامیدند و حال پالمیرا با این گروه و پیروان آنها در حال مبارزه است؛ مبالغ هنگفت و نیروی بسیار صرف نابودی خلافت «دولت اسلامی» می شود. در تمام این مدت مبارزه، از جایی پول و سلاح به دست نیروهای مدعی خلافت می رسد و اخباری راجع به خطرناک بودن آنها و اجتناب از نابودی این گروه منتشر می شود.

داعش عمر زیادی ندارد. سرنوشت داعش حتی با وجود اختلاف نظرهای عمده بین قدرتهای بزرگ رقم خورده است. اما مبارزان داعش می توانند طی دو تا سه سال آینه انفجارهایی در نقاط مختلف ترتیب دهند یا برای گرفتن انتقام حملاتی را سازماندهی کنند. با این حال نباید تصور کرد که با شکست داعش صلح و آرامش در همه جا برقرار شده و اروپاییان صلح طلب می توانند نفسی به آسودگی بکشند.

تروریسم به هر صورت رشد صعودی دارد و اگر نتوانیم با ظهور سازمان هایی که تحت پرچم یا شعارهای داعش و القاعده سربیرون می آورند، مبارزه کنیم، سازمان هایی قوی تر، فعال تر و کم سر و صداتر جای آنها را خواهند گرفت.

کار موثر نیروهای امنیتی باعث می شود که خطرناک ترین انشعاب های سازمان های تروریستی به اعماق زمین رفته و با پوششی غیر قابل تشخیص وارد عمل شوند. با رفتن داعش قطعا این گروه ها سر بیرون می آورند.

دفاع از اسلام در مقابل کافران

با وجود اینکه مهاجرین مسلمان حملات مستقیم انجام نمی دهند، هر انفجار به دشمنی با امت اسلامی می انجامد و سلب اعتماد اطرافیان از مسلمانان را به دنبال دارد.

برخی از مسلمانان نمی توانند خود را با فرهنگ غرب سازگار کنند و افرادی که تفکرات افراطی دارند کمربند انتهاری به تن کرده و به زعم خود از اسلام در مقابل کافران دفاع می کنند. بی اثر بودن این راه را برای دانش آموزان ابتدایی می توان توضیح داد، اما برای جوانان مشکل است.

امروز شیوع تفکرات افراطی بیشتر می شود. هر مشکلی در روابط بین امت اسلامی و مردم محلی به درجه ای می رسد که شخص افراطی حاضر به کشتن خود برای دفاع از اعتقاداتش می شود.

لزومی ندارد که اروپاییان نگران نفوذ تروریست ها با سیل انبوه مهاجران باشند، زیرا تروریست های دوره دیده کمتر از این راه وارد می شوند. عامل اصلی در تامین آتی امنیت نفوذ تروریست ها نیست، بلکه تبدیل شدن این مهاجران به تروریست است. اگر شرایط برای همگرایی و سازگار شدن مهاجران با جامعه غرب فراهم نباشد، احتمال وقوع این خطر زیاد می شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала