گزارش و تحلیل

معجزه ای در وزارت امور خارجه آمریکا

© AFP 2023 / Paul J. Richardsمعجزه ای در وزارت امور خارجه آمریکا
معجزه ای در وزارت امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این تنها یک معجزه است.

نظر جن ساکی در مصاحبه ی مطبوعاتی که در خصوص مذاکرات هسته ای ایران بود به طرز نامعلومی از سایت وزارت امور خارجه آمریکا حذف شد.
وزارت امور خارجه آمریکا بررسی می کند که از چه طریقی نظرات ساکی در مصاحبه ی مطبوعاتی از این سایت حذف شده است ، نظراتی که عدم رضایت این وزارت خانه را در ارتباط با مذاکرات مربوط به معاهده ی هسته ای ایران بازتاب می داد.
پیشتر رسانه های آمریکایی اطلاع دادند که وزارت امور خارجه ویدئوی کنفرانس خبری جن ساکی را حذف کرده است وی در جریان این مصاحبه اذعان داشت که این وزارت خانه اطلاعات غلطی در ارتباط با مذاکرات سری با ایران به خبرنگاران داده است. آمریکا ابتدا آنرا رد کرد و بعد اجرای مذاکرات را جهش دیپلماسی خواند.
در جولای سال 2015 ، گروه 5+1 واسطه های بین الملل با ایران در خصوص ضمانت جنبه ی صلح آمیز بودن برنامه ی هسته ای این کشور در عوض لغو تحریم های بین المللی توافق کردند.
در فیلم اصلی مصاحبه ی خبری خبرنگاران می پرسند که بر چه پایه و اساسی وزارت امور خارجه اجرای مذاکرات سری با ایران را نفی کرد. ساکی پاسخ داد: " پیش می آید که دیپلماسی به حریم خصوصی نیازمند است تا به پیشرفت دست یابد. این نمونه ی خوبی است. "
الیزابت ترودو ، نماینده ی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: " در مرحله کنونی ما تصور می کنیم که این یک خطای فنی است اما ما آنرا بررسی می کنیم و موظفیم که این کار را انجام دهیم. " به عقیده ی وی تمامی سوابق در سایت وزارت امور خارجه و همینطور در شبکه یوتوب بازیابی شده است.
عماد آبشناس ، کارشناس دائم اسپوتنیک در این باره می گوید:

بحث برجام و توافق هسته ای میان ایران و گروه «5+1» به همین نسبتی که برای ایران اهمیت دارد، برای آمریکا و به خصوص دولت اوباما شاید بیشتر از ایران اهمیت دارد مخصوصا که آقای اوباما می خواهد این توافق را در تاریخ به نام خودش ثبت کند به این معناست که او توانست چنین کاری بکند. طبیعتا هر اظهاراتی که ممکن است بر روند اجرای برجام یا دیرینه توافق نامه تاثیر منفی بگذارد، به نفع این ماجرا نخواهد بود. اظهاراتی که آنها داشتند منجر این شد که مطبوعات آمریکا در داخل ایالات متحده حملات خیلی تندی به وزارت امور خارجه و دولت آمریکا بکند و در نهایت این کار به سنا و کنگره کشید. به همین دلیل ظاهرا دولت آمریکا ترجیح داد این اظهارات را از سایت وزارت امور خارجه حذف کند تا دیگر سر و صدا بابت این اظهارات برعلیه دولت آمریکا نشود.

 

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با نظر هیئت تحریره مطابقت نداشته باشد.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала