گزارش و تحلیل

جنگ سرنوشت ساز حلب

© Sputnik / Ilya Pitavevنیروهای ویژه ی پنتاگون در تیر رس نیروی هوافضای روسیه
نیروهای ویژه ی پنتاگون در تیر رس نیروی هوافضای روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید خیلی ها از درگیری های اخیر حلب تکان خوردند اما واقعیت امر این است که همه کارشناسان برای زمان شروع این درگیری ها روز شماری می کردند.

گو اینکه توافق رفع مخاصمه میان نیروهای ارتش سوریه و مخالفان شامل حلب نمی شد و گروه های تروریستی همچون جبهه النصره و داعش اصلا جزو این توافق نبودند اما برخی معتقد بودند که حلب هم مثل دیگر مناطق سوریه شاهد آرامش خواهد شد.

از همان ابتدا هم همه می دانستند پس از پیشروی چشمگیر ارتش سوریه و همپیمانانش اینان نیاز داشتند که مواضع آزاد شده را پاکسازی و مواضع خود را تثبیت کنند ودر مقابل مخالفان نیاز داشتند که خود را جمع و جور کنند.

آزادی حلب به عنوان قلب تپنده (البته سابق) اقتصاد سوریه و شهر دوم این کشور نه فقط اهمیت معنوی دارد بلکه می تواند راه ترکیه را برای مخالفان کاملا ببندند و منجر به آزاد سازی شمال غربی سوریه گردد.

با این شرایط هم ارتش خود را آماده این جنگ کرده بود و هم مخالفان. اما نقشه مخالفان سوریه مبنی بر آن بود که هر طور شده اجازه ندهند ارتش سوریه و همپیمانانش مواضع خود را مستحکم کند و به باقیمانده مواضع آنها در حلب حمله نماید.

طی یک ماه اخیر، علیرغم اختلافات بسیار شدید موجود میان گروه های تروریستی مختلف، ترکیه — عربستان سعودی — قطر و امارات عربی متحده توانستند نیروهای وابسته به خود در این منطقه را متحد کنند و تعداد زیادی نیرو و تسلیحات پیشرفته جدید در اختیار آنها قرار دهند و در حالی که ایالات متحده و سازمان ملل سر روسیه و دولت سوریه را سرگرم گفتگو کرده بود.

نیروهای مخالف ارتش سوریه با تصور اینکه به آمادگی کامل برای یک عملیات غافلگیرانه رسیده اند بمباران مناطق مسکونی شهر حلب وحتی برخی مناطق تحت تصرف خود را گلوله باران کردند (طبق تایید آقای جان کری) و فضای رسانه ای بوجود آوردند تا دولت سوریه را در حالت دفاع قرار دهد و جامعه جهانی را متوجه مسایل انسان دوستانه کنند، البته بماند که مشخص نیست این جامعه جهانی در موارد دیگر مانند بمباران بیمارستان های افغانستان و یا یمن و کشتار مردم بیگناه در این کشورها کجاست.

به هر حال اینان با امید غافلگیر کردن ارتش سوریه و همپیمانانش عملیات خود را شروع کردند و با تمام قدرت تلاش کردند چند وجبی پیشروی کنند اما با مقاومت بسیار شدید ارتش سوریه و همپیمانانش مواجه شدند. وقتی مشخص شد که نقشه وعملیات غالفگیر کننده آنها شکست خورده بلا فاصله ایالات متحده و کشورهای اوروپایی دست به کار شدند تا یک آتش بس برقرار شود و ارتش سوریه به مخالفان حمله نکند و در مناطق آنها پیشروی نکند. توجه داشته باشید وقتی روسیه به نمایندگی از سوریه این توافق را انجام داده ارتش سوریه برای احترام به همپیمان خود به این توافق پایبندی نشان خواهد داد اما در مقابل گروه های تروریستی خود را ملزم به پایبندی به تعهدی که آمریکا انجام داده نمی دانند. یعنی عملا دست ارتش سوریه و همپیمانانش بسته می شود و دست گروه های تروریستی باز.

به همین دلیل هم گروه های تروریستی با سوء استفاده از اعلام آتش بس به خان طومان شبیخون زدند.

با توجه به  این شرایط نمی توان پیش بینی کرد که آتش بس در حلب ادامه پیدا کند و قطعا همین ماجرا مستمسکی برای ارتش سوریه و همپیمانش خواهد شد تا کار گروه های تروریستی را در حلب یکسره کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала